Nå skjer dette med de Nasjonale Turistvegene

Mindre penger, prosjekt stoppes, men disse fullføres

Flesefossen, Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

Flesefossen, Nasjonal turistveg Ryfylke. Arkitekt: Haugen/Zohar Arkitekter

(ODD ROAR LANGE): Arbeidet med Nasjonale Turistveger fortsetter. Men det er bevilget mindre penger til prosjektene enn tidligere år.
Regjeringen foreslår i sitt forslag til Statsbudsjettet at det bevilges 150 millioner kroner til Nasjonale turistveger i 2021.
Dette er 10 millioner mindre enn i år, 20 millioner mindre enn i fjor og 30 millioner mindre enn i 2018

Samferdselsdepartementet omtaler den store turistvegsatsingen slik:

«Nasjonale turistveier omfatter 18 veistrekninger med en samlet veilengde på 2 151 km. Satsingen styrker det norske reiselivsproduktet med en særegen attraksjon der kombinasjonen av landskap, kjøretur, arkitektur og kunst frister bilturister til å velge Norge som sitt feriemål.

I tråd med Nasjonal transportplan 2018–2029 skal Nasjonale turistveier fremstå som en helhetlig attraksjon fra 2024.
Fra arbeidet startet i 1994 vil da i alt 189 prosjekter være gjennomført. Samarbeidsavtaler med de berørte fylkeskommunene skal sikre nødvendig drift og vedlikehold samt god forvaltning av fylkesveier med turistveistatus.

Prosjekter som snart er ferdige

I løpet av 2021 vil 168 prosjekter være fullført. Rasteplasser og utsiktspunkter som skal stå ferdig i 2021, er
Hårr (Jæren), Flesefossen (Ryfylke), Espeneset og Tyrvefjøra (Hardanger), Hestad (Gaularfjellet) og Kjøllen (Rondane). Anleggene Madland havn (Jæren), Eikelandsfossen (Gaularfjellet) og Sundshopen (Helgelandskysten) startes opp og er planlagt fullført i 2022.

Heve kvaliteten

I satsingen inngår opprusting og kvalitetsheving av kjente attraksjoner langs Nasjonale turistveier som Vøringsfossen, Gjende og Torghatten.
For disse anleggene tas etapper i bruk etter hvert som de ferdigstilles.
Trappebrua som forbinder Fossli og Fossetromma ovenfor Vøringsfossen ble åpnet i august 2020.
I 2021 starter arbeidet med tilrettelegging og sikring på Fossetromma. Nordland fylkeskommune og Brønnøy kommune har vedtatt et regionalt og lokalt bidrag på 17 mill. kr med sikte på at de planlagte tiltakene for Torghatten kan fullføres innen 2024.

Hvordan brukes pengene

Samferdselsdepartementet i løpet av 2020 vil se nærmere på den samlede ressursbruken til Nasjonale turistveier og hvilken innretning denne skal ha videre.
Det ble samtidig lagt opp til å vurdere i hvilken grad Nasjonale turistveier bidrar til å oppnå de transportpolitiske målene i Nasjonal transportplan. Dette arbeidet er i gang og må blant annet ses i en større transportpolitisk sammenheng i arbeidet med Nasjonal transportplan 2022–2033, mener departementet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til dette i Nasjonal transportplan 2022–2033».


Turistvegprosjektet på Hårr har ikke fått nødvendig godkjenning og utgår av programmet. Anleggene Flesefossen, Espeneset, Tyrvefjøra og Hestad startes opp i 2020.

Prosjektet på Hårr skrinlegges.

Prosjektet på Hårr skrinlegges.