En kikk mellom beina dine, og du ser 5000 meter rett ned

Og snart er det klart for take off.

Velkommen om bord: Med denne utsikten kan du sveve i tre døgn. Foto: DesignQ/Airlander

Det er ikke et fly. Det er heller ikke en tradisjonell luftballong. Det er det mest spektakulære hybrid-luftskipet verden har sett. Og snart er det klart for take off.
Store vinduer under føttene, panoramavinduer i alle retninger, luksussuiter - og tre dagers luksusseilas i lufta.
Dette blir virkeligheten for de velkondisjonerte passasjerene som reiser med det britisk-konstruerte luftskipet Airlander 10. Fartøyet ble presentert under Farnborough Airshow forleden.

Størst i verden

Foto: DesignQ/Airlander

Luftskipet, som koster hele er hele 270 millioner kroner, er det lengste flyfartøyet i verden på hele 302 fot (92 meter) . Til sammenligning måler en Dreamliner bare 186 fot (56,7 meter).
Innredningen er designet av firmaet Design Q, som vanligvis designer innredning for biler. Og det er ikke spart på luksusen om bord. Her er det en fullstørrelses bar som skal kunne betjene alle de 19 passasjerene. Det skal også legges opp til tre døgns ekspedisjoner, der gjestene skal oppleve luksus fra de går om bord til de forlater luftskipet.
Suitene har store panoramavindu som gjør at de reisende skal kunne få med seg alt både over, til siden og under seg. I tillegg til suitene blir luftskipet innredet med en stor lounge sammen med baren.

Sakte opplevelser

Airlander 10 skal kunne ta med seg passasjerene nærmere 5000 meter til værs.
Men det er ikke noe hastighets luftskip som snart skal ut og fly. Topphastigheten blir bare på knappe 150 km/t. Det blir med andre ord god tid til å nyte utsikten, hvis du tør.
Den første prototypen av Airlander 10 ble sendt ut på en testtur allerede i 2016. Den endte i en telefonstolpe. Og allerede på sin andre tur i november i fjor endte det med et havari før takeoff. Nå skal feilene være utbedret, og det er snart klar for en ny utgave.

Foto: DesignQ/Airlander

Utfordrer oss

- Airlander utfordrer folk til å revurdere det å fly, og det er drivkraften bak alt vi gjør. Flyturer har handlet veldig mye om å komme fra A til B så fort som mulig. Det vi tilbyr er en måte å gjøre reisen til en glede, sier Stephen McGlennan, administrerende direktør i Hybrid Air Vehicles som står bak luftskipet som omtales som en hybrid av fly, luftskip og helikopter.

Det er foreløpig ikke klart hva billetten en tredagers tur med Airlander kommer til å koste.