Kanariøyene er nordmenns julefavoritt
Meld fra til politiet om du ser dette
(ODD ROAR LANGE): Kanariøyene generelt og Gran Canaria spesielt er nordmenns soleklare reisefavoritt i jula. Hele 33 prosent av nordmenn planlegger å ta juleferie i år. Av disse oppgir 16 prosent at de har tenkt seg til utlandet, noe som er relativt stabilt sammenlignet med fjoråret.
Ti prosent oppgir at de har planer om å slappe av, sole seg og bade i juleferien. Dette viser Virke Reiselivs årlige befolkningsundersøkelse om nordmenns reisevaner.
Thailand og Kanariøyene er klare feriefavoritter for de som ønsker en varmere jul, skriver Virke i en pressemelding
Røde dager - grønn jul
– Mange røde dager faller på virkedager denne julen. Tar man noen ekstra fridager kan man sitte igjen med to uker ferie. Alt ligger dermed til rette for at folk kan ta seg en tur til varmere strøk, sier Bergmål.
93 prosent oppgir at formålet med høytiden er å tilbringe tid sammen med familie og venner.
– Uavhengig av hvor man velger å feire jula, er kvalitetstid med våre nærmeste viktig for oss i juleferien, sier Bergmål.
Det er mange som forbinder høytiden med god mat og drikke. Rundt 28 prosent oppgir at de skal bruke julen til å nyte gode måltider, både hjemme og på restaurant. 15 prosent av nordmenn oppgir at de vil bruke fridagene som følger med julen til å dyrke egne interesser, mens 14 prosent sier at de skal bruke ferien til å utøve aktiviteter.
Flere opptatt av bærekraft når de reiser
Samtidig som mange vil til utlandet i jula, er også flere enn noen gang opptatt av miljø når de skal reise.
– Reiselysten er på topp, samtidig som stadig flere av oss er opptatt av at reisene våre skal være så bærekraftige som mulig, sier Astrid Bergmål, leder i Virke Reiseliv.
Interessen for bærekraftige reisealternativer blir stadig blir større. I Virkes undersøkelse svarte 33 prosent at miljø er styrende for deres valg av destinasjon og reiseprodukter, mot 23 prosent i 2017. 37 prosent svarte av det er svært eller ganske viktig at de som selger reisene legger til rette for bærekraftige eller miljøvennlige reisealternativer, og av disse svarte 49 prosent at de var villige til å betale mer for et reisealternativ som ga dem god miljøsamvittighet.
– Reiselivsbransjen tar signalene fra forbrukerne på alvor. Mennesker skal fortsatt reise og møtes, men avtrykket fra reisene våre må ned. Det vil bransjen bidra til, sier Bergmål.
Virke og reiselivsbransjen har i 2019 utarbeidet et veikart for et mer bærekraftig reiseliv, med særlig søkelys på folks utenlandsreiser. Veikartet ble lansert 20. november.
Veikartet trekker frem 44 tiltak rettet mot bransjen selv, ti innspill til politikerne og ti råd til hvordan forbrukene selv kan bidra til at reisen blir mer bærekraftig.
Ti råd til forbrukerne:
° Tenk gjennom eget reisemønster og reis smartere og mer miljøvennlig. Ta lengre ferie når du først reiser eller kombiner forretningsreisen med en feriereise.
° Begrens antall forretningsreiser gjennom bedre planlegging og andre møteformer.
° Etterspør bærekraftige reisealternativer fra reisearrangører og reisebyråer både før og under oppholdet.
° Velg flyselskap med lavest mulig utslipp.
° Velg en reisearrangør som klimakompenserer reisen eller klimakompenser på eget initiativ.
° Sjekk at overnattingsstedet du velger er miljø- eller bærekraftsertifisert. Tenk over vann- og energiforbruket ditt på hotellet.
° Tenk gjennom hvordan du reiser til og fra flyplass. Ikke kjør i bilen alene, velg kollektivt.
° Pakk lett og sammen med andre. Jo mindre bagasjen din veier, jo mindre blir klimabelastningen på flyet.
° Bidra til lokal utvikling gjennom å kjøpe varer, tjenester og opplevelser lokalt. Ikke kjøp suvenirer som stammer fra truede arter. Husk at i mange land er de ansatte i reiselivsnæringen avhengig av tips. Sjekk tipskulturen dit du reiser.
° Ikke se bort, men meld fra til hotell, reisearrangør eller direkte til lokalt politi dersom du er vitne til utnyttelse av barn. Vær bevisst på at du også kan melde fra til norsk politi, selv om det man er vitne til skjer i et annet land.
Undersøkelsen ble gjennomført i januar og mai i 2019 av Opinion for Virke.