Ny undersøkelse skal avsløre de ukjente turistene i Norge
Nå starter jakten på dem som reiser i Norge
(ODD ROAR LANGE) Norske turistmålinger har, med rette, vært sterkt kritisert de senere årene. Vi vet mye om noen av dem som besøker Norge. Men alt for mange har «gått under radaren». Dermed risikerer vi at det blir tatt store, viktige og kostbare beslytninger på feil grunnlag.
Norsk reiseliv vet rett og slett for lite om turistene som kommer hit. Hva bruker de egentlig av penger, hvor bor de, hvor spiser de, hvordan kom de seg hit? Dette har i beste fall vært uklart. Tallene har vært så usikre at destinasjoner begynner å ta i bruk egne tall, basert på synsing. Dette skjer etter at cruisebransjen selv opererer med gjennomsnittsforbruk på 840 kroner per gjest per døgn. Et tall mange ikke tror på - og dermed lager de sine egne.
Hva gjør de egentlig på?
Men nå skal det tas nye grep for endelig å få en bedre og mer, og forhåpentligvis mer korrekt turistundersøkelse her i landet.
Turistundersøkelsen gjennomføres av Statistisk sentralbyrå (SSB) på oppdrag fra Innovasjon Norge. Norske og utenlandske ferie- og fritidsgjester, samt forretningsreisende ved kommersielle overnattingssteder skal intervjues for å finnet ut hva som er formål med reisen, reisemønstre, hvem som er med i reisefølget og bestillingstidspunkt for reisene. I tillegg skal man skaffe seg en oversikt over gjennomførte og ønskede aktiviteter og opplevelser, ned på et regionalt nivå.
Private gjester
Det er selskapen Epinion AS som skal gjennomføre Turistundersøkelsen på vegne av Innovasjon Norge.
Nytt i 2018 er at Innovasjon Norge utvider Turistundersøkelsen med å intervjue turister på andre steder enn ved kommersielle overnattingssteder og Hurtigruten, slik at de som bor hos familie og venner, samt leier privat gjennom Airbnb m.fl. også fanges opp, skriver Innovasjon Norge på sin nettside.
Fra første tertial 2018 vil besøkende også intervjues disse stedene
- Trafikale knutepunkt: Flyplasser og havner (ferger og cruise), samt hurtigbåter.
- Opplevelsesmessige knutepunkt: Turistattraksjoner, skibakker o.l.
- Som i dag: På overnattingssteder (hoteller, camping, hytteområder og Hurtigruten).
Overordnet får Innovasjon Norge nå dokumentert betydningen av reiselivsnæringen for norsk økonomi. Kunnskapen man får gjennom undersøkelsen skal hjelpe Innovasjon å gjøre det norske reiselivsproduktet enda bedre og mer konkurransedyktig, fortsetter Innovasjon Norge.
Rapportene fra de tidligereunder søkelsene finner du her
Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no