DETTE SYNET MØTTE PASSASJERENE HOS NORWEGIAN
Dette svarte flyselskapet da de fikk se bildene
(ODD ROAR LANGE): Matrester, søppel og rot er aldri bra. Ikke når det er ditt eget, og i alle fall ikke når det er andres. Når du reiser med fly forventer du definitivt ikke å finne slikt i setet.
Dette er synes som møtte flypassasjer Kristine Brunmark da hun skulle fly med Norwegians DY 8439 fra Barcelona til Oslo lufthavn Gardermoen mandag formiddag.
— Setet på Norwegian-flyet sprikte. Der lå mengder av inngrodd møkk og matrester. Jeg ba om ny plass, men oppdaget at det var like ubegripelig grisete under alle. Rett og slett helsefarlig, ikke minst for barn, skrev Kristine Brunmark og delte bildene på sin Facebookvegg.
— Jeg ble skikkelig kvalm. Ekstremt uappetittlig. Hadde det vært «ny» møkk, kunne det passert. Denne er inngrodd og gammel, sier Kristine Brunmark.
Norwegian beklager
— Vi forstår veldig godt at passasjeren har reagert på dette. Våre nye fly skal selvfølgelig ikke se slik ut. Vi har nå meldt ifra til selskapet som rengjør flyene – de tar dette svært alvorlig og skal gjennomgå sine rutiner for å sørge at dette ikke skjer igjen, sier Astrid Mannion-Gibson, talsperson for Norwegian Air Shuttle.
— Våre rengjøringsrutiner innebærer at alle fly skal gjøres rent om natten. Under flyvning går kabinansatte regelmessig gjennom flyet og sørger for at kabinen og toalettene er rene. Alle fly er utstyrt med antibakteriell spray, desinfiseringsmiddel, engangsforkle og hansker som brukes av kabinansatte, sier Mannion-Gibson videre.
— Etter lengre flygninger, som for eksempel mellom Skandinavia til Sør-Europa, blir flyene rengjort av profesjonelle renholdere før flyene går videre. Hver tredje uke storrengjøres alle fly, hvor alt fra seter og hattehyller til gulv og tak, blir grundig rengjort. I tillegg utføres det ukentlige sjekker og renhold av spesifikke områder.