Togselskapene dropper natt-togene i sommer. Hvordan kan det skje?
De lar Vy og Goahead svikte sitt kollektive samfunnsansvar.
(ODD ROAR LANGE): Knapt noe selskap har opplevd maken til omdømmesvikt som transportselskapet Vy. Spesielt gjelder det konsernets trøbbel med suksess på jernbanesporet. Og nå kommer en ny smell for Vy.
Fir når Norge trenger et bedre togtilbud så sørger Vy for å redusere det.
Smellen rammer også den britiske togselskapet Goahead. Selskapet skulle bli den store redningen for Sørlandsbanen da de fikk overta den populære togstrekningen etter en forunderlig anbudsrunde.
Denne uka ble det kjent at Vy og GoAhead dropper nattogene på Sørlands- og Bergensbanen i sommer.
Hvordan kan det skje i en tid der det er behov for flere aktører som kan tilby bærekraftig transport?
De to togselskapene mener kundegrunnlaget er for dårlig og kutter alle nattog på togstrekningene inntil videre.
Ingen tog - ingen passasjerer
– Akkurat nå er 85 prosent av passasjerene våre borte. Vi har ikke nok kundegrunnlag til å kjøre alle avganger, og derfor har vi innstilt nattogene, bekrefter kommunikasjonssjef Nina Hauge Schage til NRK.
Dette er en meget dårlig nyhet for reiselivet både på Vestlandet og på Østlandet.
Det brukes i disse dager millioner av kroner på å øke reiselysten blant nordmenn og dansker. Både enkeltaktører, kjeder, destinasjonsselskap og regionsselskap gjennomfører massive markedsføringskampanjer for å få turister til å oppleve det beste av Sørlandet, Østlandet og Vestlandet.
Men Vy og Goahead vil ikke bidra til det bærekraftige løftet på kveldstid.
Litt av årsaken til dette må statlige myndigheter ta ansvar for, fordi de lar beintøffe anbudsrunder bestemme hvem som skal få operere de ulike togstrekningene. Dette fører igjen til at anbudsvinnerne raskt fjerner «ulønnsomme« ruter.
Som om lønnsomhet bare måles i kroner og øre?
For dersom det ikke settes opp nattog så kommer det heller ingen bestillinger. Derfor er dette svært uheldig for passasjerer og for reiselivet. Med de formidable statlige overføringene til togselskapene må det også ligge et krav om at det går nattog.
Fine ord - uten innhold
«Bærekraft har vært en del av Vygruppens ryggmarg i 135 år,» skriver selskapet på sin egen nettside. Samtidig som de ber folk heller kjøre bil over fjellet og langs sørlandskysten. Så mye for bærekraften.
«Vygruppens viktigste innsatsområde for bærekraft er å få flere mennesker til å reise sammen og ta transportveksten kollektivt. Da må vi løse kundens forventninger og behov», fortsetter Vy.
Kundens forventninger og behov er ikke fjerning av nattoget. Jeg vil tro det er en flau smak i munnen for dem som jobber med bærekraft i Vy akkurat nå.
Økt biltrafikk i sør
«Vi er lydhøre for hva markedet trenger, har en kunderettet måte å se ting på og høy kompetanse innen organisasjonen. Som en viktig kvalitetsleverandør av reiser ser jeg virkelig frem til de mange nye forretningsmulighetene som venter rundt hjørnet, og som gjør at vi kan styrke den nordiske kollektivtrafikken», skriver Magnus Hedin, administrerende direktør i Go-Ahead Nordic på togselskapets nettside.
Det er fint med fine ord og gode målsettinger. Men gode ord og intensjoner må følges av handling. Nå bidrar Goahead til enda større biltrafikk på en allerede overbelastet E18.
Derfor bestiller vi sent
Nå venter reiselivsaktører i alle landsdeler på bestillinger og besøk fra norske og danske reisende i sommer. Samtidig er det bekymring for at bestillinger fra nordmenn lar vente på seg. Det kan være flere grunner til forsinkelsen. En av grunnene er at mange nordmenn vil vente å se hvordan sommerværet utvikler seg.
De vil i størst mulig grad reise etter tilgangen på sol og varme.
Den andre årsaken til forsinkelsen står reiselivsaktører selv for. Flyselskap og pakkereiseselskap holder tilbake allerede innbetalte reisepenger selv om flyavganger og pakkereiser er avlyst.
Dette er først og fremst et problem for dem som har penger til gode.
Men det fører også til at mange ikke tør forhåndbestille reiser og opphold fordi de ikke stoler på løftene om pengene tilbake hvis man avbestiller reisen/oppholdet.
Dette løftet har store og små reiselivsaktører, med god hjelp fra arbeidsliv- og bransjeorganisasjonene Virke Reiseliv og NHO Reiseliv, sørget for å gjøre verdiløse. Det er synd for de reiselivsbedriftene som sårt trenger hver eneste kunde og gjest i sommer og høst.