Dette er Hurtigrutens nye sommerplaner
Klarer de å slå denne rekorden?
(ODD ROAR LANGE) I sommer skal MS Roald Amundsen bli første hybridskip som seiler rundt hele Svalbard. Dette forteller Hurtigruten i en pressemelding.
Norsk cruise
Med fire skip i drift langs norskekysten vil Hurtigrutens gjester få de spektakulære norske fjordene nærmest for seg selv de neste månedene.
- Sommeren 2020 blir en av de mest spesielle i norsk reiselivs historie. Samtidig er det en helt unik mulighet til å oppleve noen av Norges råeste reisemål nesten mutters alene, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Sammen med Hurtigruten skal også det norskeide rederiet Seadream seile med cruisepassasjerer langs kysten av Norge. Seadream har foreløpig bare passasjerer fra Norge og Danmark og kan dermed gå inn til havnene slik at passasjerer får gå i land.
Det samme gjelder for Hurtigrutens skip som er i rutetrafikk. Mens skipene som går som rene cruise foreløpig (1. juli 2020) ikke får slippe passasjerer i land.
Rutetrafikk
Rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes vil selskapet inntil videre gjennomføre med fire skip. Skipene følger den vanlige ruteplanen med anløp i 34 havner, kortreist lokalmat og et utfluktsprogram i samarbeid med lokale leverandører langs hele kysten.
De siste ukene har Hurtigruten hentet tilbake over 400 permitterte for å sette flere skip tilbake i drift.
Færre passasjerer
- Det føles godt å kunne hente tilbake ansatte, og gjøre det vi kan for å bidra til at små og store bedrifter langs hele kysten kan få opp aktiviteten igjen, sier Skjeldam.
Vanligvis seiler Hurtigruten med 11 fullbookede skip i rutetrafikken gjennom hele sommeren. Selv med bare noen få skip i drift, ser belegget ut til å ligge på rundt 30 prosent i sommer.
- Vi har god plass på alle seilingene. Det er fordi nordmenn klarer ikke å dekke opp for de utenlandske turistene som ikke får komme inn i landet, sier Skjeldam.
Hybrid i nord
Hurtigruten setter i sommer inn verdens første hybriddrevne cruiseskip, MS Roald Amundsen, på spesialseilinger fra Tromsø via Bjørnøya til Svalbard. Mens de åtte dager lange turene utforsker sør- og vestkysten av Svalbard, har ekspedisjonen som har avgang fra Tromsø 31. juli et historisk sus:
Sammen med rundt 200 gjester håper mannskapet å bli det første hybriddrevne skipet som klarer å seile rundt hele Svalbard.
Med polarheltens navn har skipet blitt det første cruiseskipet i verden som seiler på batterier, det første hybriddrevne skipet i Antarktis, det første hybridskipet gjennom Nordvestpassasjen og det første hybriddrevne skipet gjennom Panamakanalen.
Dette er ekspedisjonscruise
- Ekspedisjonscruise handler om å flytte grenser, og nå kan du være med på noe helt unikt. Det vil være en historisk begivenhet, helt i Roald Amundsens ånd, sier Skjeldam.
MS Spitsbergen, som i vinter seilte seg inn i norske hjerter som hovedrolleinnehaver i NRK-suksessen Svalbard Minutt for Minutt, skal i sommer seile kortcruise ut fra Longyearbyen.
De 6 dager lange ekspedisjonene tar deg med til noen av de råeste områdene på de vestlige og sørlige delene av Svalbard.
- Svalbard-seilingene både med MS Roald Amundsen og MS Spitsbergen har blitt veldig godt mottatt. For å gi gjestene enda bedre plass om bord, har vi satt ned kapasiteten på begge skipene. Så det kan lønne seg å være raskt ute om du vil sikre deg en norgesferie du aldri vil glemme, sier Skjeldam.
Gjennom datterselskapet Hurtigruten Svalbard er Hurtigruten også øygruppens største og eldste landbaserte reiselivsbedrift.
Pågangen fra eventyrlystne nordmenn den siste tiden har vært så stor at Hurtigruten Svalbard nå har bestemt seg for å åpne enda et av sine coronastengte hoteller – det helt unike Funken Lodge.
- Reiselivet er en bærebjelke i Svalbardsamfunnet, og vi er svært glade for at regjeringen gradvis åpner opp for mer aktivitet. Det gjør at vi kan få flere tilbake i jobb. Vi ser også veldig god pågang for bestillinger inn i 2021, sier Skjeldam.