Billige flybilletter: Ny advarsel mot Bravofly og disse nettsidene
Ikke kjøp flybillettene dine på denne måten.
(ODD ROAR LANGE): Det er et sikkert sommertegn: Nordmenn som jakter på billige flybilletter og havner i trøbbel.
Flybillettformidlere florerer på internett. Felles for dem alle er at de ser ut som seriøse aktører. Men dessverre er mange av dem langt bedre på salg enn på kundeservice. I disse dager strømmer klagene inn. Fra kunder som kjøpte det de trodde var billige flybilletter, men som har havnet i trøbbel. Nå kan ferien ryke for mange av dem.
Og som mange nordmenn har merket seg de senere årene, så kan flytidene endre seg i tiden mellom bestilling og avreise, mens andre flyavganger blir kansellert eller rammes av streiker. Da er man som kunde avhengig av å kunne komme i kontakt med dem man har kjøpt billetten fra.
Verstingen
Det skal vise seg å være lettere sagt enn gjort. Slik som tilfellet er med selskap som Bravofly. Et av de mange selskapene med norsk nettside, men ingen kontaktinformasjon.
Mange tror de handler via flyselskapets nettside, men har i realiteten havnet hos et utenlandsk selskap som videreselger flybilletter, hotellrom og leiebil.
Disse selskapene er rene billettformidlere. De har ingenting med selve flyselskapet, hotellet eller bilutleiefirmaet å gjøre. De lokker gjerne med billige billetter, men når du starter bestillingsprosessen får du gjerne beskjed om at den billigste billetten er utsolgt, og de tilbyr deg en som er litt dyrere - men at også disse er det et fåtall av.
Deretter sendes du inn i et bestillingssystem der du lokkes til å kjøpe en rekke kostbare ekstratjenester, så som bagasje, seteplass, varsling på sms, avbestillingsforsikring med mer.
Disse trekker prisen kraftig opp, og det dukker opp såkalte pop-up-vinduer som forteller deg at det er veldig lite smart av deg å avslå disse tilleggskjøpene.
Ikke bare blir sluttsummen høy. Du løper stor risiko for å ende opp med bestilling - uten reiserett.
Mange taper titusener av kroner på billetter de har bestilt, men som ikke dukker opp. Eller, de lar seg ikke endre på noe vis. For det er ingen som kan hjelpe deg. Ikke billettformidleren, og ikke flyselskapet.
Enten må du kjøpe nye billetter, eller du kan oppleve at du også må betale for hotell og leiebil som du aldri får benyttet. Tusenlappene flagrer som høstløv i vinden.
Du må klare deg selv
Billettformidlerne deler ikke din kontaktinformasjon med flyselskapet, og sistnevnte har dermed ingen mulighet til å varsle deg om endringer eller kanselleringer.
Mange reisende forteller også at de aldri mottar noen billett. I beste fall får de et unyttig bestillingsnummer som ikke kan benyttes når man skal nå gjennom hos selgeren.
Thetravelinspector mottar også meldinger fra kunder som har blitt trukket dobbelt beløp for billettene eller blitt trukket for avbestillingsforsikringer som de ikke har bestilt.
De færreste legger merke til at avbestillingsforsikringen kun gjelder for avbestillinger som gjennomføres innen 24 timer etter bestilling.
Selskapet det kommer aller flest klager på er Bravofly. Jeg har advart mot dem før, og gjentar advarselen. Kjøp aldri billetter gjennom Bravofly. Et selskap som oppgir å ha hovedkontor i en bakgate i den bittelille sveitsiske byen Chiasso…
Du bør også styre unna alle andre selskap som tilhører Lastminutegroup, som Bravofly er en del av.
Hva kan du gjøre
Det finnes dessverre ingen gode råd for hvordan man kommer i kontakt med billettformidleren Bravofly. De svarer heller ikke på mediahenvendelser.
Det beste rådet er å forsøke å få kontakt via selskapets åpne Fecbook-gruppe, da de ved noen enkelttilfeller har respondert der.
Du får dessverre ingen hjelp via reiseforsikringen dersom du havner i trøbbel etter å ha handlet hos Bravofly eller andre selskaper av samme type.
Du kan forsøke å kreve penger tilbake via kredittkortselskapet ditt hvis du har betalt for en vare som ikke er levert.
Dette skal du gjøre
Kjøp alltid flybilletter direkte fra flyselskapet eller etablerte og kjente reisebyråer og reisearrangører?
Bestill hotellrom og leiebil på samme måte.
Bestill helst refunderbare flybilletter og hotellovernattinger.
Betal alltid med kredittkort, ikke debetkort?
Sjekk alltid hvilket rykte et reiseselskap/reisearrangør/formidler har før du handler hos dem. Bruk gjerne trustpilot.no
Er du usikker, styr unna billettformidlerne.
Hjelp andre
Dersom du synes denne artikkelen er nyttig, del den gjerne på dine sosiale medier slik at andre unngår å bli lurt av billettformidlerne
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar
Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du skrive i kommentarfeltet eller sende det her.