Helgestart: - Dette kan gi vind i seilene for norsk reiseliv
Dette er noe av det mest spennende i norsk reiseliv på lang tid
(ODD ROAR LANGE): Norsk reiseliv jakter på gode måter å øke verdiskapingen rundt om i landet. Et land som i hovedsak har sesongturisme leter etter muligheter til å utvide sesongen. Og den muligheten ligger neppe i å satse på turister som har ferie i en begrenset periode av året.
Nå skjer det noe
Den fornuftige veien videre er en utvidet og profesjonell satsing på event. Norge er full av festivaler som er viktige for lokalmiljøet. Men felles for disse er at de sliter med økonomien. Uten rause sponsorer og offentlig støtte har få av dem livets rett.
Derfor må satsingen profesjonaliseres. Og dette har store nasjonale og internasjonale eventselskaper for lengst forstått. Norges største musikkfestival, Øya, ble kjøpt opp av det amerikansk fond. Det amerikanske oppkjøpsfondet Providence Equity Partners kjøpte Øyafestivalen gjennom investeringsselskapet Superstruct Entertainment, avslørte Dagens Næringsliv for seks år siden.
Sist uke ble det kjent at det norske selskapet Z Event innlemmes i DSD Explores landsdekkende satsing mot reiseliv og event. Det bergensbaserte DSD Explore har gjennomført flere investeringer de siste to årene med å kjøpe selskapene XXLofoten, Fjord Travel Norway og Crazy Coyote Events.
Nå styrker de satsing med investering i Z Event-gruppen. Ambisjonen er å bygge det de omtaler som «Norges mest fremoverlente reise- og eventselskap».
Penger i potten
Dette er bare to av en rekke eksempler på at milliardaktører ser på event som en lukrativ vei å gå fremover. Det er bra for norsk reiseliv. Sport- og musikkarrangement blir sjelden tatt med i det store reiselivsregnskapet. Dette til tross for at transportmidler fylles, hotell er utsolgt og restaurantene har køer til langt ut på gata når det arrangeres slike begivenheter.
Cruise blir ofte trukket frem som store og inntektsbringende for norske kystkommuner. Dette blir småpenger når det gjelder store og mellomstore event. Og disse arrangementene kan gjennomføres i tider på året hvor det ellers er stille og rolig. Lysfestivalen og Kulturfestivalen i Geiranger er bare to eksempler på at det nytter å skape noe etter at cruiseskipene har kastet loss og seilt ut verdensarvfjorden.
Hjelpen er på vei
I dag ble det kjent at Innovasjon Norge etablerer en mentorordning for arrangører av internasjonale kultur- og idrettsarrangement.
Dette er et meget godt tiltak som bør skape begeistring i hele Reiselivs-Norge.
«Mentorordning for internasjonale kultur- og idrettsarrangement er en ordning som skal bidra til å bistå arrangører i ulike faser av et arrangement. Mentoren skal ikke fungere som en konsulent, men være en rådgiver som bidrar med å tilføre kompetanse og/eller nettverk som kan være avgjørende for å lykkes.», skriver Innovasjon Norge i en pressemelding.
Veien til å lykkes med en kjærkommen og helt nødvendig økt verdiskaping i reiselivet går nettopp gjennom internasjonale kultur- og idrettsarrangement. Reiselivet bør bukke, takke og stille seg i kø for å få bli med på denne unike ordningen.
Her kan du leser mer om mentorordningen:
«Formålet med ordningen er å gi arrangører av internasjonale kultur- og idrettsarrangement bistand i de utfordringer de møter på, i ulike faser av planleggings- og gjennomføringsfasen av et internasjonalt arrangement. Hensikten er å dele kunnskap, øke kompetanse og minske risiko for arrangører.
– Den nasjonale arrangementsstrategien og arbeidet med nasjonalt ressurssenter for arrangement stadfester at det er et behov for å øke kompetanse og tilgjengeliggjøre kunnskap om å arrangere store internasjonale kultur- og idrettsarrangement. Vi håper denne ordningen vil styrke arrangørene i deres arbeid, samtidig som vi knytter til oss mentorer med ulik bakgrunn og ulike erfaringer. Vi er svært fornøyde med bredden av kunnskap blant mentorene som er blitt rekruttert, sier Aase Marthe Horrigmo, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
Dette skal de gjøre
Det er foreløpig rekruttert 27 mentorer med bred bakgrunn og erfaring innen arrangementsplanlegging og gjennomføring, alt fra arbeid med medierettigheter, gjennomføring av en rekke store arrangement som ski, triatlon, sykkel, bryting m.fl., kulturarrangement og festivaler, IOC, implementering av bærekraft, sponsorarbeid og samarbeid mellom reiselivsnæring og offentlig sektor.»
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.