Hvor smart er det å juble over de Wizz Air-flyrutene i Norge?
Avinor jubler - nå går det mot kjempeboikott mot dette flyselskapet
(ODD ROAR LANGE): Wizz Air tar opp konkurransen med SAS. Norwegian og Widerøe om det norske innenriksmarkedet. Nå blir det bråk. For mens Avinor hyller Wizz Air-satsingen så vokser gruppen av ledere som slakter selskapet.
Her vil de fly
Foreløpig planlegger selskapet med fire daglige flyvinger mellom Oslo og Bergen, fire daglige flyvninger mellom Oslo og Trondheim og to daglige flyvninger mellom Oslo og Tromsø. Men fagforeninger og tariffavtaler vil ikke Wizz Air vite noe av. Er det da noen grunn til å juble over at selskapet vil ta opp konkurransen i Norge.
– Når Wizz Air smeller igjen døren for fagbevegelsen og et anstendig organisert arbeidsliv, smeller vi igjen døren for dem, sier forbundsleder i Industri Energi Frode Alfheim til VG.
– Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa sjefen i det ungarske lavprisflyselskapet, József Váradi, under en pressekonferanse i Norge sist onsdag.
– Det er totalt uhørt i norsk sammenheng. József Váradi vil ha norske kunder, men ikke norsk kultur. Slike useriøse aktører er ikke velkomne. Vi innfører derfor reisepolicy på at våre ansatte ikke skal fly disse rutene, sier han til VG.
Også Bergens ordfører Marte Mjøs Petersen vender flyselskapet ryggen (krever innlogging i ba.no)
Kritikken vokser
Spørsmålet er om nordmenn flest også vender Wiz Air ryggen. I så fall kommer lavprisselskapet til å trekke seg ut av Norge temmelig raskt.
Dette er hva Raymond Johansen, byrådslederen i Oslo skrev på Facebook denne uka:
Men Avinor jubler
Mens Avinor jubler vil LO vurdere å boikotte Wizz Air:
LO sin 1. nestleder Peggy Hessen Følsvik sier til VG at de skal diskutere om de vil innføre samme reiserestriksjoner som Industri Energi under et møte førstkommende mandag 12. oktober.
Men i Avinor er stemningen en annen:
- Satsingen til Wizz Air i Norge bekrefter hvor attraktivt det norske innenriksmarkedet er, også for internasjonale aktører, sier Gaute Skallerud Riise, direktør for trafikkutvikling i Avinor. Vi opplever dette som positivt og ønsker satsningen velkommen.
-Positivt for Norge
- Avinor ønsker å opprettholde og utvikle et velfungerende og godt nettverk av lufthavner for hele landet, noe som er viktig for lokal, regional og nasjonal utvikling, fortsetter Riise. Sterke nasjonale aktører er viktig for norsk luftfart, samtidig er det positivt at utenlandske aktører konkurrerer om passasjerene i Norge for å gi et best mulig tilbud til de som reiser, avslutter han.
Wizz Air svarer
At Wizz Air tidligere denne uka kom med denne tiraden mot Norwegian har vel neppe styrket muligheten til å unngå å bli plassert i klassen som storkjeftede flyselskap, sammen med blant annet Ryan Air.
Wizz Airs toppsjef svarer selvsikkert på kritikken mot selskapet i en epost til VG.
– Fagforeningspåvirkede flyselskaper faller bak, kvitter seg med jobber og forblir sårbare for forbrukere. Wizz Air er kvikke, klare for flere jobber og for å fortsette å innovere til fordelen for forbrukere.
Nå gjenstår det å se om de norske fagforeningene klarer å knekke Wizz Air