Det er restaurantens forhatte gjest. Hvem kan fjerne den for godt?

Bær den ut - fyr opp i peisen. Gi oss møter med mennesker i stedet

TIDS- OG OPPLEVELSESTYVEN: Mobiltelefonen er både venn og fiende. Illustrasjonsfoto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det er egentlig bare et nistristtrist syn:
Fire gode venner, kanskje det er to kjærestepar – hva vet jeg, som kommer inn på en restaurant og setter seg ved bordet.
Ingen servitør i sikte, bare en papp-bit som står på en forkrommet holder av metall midt på bordet.
Alle fire griper etter smarttelefonen som i beste fall ligger i veska eller lomma, og tar noe som ligner på «et foto» av papplappen.
En glanset papplapp som har fått jobben som meny og bestillingsmottaker. Kan det bli en mer upersonlig og dårlig start på det som skal være en god opplevelse?

En uønsket gjest

Lappen,eller kortet om du vil, inneholder som du for lengst har skjønt, en qr-kode (quick response-kode).
For den som måtte lure: En qr-kode er et mønster av svarte og hvite firkanter som mobiltelefonen kan lese. Når du skanner den, kan den åpne en nettside, viser deg en melding eller gir deg informasjon på en rask og enkel måte. Som i dette tilfellet er en meny, bestillingsfunksjon og betalingsfunksjon.
I utgangspunktet ganske smart i mange sammenhenger, og qr-koden oppstod ikke under pandemien, slik mange kanskje tror.

Det kan også oppfattes som toppen av ironi…. Foto: Odd Roar Lange

Smart start

Den første QR-koden (Quick Response-kode) ble utviklet allerede for 31 år siden av et japanske selskap, Denso Wave, som er et datterselskap av det temmelig mye mer kjente Toyota. Den ble opprinnelig skapt for å spore deler i bilproduksjonen på en mer effektiv måte enn tradisjonelle strekkoder.
Siden har bruken av qr-koder eksplodert, og selskap som regner med at betalingsvillighet trumfer god service har fått reiselivet til å tro at qr-koder er fremtiden. Er det for mye å håpe at det tilhører fortiden, i alle fall i deler av reiselivet hvor service og møter med mennesker er noe vi søker.

Går dukken

Det norske Tek-selskapet Wink scoret stort på at restaurantene ville teste ut selvbestillingssystemer, men har nå gått konkurs etter at de samme restaurantene har faset ut ordningen. En ande større aktør er i trøbbel. Tek-selskapet Ordr, som skiftet navn til Favrit uten at det så langt har gitt lønnsom drift. I stedet har de tapt 150 millioner kroner. Det er mange som tror at også dette selskapet kan være på vei mot slutten.

Det er flere grunner til at reiselivet generelt, og restaurant og serveringsbransjen spesielt, bør fyre opp qr-kodene i peisen.

Svindler gjestene

Det ene handler om sikkerhet. Noe de fleste synes å ha glemt.

«Som følge av blant annet koronapandemien har QR-koder den siste tiden blitt en «hit» i serveringsbransjen. Dette er koder man scanner med mobilen for å få tilgang til for eksempel restaurantmenyer. Problemet med disse er at man ikke med sikkerhet kan si hvor man havner hen.
– Jeg personlig bruker ikke QR-koder, advarte IT-ekspert Kai Roer allerede i 2021. I denne artikkelen i Nettavisen advarte han mot QR-koder og «phishing. Kai Roer uttalte seg som daglig leder i selskapet CLTRe og som en del av forskingssenteret KnowBe4s sikkerhetsekspertgruppe

Tømmer kontoen

«Det man kan se for seg er at før du kommer til en restaurant så har kriminelle klistret en annen QR-kode over den som fysisk befinner seg på bordet ditt, og i stedet for å lenke til menyen heller lenker til en falsk kopi av restaurantens hjemmeside. Her bestiller man vin og burger, oppgir kortinformasjon og betaler. Da blir du ikke mett, men bankkontoen din blir tømt, advarer sikkerhetseksperten.»

Gi oss møter med mennesker

Mange restauranter sliter ned lønnsomheten. Noen tror kanskje at løsningen ligger i nedbemanning som erstattes av roboter eller qr-koder.
Gjester som besøker restauranter, kafeer, kroer, barer og puber gjør det for å oppleve noe annet enn hjemme. En annen mat, en annen drikke, sosialt liv og god service.
Da ligger ikke løsningen i at vi skal svinges til å ta opp mobiltelefonen og ende opp med at den blir liggende som en forstyrrende oppmerksomhetsmagnet gjennom hele måltidet. Da er det uforståelig at
Fredrikstad Blads matanmelder i sin vurdering av av kjøpesenteret «Værste» mener at å bestille mat via en app bidrar til å gi Fredrikstad et kontinentalt touch (Krever innlogging).
Større avstand og virkelighetsforståelse er det en stund siden jeg har opplevd. Apper og qr-koder gir det motsatte av kontinentalt touch. Det gir bare at jeg sitter igjen med en kald og upersonlig følelse av et spisested som ikke har gjestens beste i tankene.
Derfor: Fjern qr-kodene fra serveringsstedene nå. Gi oss tilbake den gode følelsen av at vi er ønsket velkommen av ekte mennesker – ikke av en app i mobiltefonen.

·      Om The Travel Inspector:

·      Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

·      Om Odd Roar Lange:

·      Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.