Kronikk: «Vi strekker ut hånda»

Reiselivet utfordrer Næringsministeren

Foto: Odd Roar Lange

Torsdag 30. april overleverer Trine Skei Grandes og Reisemålsutvalget levere sin NOU til næringsminister Jan Christian Vestre.

Reisemålsutvalget er et offentlig utvalg for reisemålsutvikling og besøksforvaltning i norske kommuner og ble satt ned 26. august 2021, med Trine Skei Grande som utvalgsleder.  Rapporten skulle opprinnelig vært klar i fjor, men er blitt utsatt til 2023.

Nå kommer reiselivet i Nord-Norge og Svalbard med en kronikk dagen før reisemålsutvalgets utredning er klar. Du kan lese den her:

En utfordring til «reiselivsminister» Vestre

En nasjonal reiselivsstrategi, regjeringens fempunktsplan og en kommende rapport fra Skei Grande-utvalget, viser at reiselivet anerkjennes som en sysselsetter og verdiskaper for hele landet. Vårt banebrytende samarbeid i nord viser hvilken rolle destinasjonsselskapene bør ha i dette bildet.

Destinasjonsselskaper, bedre kjent under navn som Visit Oslo eller Visit Hammerfest, finnes i mange ulike former og størrelser over hele landet, med ulike typer eierskap. Tidligere har vi primært jobbet med markedsføring og vertskap. I dag har vi i tillegg blitt viktige destinasjonsutviklere og samfunnsaktører, som også driver med kompetansebygging og produktutvikling, samt fyller rollen som brobygger til lokalsamfunnet og interessenter i våre omgivelser. I tillegg er mange av selskapene en administrator for bærekraftmerking av reisemål på vegne av kommunen.

Det siste året har 14 slike destinasjonsselskaper i Nord-Norge og på Svalbard arbeidet frem et omfattende utviklingsprosjekt kalt «Destinasjon 3.0». Utgangspunktet for prosjektet var vår felles forståelse av viktigheten av et organisert reiseliv, og lokal samhandling mellom kommune, reiseliv og destinasjonsselskap for en bærekraftig reisemålsutvikling. Ikke bare ved å sette søkelys på å få gjester til reisemålet, men også gjennom å bidra til bevaring av ressursgrunnlaget i natur og lokalsamfunn.

Foto: Odd Roar Lange

I prosjektet har vi blant annet kartlagt oppgaver, bindinger, samarbeidspartnere og påvirkere i våre omgivelser. Et viktig funn er at destinasjonsselskapene ikke har et lovpålagt ansvar for noe – oppgavene ivaretas på oppdrag fra for eksempel bedrifter og kommuner. Mange destinasjonsselskaper tar likevel et utvidet ansvar for flere slike oppgaver, spesielt innenfor bærekraftig reisemålsutvikling. Finansieringen følger imidlertid sjelden med på kjøpet. Dette er en hindring for å kunne skape robuste og bærekraftige, lokale modeller for reiselivet.

Derfor har vi blant annet utarbeidet oppsett for avtaleverk og finansiering av de oppgavene som skal løses. Et viktig prinsipp er at det må følge ressurser med oppdragene. Oppgaver det ikke er betalingsvilje for skal vi heller ikke gjøre fremover, og aktiviteten skal utelukkende rettes mot kundebehov og betalingsvillighet.
Vi er overbevist om at verktøykassa i Destinasjon 3.0 vil hjelpe destinasjonsselskaper til å bedre definere sin rolle, samt få bedre og tydeligere forretningsmodeller med kundeforhold og finansiering, forankret i klare avtaler. For noen destinasjonsselskaper vil dette være nybrottsarbeid, for andre vil det være et bidrag til å ytterligere forbedre driften og leveransene.

Gjennom dette banebrytende arbeidet har vi sett oss selv og vår egen virksomhet i sammenheng med omgivelsene våre. Det handler ikke bare om marked og vertskapsrollen lenger – reiselivsutviklingen krever en mye mer helhetlig tilnærming til oppgaver og løsninger.
Ingen tviler på at en så mangfoldig næring som reiselivet faktisk er, behøver organisering og samhandling både for å lykkes i markedet og med bærekraft. Det viktige nå er å få omsatt teori til praksis. Til dette «pilotarbeidet» kreves det finansiering, noe fra næringen selv, men også fra det offentlige. 

Derfor strekker vi nå ut en hånd til næringsminister Jan Christian Vestre. Vi møter deg gjerne og deler verktøykassen til «Destinasjon 3.0».
Det handler nå først og fremst om å få på plass en offensiv tiltaksplan, for styrt lokal reisemålsutvikling. Herunder også å anerkjenne reiselivet som den viktige eksportnæringen den er. Vi kan ikke lenger fortsette med å måle reiselivets suksess utelukkende gjennom kommersielle gjestedøgn. Handlingsplanen må være en plattform som danner grunnlag for grønn vekst og være er et verktøy som påskynder det grønne skiftet, også innenfor reiselivet.

 Disse står bak teksten

Destination Lofoten AS  Line Renate Samuelsen
Visit Alta                           Katja Pettersen
Visit Bodø                        Ann-Kristin Rønning Nilsen
Visit Hammerfest            Sten Harald Norund Hansson
Visit Harstad                    Jan-Erik Kristoffersen
Visit Kirkenes                   Dag Norum
Visit Lyngenfjord AS        K. Richard Paulsen
Visit Narvik                      June Sollund
Visit Nordkapp                Martin Hansen
Visit Senjaregion             Stig Stokkland 
Visit Svalbard                  Ronny Brunvoll
Visit Tromsø                    Lone Helle
Visit Vesterålen               Astrid Berthinussen/Kjetil Paulsen

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.