REGJERINGEN VIL GI MER PENGER TIL HOTELHAIENE

Nå får de utenlandske selskapene mer penger til å ødelegge norsk reiseliv

Norge trenger flere utenlandske gjester. Men ikke å sende pengene motsatt veg.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Norsk statsbudsjett måles gjerne i antall sykehjemsplasser. Det er enklest sånn. Hvor mange sykehjemsplasser som sendes ut av landet når regjeringen nå øker reiselivsmomsen fra 10-12 prosent er ikke lett å vite. Men det er mange. Veldig mange.

Derfor er det alvor

Det er selvsagt lett å tøyse bort en så liten momsøkning. To kroner per hundrelapp er egentlig ikke mye. Spesielt ikke med tanke på at både å reise og bo er billig for turister i Norge.
Alkohol derimot, er dyrt, og det er gjerne denne som får utenlandske turister til å sperre opp øynene.
Norske turister, som utgjør flertallet av turister i Norge, er kjent med både prisnivået, været, servicenivået og avstandene. Og kommer neppe til å himle med øynene. Det gjorde de knapt da flyseteavgiften ble innført og senere økt heller.

Advarsel

Men det er ikke det viktigste poenget. Det er nemlig verre enn som så.
Aller først: Jeg har ved flere anledninger advart reisende mot å bestille hotellrom gjennom nettselskaper som hotels.com, expedia og booking.com (online travel agencies - OTA-er) . Årsaken er flere. Den mest åpenbare er at det ikke er her du finner de laveste prisene. De lurer deg med falske rabatter og «truer» feilaktig med at at det er få rom igjen.

Du får ofte de dårligste hotellrommene, du får dårligere avbestillingsrettigheter og du får dårligst kundeservice dersom noe går galt - fordi du har et kundeforhold med OTA-selskapet, ikke med hotellet.

OTA-ene er, for gjesten, en venn du aldri skal stole på. Og, for hotelleieren, en snylter som later som han vil dem vel.

Mer penger ut av landet

Norge trenger ikke flere gjester, men turister som vil betale mer - hvis pengene blir igjen i Norge.                         Foto: Odd Roar Lange

Dersom du bestiller hotellrom gjennom en OTA vil 15 til 20 prosent av totalprisen på hotellromkjøpet havne i utlandet. Dette er provisjon til internettsselskapene som kun har formidlet romsalget - og hvis jeg skal si noe positivt - bidratt litt til markedsføring av hotellet.
Med økt reisemoms kommer OTA-ene til å tjene enda mer penger. De skal nemlig ha prosenter av bruttoprisen.
For hver enkelt booking betyr det lite og kan synes som småtterier. Men i sum er det svært store  beløp som sendes ut av landet og til firma i en selskapsstruktur som gjør at 15 til 20 prosent av dine hotellpenger i et skatteparadis. De skulle vært brukt til å gjøre norsk reiseliv - som allerede lever på svært små marginer - mer lønnsomt. 
Regjeringen bidrar nå, med innføringen av økt reisemoms, til at hotels.com, expedia og booking.com kan gni seg i hendene.
Nå tjener de enda mer penger per bestilling. Og de blir bedre rustet til å ta opp kampen mot hotell som ønsker å ha mer direktebooking. Dermed undergraves muligheten til å utvikle reiselivsbedriften/hotellet - til beste for de ansatte, for nærmiljøet og norsk reiseliv som helhet.
Og det reduserer skatteinntektene til Norge. Er det det vi ønsker?

Dårlige forhold

Den beste måten hotellene selv kan kjempe mot hotels.com, expedia og booking.com er ved å ha lavere priser enn dem og synliggjøre at du får mye bedre service ved direktebooking. 
Dette er en jobb hotellene og hotellkjedene selv må gjøre.

Samtidig må regjeringen bidra med å legge forholdene til rette for at reiselivet får de beste mulige konkurransevilkårene og utviklingsforholdene.
Dét skjer ikke ved å øke momsen og øke inntektene til OTA-er som hotels.com, expedia og booking.com - rett og slett fordi de ikke bidrar til verdiskaping i Norge.   

Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no