Dette bør reiselivsbedriften din gjøre akkurat nå

7 ting som gir deg smart startgass

Både små og store reiselivsbedrifter har gode historier å fortelle. Og du trenger ikke vente til høsten.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Reiselivet har i løpet av av 2 uker mistet veldig mange muligheter. Samtidig har den samme perioden skapt nye, selv om mange ikke har oppdaget det ennå. Jeg har allerede fortalt om hvordan koronaen kommer til å endre våre reisevaner.
Artikkelen er basert på journalistisk researcharbeide og og studier på et stort antall internasjonale artikler og forskningsprosjekt om temaet. Noen av dem er nylig presentert, andre er publisert tidligere.
Et av hovedfunnene er at vi kommer til å reise mer i eget land. Norge er vårt nærmeste ferieland - og tiden som ligger foran oss vil bli brukt til jakten på de beste store og små opplevelsene i Norge, alene og sammen med andre.
Men det er ingenting som kommer av seg selv: Du vil kanskje trenge drahjelp for å fortelle om ditt sted og dine opplevelser. Du kan sitte stille og håpe på et under (som neppe kommer til å skje) eller du kan brette opp ermene i dag - og skaffe deg og dine et svært verdifullt forsprang.
Her er mine 7 tips akkurat nå.

1) Ta kontakt med journalister

I en rekke store og små redaksjoner rundt om i lokalmiljøet, regionene og landet finnes det redaksjoner som ønsker tips om store og små nyheter fra reiselivet akkurat nå. Først og fremst gode nyheter, kreative løsninger, forslag til nyskapinger, verdifulle og samfunnsnyttige ideer og gode historier. Reiselivet er full av dem. Jeg tør påstå at det ikke finnes én eneste reiselivsbedrift som ikke har en historie de kan fortelle.
Det er ingen grunn til å vente til koronasituasjonen er over. For da ender du fort bakerst i køen og blir usynlig. Start arbeidet nå.

2) Skaff deg kontakter

Norske gjester kommer til å være de første som igjen kommer til å besøke norske reiselivsbedrifter. Koronatiden vil skape reisedrømmer og reiselyst. Ønsker du å la utenlandske marked få skape dette alene, eller skal du bruke tiden smart til å få en viktig andel av besøket? Ta kontakt med andre i din region som du kan tenke deg å samarbeide med. 1+1 er mye mer enn 2 når det kommer reisedrømmer. Det er få steder som alene har attraksjonskraft til å lykkes. Sammen er dere mye sterkere. Nå kan du motbevise min erfaring om at reiselivet er alt for dårlig når det kommer til praktisk samarbeid.

3) Oppdatering av sosiale medier og hjemmesider

Dersom du ikke har svart belte i sosiale medier så bør du bruke tiden smart på de plattformer hvor dere allerede er på plass. Facebook, Tripadvisor og Instagram er med stor sannsynlighet de plattformene du kommer til å nå flest av de fremtidige gjestene og kundene du kan tjene penger på fremover.
Bruk den tiden du ikke hadde før 12. mars til å rydde opp i de sosiale mediekontoer dere benytter. Sørg for oppdatering av nettsider, med korrekt kontaktdata, nye bilder og fersk informasjon.
Dette har du ikke tid til når startskuddet for en ny sesong går. Derfor skal du starte i dag.

Husker du å dele de gode øyeblikkene? Alt for mange tror at ting gjør seg selv. Det kommer ikke til å gjøre det. Foto: Odd Roar Lange

4) Bruk sosiale medier smart

Husker du å oppdatere dine sosiale medier daglig i disse dager? Mange lurer på hvordan de skal få mer trafikk til sidene sine. Svaret er kort og greit: Skap innhold. Og del det fortløpende. Heller mange små saker enn én stor.
Gjør for eksempel noe slikt, som Visit Nordfjord har gjort.
Nå har du tidenes anledning til å gi sidene dine et løft og til å nå fremtidens kunder. Bruk den fornuftig. Få gjerne av bedriftens eller familiens unge personer, som gjerne gjør denne jobben for deg, dersom du synes det er uoverkommelig. Lær av dem, slik du har lært dem din kunnskap.
Tips til historier: veldikehold som gjennomføres nå, ansatte som har med barna på jobb, plastplukking i fjæra, slik jobber dere med bærekraft, 5 spørsmål til en kollega/stamgjest etc, vaktmesterens utroligste historier, vårens anmarsj, mat- og drikkeoppskrifter, hverdagsøyeblikk - eller å dele noe hyggelig fra andre reiselivsbedrifter i nærheten. Alle liker rause personer. Det er derfor vi skal like deg.

5) Ta bilder

Slik så det ut i fjor sommer… Nå må man tenke nytt. Helt nytt. Foto: Odd Roar Lange

Jeg kan forsikre deg om at det kommer tider der du får behov for gode bilder/filmer av bedriften din og aktiviteter rundt denne. Bilder til hjemmesider, til sosiale medier, til historiefortelling og historiedokumentasjon. Og bilder du kan gi til medier som ønsker å skrive om dere. Be om profesjonell hjelp dersom dere ikke har den i organisasjonen fra før. Fyll opp med gode bilder i Visit Norway og destinasjonsselskapenes bildebanker. Husk å skaffe dere 100 prosent rettigheter til all bruk slik at dere kan dele/bruke bildene uten å komme i konflikt med opphavsretten.

6) Skriv gode pressemeldinger

Det er ikke sikkert at mediene har anledning til å besøke dere akkurat nå. Men du kan dele gode pressemeldinger for å nå frem med ditt budskap. Velg mottager med omhu, send helst direkte til journalister som jobber med det fagfeltet du jobber med, send helst tidlig om dagen - og tidlig i uka. (Ikke send den samme pressmeldingen til mange konkurrerende medier med mindre det handler om å dele et nyhetstips som bør nå mange.)

7) Ikke vent til høsten

Mange destinasjoner og regioner hadde planer om presseturer denne våren. Nå må disse utsettes, enten til høsten eller til neste vår. Men du skal selvsagt ikke vente i uker og måneder på å fortelle om hvem du er, hva dere jobber med og hva dere kan tilby gjestene. I løpet av de siste ukene er jeg blitt kontaktet av kun fem-seks aktører som alle er plassert på besøks- og reportasjelista. Mens det finnes tusenvis av aktører som kan nå sine kunder og gjester dersom jeg og mine kolleger skriver om dem.
Det er plass til mange flere. Og det er det også hos mine kolleger - som kan bidra til å skape reiselyst og reiseglede i Norge. Bruk tiden du har nå. Nordmenns reiselyst skapes ikke av seg selv. Du velger om du vil være en av dem som gjør det.

Det er lov å be om tips og hjelp

Trenger du hjelp til noe av dette så må du ikke være redd for å ta kontakt på mail her. Eller legg meg til som venn på facebook så holder vi kontakten via den kanalen.