Ny undersøkelse: Det blir en lys vår for reiselivet
Etter en kald vinter venter en het vår
(ODD ROAR LANGE). Synes du det har vært en trå vinter med litt for mange motbakker, litt for få besøkende og litt for lav omsetning? Da er kommet det godt nytt.
I en fersk undersøkelse svarer fire av ti nordmenn at de ønsker å bruke mer penger på kulturelle opplevelser i 2024.
– Nordmenn ønsker seg mer innhold og gode opplevelser i livet – dette vises tydelig gjennom disse tallene, sier bransjeleder for kreative næringer, Emma Lind i Hovedorganisasjonen Virke.
Kulturpuls er en undersøkelse som kartlegger nordmenns kulturelle vaner. Den gir blant annet innblikk i hvor mye penger nordmenn vil bruke på kulturelle opplevelser.
Men nordmenn har, av flere grunner vært litt avventende med tanke på uteliv og opplevelser etter nyttår. Mange dager med ekstremvær der myndighetene har bedt folk holde seg hjemme, kulde, speilglatte fortau sammen med usikkerhet i forhold til økonomi har fått mange til å velge hjemmetid foran uteliv, kultur, mat, drikke og gode opplev elser sammen med andre. Men nå ser trenden ut til å snu, sier Emma Lind .
– Hele 41 prosent forventer å bruke mer penger på kultur i 2024, sammenlignet med fjoråret. 38 prosent sier de vil bruke det samme som i 2023, sier Lind, som er glad for den kulturelle optimismen.
Konserter
Hun tror pandemien og mangelen på opplevelser under nedstengingen fortsatt preger mange, og at det i ettertid er blitt klart for mange at kultur er viktig.
– Under pandemien ble vi sulteforet på opplevelser. De begivenhetene man delte, og som ga påfyll til minneboka, og som man innså var veldig viktig. Det vil vi ha enda mer av nå, sier Lind.
Og nordmenn har klare favoritter hva gjelder kulturelle tilbud.
– Det er ingen tvil; konserter, kino og revy/show er de mest populære opplevelsene. 67 prosent av de spurte svarer at det ganske eller svært interessant med konserter. 63 prosent svarer det samme om kino, og 50 prosent er interessert i show, sier Lind.
41 prosent er interessert i festival.
Felles opplevelser
Samtidig ser man av undersøkelsen at også hele syv av ti ønsker å bruke kulturtilbud oftere enn de gjør i dag.
– For mange er det et spørsmål om økonomi som spiller inn på hyppigheten. 61 prosent sier de ville deltatt mer dersom billettene var billigere, mens 44 prosent sier at bedre personlig økonomi er en avgjørende faktor, sier Lind.
For mange nordmenn er bruken av kulturelle tilbud nært knyttet til det sosiale aspektet.
– Vi ønsker et rikt liv, med opplevelser som knytter oss sammen. 42 prosent svarer at de går sammen med kjæreste eller ektefelle, mens 30 prosent deler kulturelle opplevelser med venner, sier Lind.
Over halvparten av de spurte, 53 prosent, sier de oppsøker kulturelle arrangementer i nærheten av der de selv bor, og 22 prosent svarer at de benytter seg av tilbud i hjemkommune eller fylket.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.