Slik skal Reiselivs-Norge skape viktig og riktig reiselyst igjen
Nå tar de disse fem viktige grepene
(ODD ROAR LANGE): Innovasjon Norge har oppdraget med å markedsføre Norge som reiselivsland. Og mens mange utlendinger trolig vil være avventende med utenlandsreiser håper og tror Innovasjon Norge at nordmenn vil gjenoppdage sitt nærmeste ferieland.
På nettsiden Visit Norway har delt informasjon om hvordan de nå endrer markedsføringen for å være godt rustet når korona-virus-situasjonen er over. Dette skriver Visit Norway:
Lager egen Norgeskampanje
1) Vi jobber nå med en større aktivitet som har ett formål; å få nordmenn til å reise i sitt eget ferieland, når alt dette er over. Det er altså kommunikasjon vi ønsker å starte utover våren, som skal gå i perioden vi «holder stengt», og sannsynligvis videre. Vi leter etter en idé som skal styrke alle delene av det fritidsbaserte reiselivet i hele landet vårt – i alle sesonger. Vi jobber med flere mulige retninger nå, og det er for tidlig å si hvilken retning vi velger.
Vil gjenopprette reiselyst og Norges posisjon internasjonalt
2) Når verden skal begynne å reise igjen, vil alle land konkurrere om gjestene som fremdeles har økonomi til å reise. Her må også Norge mobilisere for å gjenoppta posisjon og skape aktualitet og reiselyst. Vårt ønske er også å styrke høstens kampanjer, både med midler for å få større rekkevidde på det planlagte, og også med effekt i de markedene vi har måttet kutte for å prioritere nærmarkedene, og andre aktuelle markeder.
Gjenoppretter aktiviteten i sosiale medier
3) Vi vurderer det som viktig å være til stede i de sosiale mediene i vinter/ vår/ sommer, ettersom de store planlagte kampanjene ikke vil kjøres. Vi må ikke forsvinne ut av folks bevissthet, og det skal vi forhindre ved hjelp av disse kanalene, inkludert YouTube. Vi vil forsøke å finne måter å engasjere med norske historier også i denne perioden. Her vil det selvsagt ikke handle om å få folk til å reise nå – men det er lov å drømme nå, og reise senere når alt dette er over.
Pauser og justerer kampanjer
4) Vi utviklet i 2019 kampanjer med alle landsdelsselskapene, med formål å ta disse ut i markedene i denne perioden. Nå har vi besluttet å pause alle større kampanjer vi skulle ha kjørt i vinter, vår og sommer. Vi planlegger sammen med landsdelsselskapene å ta ut disse kampanjene til høsten og neste vinter. Vi bygger kampanjer og innhold klart, slik at vi kan gå i markedet før planen, dersom verden skulle bli kvitt epidemien tidligere enn scenariene tilsier. Innovasjon Norge vil også vekte kampanjene annerledes enn opprinnelig planlagt, hva gjelder markeder.
Retningslinjene til våre kolleger, er å fokusere på nærmarkedene inkludert Norge, som er de vi antar vil ha størst mulighet for å foreta reiser - når vi åpner opp våre virksomheter og våre lokale og nasjonale grenser.
Utsetter produksjon av enkelte kampanjer
5) Det er flere grunner til at vi i flere runder de siste ukene har avlyst produksjoner og forberedelser av nye kampanjer, som skulle vært gjort i vinter, vår og sommer.
Dels fordi vi ikke kan være i felten og gjøre opptak i denne perioden, og dels fordi vi i en allerede krevende budsjettsituasjon. Det betyr at vi må finne midler til de ekstraordinære tiltak vi må iverksette, forteller Innovasjon Norge på sin hjemmeside.