Hotellansatte vant rettsaken om tips
Nå er det disse reglene som gjelder
Parats medlemmer blant hotellansatte vant tips-saken i Høyesterett. Advokat i Parat, Sigurd Øyvind Kambestad, sier de i 2022 vant saken i lagmannsretten, en sak Høyesterett nå har satt endelig punktum for, og med full seier for ansatte i hotell og restaurant.
Kambestad sier saken gjelder retten til å beholde all tips, uten at arbeidsgiver skal kunne trekke arbeidsgiveravgift og administrasjonskostnader.
Parat har representerer sine medlemmer på Oslo Plaza Hotel, det samme har LO/Fellesforbundet gjort for sine medlemmer på Hotel Bristol.
Viktig seier
Advokat i Parat, Sigurd Øyvind Kambestad, sier Høyesterett nå har fastslått at arbeidsgiver ikke har rett til å trekke ansatte i tips for å dekke papirarbeidet som kreves for å rapportere dette inn som skattepliktig inntekt og å bruke tipsen til å betale arbeidsgiveravgift.
– Høyesterett har kommet frem til at hotellene ikke har rett til å foreta trekk i tips tilknyttet arbeidsgiveravgift og administrative kostnader. Ifølge denne dommen kan ikke hotellene beholde disse pengene i kraft av den såkalte styringsretten. Avgjørelsen har stor betydning for alle ansatte i hotell- og restaurantbransjen, sier Kambestad.
Prinsippsak
Parat-advokaten er glad for at Høyesterett kom frem til en riktig avgjørelse i denne saken.
– Høyesterett har lagt til grunn at tips er noe gjestene gir til de ansatte som en ekstra belønning og som skal gå utenom den vanlige lønnen. Dette er et viktig prinsipp, der hotell- og restaurantarbeidere nå endelig har vunnet frem, sier Kambestad.
Forundret
Parat-leder, Unn Kristin Olsen, sier hun hele tiden har vært forundret over at arbeidsgiverne ikke har forstått at tips-penger skal tilhøre arbeidstakerne.
– Tips er noe kundene gir til ansatte på hoteller og restauranter som en påskjønnelse for godt utført arbeid. Selvfølgelig skal all inntekt beskattes, nå har endelig Høyesterett bekreftet at arbeidsgiver ikke kan stikke av med store deler av disse pengene, sier Olsen.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar
Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.