Er reiselivet forberedt på en ny metoo-bølge nå?

Og hvordan takler de den?

Reiselivet må være klar når metoo-debatten dukker opp igjen.              Foto: Odd Roar Lange

Reiselivet må være klar når metoo-debatten dukker opp igjen. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): For tre år siden ble en lang rekke land truffet av en ny og frem til da nytt og fenomen. Oppgjøret med toppledere som har skaffet seg en karriere - samtidig som de utsatte andre for uønsket seksuell oppmerksomhet. Oppgjøret ble støttet av andre som hadde opplevd det samme, og ble kjent for de fleste som Metoo-bølgen. Den startet i det amerikanske film- og showbizbransjen. Og som ringer i vannet bredde den seg fra bransje til bransje og land til land. Også Norge. Og til reiselivet.
Jeg får stadig henvendelser eller samtaler fra reiselivsmedarbeidere som opplever at det ikke er blitt stort bedre i løpet av de tre årene som har gått.

Oppgjør i flomlys

Og selv om det var bransjer som fikk mer omtale og negativ oppmerksomhet enn reiseliv så ble også denne delen av bransjen, spesielt hotell- og restaurantdelen, belyst med kraftige spotlights. Det ble - som fortjent - ubehagelig for mange ledere (og ansatte). Noen måtte forlate jobbene sine - og mistet både ære, tillit og respekt. Og det var behov for en real oppvask både på kammerset og i flomlyset.
Men så ble det stille…

Nå er bølge nummer to på vei. Den har allerede rammet Danmark for full kraft.Metoo-bølge nummer to startet da den profilerte programlederen Sofie Linde, tidlig i september for åpen scene og tv-skjerm gikk ut hardt ut mot sexisme i mediebransjen.
Den har tiltatt i styrke de siste ukene. Og en rekke toppledere innen politikk og medier har måtte gå fra sine populære og attraktive jobber. Det er oppgjørstid for både nye og gamle synder. Og det skjer til et voldsomt medietrykk.
Spørsmålet er ikke om - men når - det blir Norge som settes under lupen. Da kan det bli tøffe tak i mange bransjer og bedrifter.

Den andre bølgen

Hva så med reiselivsbransjen? En næringskjede som har nærmere 200 000 ansatte, med mange ufaglærte og stor maktavstand mellom ledere og medarbeidere. Med nær tilgang til både alkohol og lukkede rom.
Det er nødvendig å ta diskusjonen fordi det både skjer og har skjedd ting som absolutt ikke skal foregå. Det er en alvorlig sak for reiselivet. Og jo mindre man er forberedt på debatten, jo dårligere blir den håndtert.

Samtidig er det viktig å lukke enkelte saker. Og det kan være mange grunner til akkurat dét. Blant annet at mindre hendelser som ligger en mannsalder tilbake i tid må sees i lys av flere faktorer enn «oppgjørets time». I tillegg skal man aldri glemme at både offer og påstått gjerningsperson har krav på beskyttelse i granskingsperioden. Jeg er redd det finnes offer for både overgrep og «justismord». Og det er vårt felles ansvar å unngå å skape flere ofre på grunn av dårlig varslingshåndtering eller ukritisk medieomtale.

Dette må vi klare

Vi må evne å se nyansert på det og å søke å unngå en polarisert debatt. Ingen er tjent med at heksejakt, verken på den ene eller andre siden, preger debatten.
Vi må få en diskusjon som man kan komme lenger med enn vi klarte forrige gang. Så lenge vi har gode systemer for å si i fra - og til å håndtere varsler på - så reduserer vi også muligheten til avsporinger og feilskjær.
Samtidig skal vi aldri glemme at ugrei oppførsel fra folk med makt skal ikke forekomme.
Det er best for alle.

Vet du noe om denne saken? Eller har du synspunkt eller innspill? Ta gjerne kontakt via epost orl@thetravelinspector.no, på telefon 90 58 34 85 eller whatsapp: odd roar lange