Hurtigruten pusser opp nytt skip og setter kurs til nye havner
Hit har de aldri seilt før
(ODD ROAR LANGE): Før 2020-sesongen skal ekspedisjonsskipet MS Fram gjennom en totaloppussing. Skipet vil også gå gjennom omfattende tekniske oppgraderinger, der blant annet motorene skal oppgraderes til høyeste miljøstandard. Samtidig lanserer Hurtigruten også ekspedisjonsseilaser til Alaska.
Fram kommer tilbake
Etter mer enn et tiår med ekspedisjonsseilinger i noen av verdens mest spektakulære farvann skal MS Fram gjennom en total forvandling. Med stor oppgraderingen vil Hurtigrutens mest kjente ekspedisjonsskip fremstå som helt nytt, skriver selskapet i en pressemelding
Etter en totaloppgradering våren 2020 vil ekspedisjonsskipet MS Fram fremstå som helt nytt - med nye suiter og lugarer, mer miljøvennlige motorer, og en full oppgradering av alle fellesarealer, inkludert nye restauranter, barer og et høyteknologisk Hurtigruten Science Center.
Grensesprengende
– Den originale Fram var det mest kjente skipet av sin tid, og flyttet grensene i polarekspedisjonenes gullalder. Hurtigrutens MS Fram er spesialbygget til å videreføre denne arven. Med denne oppgraderingen vil hun fortsette å sette standarden og sprenge grenser for bærekraftige naturopplevelser, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten tilbyr nå mer enn 250 reisemål i mer enn 30 land fra pol til pol. Fra 2020-sesongen kan norske og utenlandske reisende oppleve flere bærekraftige nyheter med Hurtigruten:
Den første sesongen med Hurtigrutens hybriddrevne og miljøvennlige ekspedisjonsskip MS Fridtjof Nansen – som skal seile til Antarktis, Grønland, Island, og på norskekysten.
Tidenes største tilbud av bærekraftige Antarktis-ekspedisjoner, med mer enn 30 ulike seilingsruter å velge mellom.
Et totaloppusset MS Fram, som vil fremstå som et helt nytt ekspedisjonsskip
Og ikke minst: En serie ekspedisjonscruise til Alaskas villmark med hybriddrevne MS Roald Amundsen.
Hurtigrutens nye Alaska-ekspedisjoner kombinerer uberørt villmark og et rikt dyreliv, og historie og kultur.
– Alaska er som skapt for ekspedisjonsseilinger, og Alaska og Hurtigruten er en perfekt match. Vi kommer til å seile til områder og havner som de store cruiseskipene ikke kan seile til, og vi skal by på det ekte Alaska, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
Hurtigruten kommer til å ta gjester tettere på naturen og lenger inn i Alaskas villmark enn cruiserederier flest. Med seilinger som spenner fra 8 til 18 dager, utforsker seilingene legendariske steder som Inside Passage i kombinasjon med havner som nærmest aldri besøkes – som for eksempel «norske» Petersburg.
Ny rute
Hurtigruten blir det første selskapet noensinne som tilbyr seilinger med hybridskip i Alaska. MS Roald Amundsen, som for tiden er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, er utstyrt med store batteripakker og ny grønn teknologi.
Et ekspedisjonsteam bestående av geologer, biologer, historikere, aktivitetsguider og andre eksperter fordyper opplevelsen til de maksimalt 500 gjestene om bord.
– Forestill deg å oppleve naturen fra kajakk, eller å komme tett på bjørner, hvaler, villrein og annet vilt dyreliv – for deretter å slappe av og ta inn opplevelsen på et mer miljøvennlig cruiseskip med høy standard, sier Skjeldam.
MS Roald Amundsen vil avslutte 2020-sesongen i Alaska med en seiling gjennom Nordvestpassasjen, fra Nome via Grønland til Halifax.
MS Fridtjof Nansen: Bærekraftige ekspedisjoner i ekte villmark
2020 er jomfrusesongen til Hurtigrutens andre hybridskip MS Fridtjof Nansen. Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen blir dette verdens mest innovative og miljøvennlige hybridskip. De første seilingene med MS Roald Amundsen skal blant annet ta gjestene med fra Hamburg til norskekysten, i tillegg til eventyrlige opplevelser til Grønland og Island – før hun setter kursen videre sørover i kjølvannet til polarpioneren hun er oppkalt etter.
Vinteren 2020-2021 skal begge Hurtigrutens nye hybridskip tilbringe i Antarktis.
– Sammen med søsterskipet MS Roald Amundsen legger MS Fridtjof Nansen listen for en helt ny generasjon cruiseskip. Grønn teknologi kombinert med høy standard på mat og omgivelser vil gi gjestene uforglemmelige opplevelser, sier Skjeldam.