Dette blir reiselivets 10 vinnere når vi vinker farvel til koronaen
Hva skjer med reiselivet etter korona-året?
(ODD ROAR LANGE): Det har blåst nordavind fra alle kanter for reiselivet det siste året. Og det det ikke lett å finne så mange lyspunkt med at pandemien la reiselivet mer eller mindre flatt mange steder. Men det skjer heldigvis noe positivt med reisevanene våre.
Og mange har brukt tida som har gått på en god måte. De andre får en siste sjansen nå.
For når vi vinker farvel til koronaen vil det avdekkes hvem som er vinnere og hvem som taper. Bruk de neste ukene smart. Fordi det lønner seg både for reiselivsbedriften og gjestene.
De 10 vinnerne
De som bruker innspurten og forbereder seg godt, har tingene i orden og som behandler sine medarbeidere og samarbeidspartnere godt kommer til å lykkes. Det handler ikke om flaks eller uflaks
1) DE MOTIVERTE
Ingen kommer til å besøke stedet ditt fordi de synes synd på deg. Ikke bruk tiden på å fortelle andre hvor vanskelig dette året har vært. Det er ikke mer synd på deg enn på alle andre. Derfor skal du bruke tiden på å motivere deg selv, dine medarbeider, samarbeidspartnere og gjestene. Alle vil være en del av et vinnerlag, ingen vil være med taperne. Aller minst å besøke dem.
2) De tilgjengelige
Det vanskelige året har lært oss mye. Blant annet hvor enkelt ting kan være dersom de som skal selge oss noe legger alt til rette. Å bestille digitalt og å få levert på døra er blitt dagligdags for mange. Klikk-og-hent er blitt en selvfølge. Enkle og oversiktelige bookingmuligheter vil gi deg et gigantisk forsprang. Men glem aldri at rundt 20 prosent av alle nordmenn misliker (eller behersker ikke) digitale løsninger og vil heller nå deg via telefon. Denne kundegruppa kan være den som gir bunnlinja rett farge når året er slutt.
3) DE NÆRE
Selv om de generelle reiserådene blir opphevet må vi være klar over at en rekke bedrifter vil ha reiserestriksjoner som begrenser de ansattes reisevalg også i ferien. Reisemål som er under en dagsreise (med bil) vil være foretrukne. Og mindre byer foran de store. Reisemål med god plass vil bli valgt foran trengsel og kø. Nordmenn glemmer vanligvis relativt raskt. Men korona-året sitter i ryggmargen. Og sikkerhet og trygghet for hele familien er viktigere enn noen gang. HMS er viktigere enn noen gang.
4) De som setter rett pris
Hva er riktig pris på et hotellrom etter koronakrisen? Å historiske data fra samme periode i fjor har begrenset verdi. Man må se på data fra de siste ukene før situasjonen stabiliserer seg og bruke disse klokt. Erfaringer fra SARS-epidemien, etter naturkatastrofer, terror og lignende viser at dem som dumpet prisene først og mest også hadde størst problem med å heve dem igjen. For alle kundegrupper. Mens kortvarige og målrettede kampanjer med lave priser ikke har samme negative påvirking.
Også bedriftskunder, gruppekunder, bryllups- og eventarrangører har merket seg rekordlave priser, og vil ikke gå tilbake til normalpriser sånn uten videre.
Vær også klar over at kundene vil huske bedriftens kanselleringsoppførsel bedre enn prisen de betalte.
“Hvem som lykkes og hvem som mislykkes handler ikke om flaks eller uflaks”
— ODD ROAR LANGE - THE TRAVEL INSPECTOR
5) VELG RETT KUNDER
Usikkerhet kommer til å prege mange i lang tid, og både fritidsmarkedet og bedriftskundene vil trenge tid på stabilisering og normalisering.
-Fritidsmarkedet vil starte opp først fordi koronapandemien trolig vil gå mot slutten samtidig som sommerferien starter.
Dette handler ikke bare om korona, men om hvordan gjestene opplever reiselivsbedriftens evne til å håndtere kunder på en god måte. Jobber du målrettet med å gi bedriftskundene dine maksimal fleksibilitet og minimal risiko så får du dem raskere tilbake. Den jobben må gjøres nå.
6) OPPRYDDINGSTID
Alt for mange reiselivsbedrifter har latt det skure å gå med oppfølgingen av ansatte under pandemien. Spesielt gjelder det ansatte som har vært permittert. Det kan være mange grunner til dette, men ingen er gode.
Enten fordi man ikke vil erkjenne en feilansettelse, eller fordi man ikke vet hvordan man håndterer personalproblemer.
De fleste reiselivsbedrifter har permittert ansatte, og jeg håper du har gjort det på en god måte. For du må bruke fase to til å rydde opp i personalproblemene før koronasituasjonen er over. Du har ikke råd til å ta med deg feil folk videre.
Både med tanke på bedriften og med tanke på kundene. Myndighetene har satt i gang bransjeprogram for etterutdanning og kunnskapsløft. Bruk anledningen klokt. Kanskje bør noen av dine medarbeidere oppmuntres til å bruke anledningen til et jobbskifte? Vær fair, opptre korrekt, vær raus - og vær rask.
7) BY PÅ NOE MER
I stedet for å sette ned prisen på tjenestene dine så kan du heller være kreativ på å tilby ekstra-favør for dem som handler hos deg, eller besøker deg.
Det kan være verdivoucher de kan bruke dersom de bestiller på nytt i løpet av 12 måneder. Eller gratis skyss til eller fra flyplass, jernbane eller hurtigbåtkaia. Eller hva med en gratis vask av bilen under oppholdet. Vær kreativ.
8) DE VERDIFULLE
Etterspørsel etter «et tilfeldig sted å overnatte» vil ikke være det første som opptar folk etter koronakrisen. Men de vil besøke et sted som sørger for å gi kunden/gjesten en verdi som føles høyere enn den summen de betalte.
Gjester vil bidra, være aktive, få kunnskap, være til nytte, få en opplevelse, være sammen med andre.
Raskt-inn-raskt-ut = rask død. Sørg for at dine beste kvinner og menn tar steget opp på øverste nivå på servicestigen.
Det er nå du skal overbevise oss om at Norge er et reisemål i verdensklasse. Og da holder det ikke med fin utsikt og fine ord. Nå er det handling som gjelder.
9) DE TÅLMODIGE
Reiser som går saktere vil bli mer etterspurt. Og filmer som viser gode øyeblikk, hygge, ro og stillhet vil bli foretrukket. Glem timelapse og high-speed-filmer.
Sakteferie og gode opplevelser gjør at gjestene vil lettere svare ja til å bli en natt ekstra. Fordi de ser verdien av å bli bedre kjent i eget land, egen region og eget lokalmiljø. De gode opplevelsene vil bli verdsatt og prioritert mens det som oppleves som unødvendig luksus og sløsing/matsvinn/forbruk vil bli valgt bort.
10) DE SYNLIGE
Dersom du har hatt følelsen av at «sommeren i fjor gikk av seg selv», så kan året i år raskt bli annerledesåret der alt måtte vurderes på nytt. Nordmenn er blitt mer kresne, det vet hva de ønsker og hva de skal se etter. Og dersom du ikke viser deg frem så vil du fort bli oversett.
Derfor: Vær synlig på digitale flater nå - og fremover. Oppdater alle nettsider, også konti du har på tripadvisor, google bedrift, booking.com etc. Skaff deg hjelp eller kompetanse om du trenger det.
Og: dersom du synes at redigerte medier og kvalitetsjournalistikk er viktige for å nå gjestene dine så må du bruke anledningen nå.
Bonustipset: Snakk samme språk som kundene dine
Nordmenn kommer også denne sommeren til å velge Norge som sitt ferieland. Fordi det er trygt, det er billigere enn de trodde i fjor, og fordi de har fortsatt mye ugjort og usett.
Dersom du vil nå frem med budskapet ditt må du snakke et språk som kundene forstår i din markedskommunikasjon. Kommuniserer du på engelsk, tysk eller fransk så vil mange av kundene dine miste detaljene. For når alt kommer til alt: Det er detaljene som utgjør forskjellen.