Derfor dempes lyset i flyet før landing

7 ting du ikke visste om flyet - og som du kanskje heller ikke vil vite

(Odd Roar Lange): Når flyet tar av eller lander på en flyplass så dempes lyset i kabinen. Det er ikke bare for at det skal bli lettere for deg å nyte utsikten.

Lyset dempes
Kabinpersonalet skrur av lyset fordi øynene dine skal venne seg til mørket utenfor. Ved en evakuering er det viktig at øynene dine er forberedt på å se i mørket. Nå tar det riktignok mer enn et par minutter til å venne øyene til mørket. Men alle monner drar. Dersom du har på leselys ved avgang og landing reduserer du effekten.

Crosscheck and report
Kabinpersonalet sørger - på beskjed fra kapteinen - å sikre at alle dører er lukket og at funksjonen for automatisk oppblåsing av evakueringsskliene aktiveres. Hvis nødutgangene må åpnes skal skliene automatisk bli "skutt ut" og fylt med luft.
Dørene i et passasjerfly lar seg ikke åpne i lufta. Inne i flyet prøver man å gjenskape det trykket du utsettes for når du står på bakken. Og når flyet er i lufta er det overtrykk i kabinen, slik at døra presses inn mot flyskroget. Derfor klarer du ikke å presse opp døra, samme hvor mye du ønsker (og det er vel egentlig ikke mange som ønsker det...?). 

Det lille hullet i vinduet har selvsagt en viktig funksjon.              Foto: Odd Roar Lange

Det lille hullet i vinduet
Vi kaller det flyvinduet i éntall, men i realiteten er det tre lag som er med på å beskytte deg mot den enorme trykkendringen det er fra flyet forlater bakkenivå og til det er på marsjhøyden på 30-35 000 fot. Men hvorfor har ett av dem et bittelite hull?  Det innerste av dem er de først og fremst for å beskytte den andre og tredje ruten, som på sin side skal utligne forskjellen i trykk mellom kabinen og forholdene utenfor. Det lille tappingshullet sørger for at trykket balanseres mellom mellom rutene. I tillegg slippes fuktighet ut, og dette minimerer frost og kondens som ville føre til at utsikten ble sterkt redusert.

Oksygenmasken
Når du følger med på sikkerhetsgjennomgangen - for det gjør du vel? - får du beskjed om å først ta på din egen oksygenmaske før du hjelper andre. Årsaken er åpenbar. Dersom det skulle bli oksygenmangel vil du i verste tilfelle miste bevisstheten etter bare 30 sekunder. Flyet har nok oksygen til minst 15 minutters forbruk, og dette er mer enn nok til å ta flyet ned til en lavere og mer oksygenholdig høyde.

God kaffe?
Kaffe eller te? er et vanlig spørsmål fra kabinpersonalet. Og med all respekt, pulverkaffen vi får servert er sjelden eller aldri noen høydare (!). Årsaken er ikke at kabinpersonalet ikke kan lage god kaffe men at smaken vår forandrer seg veldig i høyden. Det som smaker godt på bakken smaker ikke fullt så bra i høyden. Glem derfor å kjøpe den gode fly-vinen når du kommer i tax freebutikken. Visste du forresten at kaffevannet koker allerede ved 90 grader når flyet er på 30 000 fot?

Opp med skjermen
Hvorfor er kabinpersonalet så opptatt av at du skal løfte opp vindusskjermen ved landing?
Hvis det skjer noe uforutsett og dramatisk under avgang eller landing vil man, av sikkerhetshensyn, at du raskt skal kunne observere og vurdere forholdene utenfor. Dersom det brenner på den ene siden av flyet skal nødutgangen på denne siden naturligvis ikke åpnes, og det er ikke den vegen du skal evakuere.

Er det nok drivstoff?
Et passasjerfly med fotballklubben Chapecoense om bord styrtet da det var på vei fra Brasil til Colombia i november 2016. Årsaken skyldes trolig drivstoffmangel. Dette er den "umulige" ulykken. For flyene fyller alltid mye mer drivstoff enn de egentlig behover. Før flyturen starter vil informasjon angående vær og operative forhold blir nøye vurdert. Det gjelder både på avgangsplass og ankomstplass, samt underveis og på eventuelle alternative ankomstplasser. Alternativ landingsplass er ikke nødvendig dersom landingsplassen har flere rullebaner og været er bra.
Et fly fra Oslo til Bergen skal ha drivstoff til å istedet kunne fly til for eksempel Stavanger - og enda ha mye drivstoff til overs. Vanligvis er det nok til flyturen til Bergen, til å sirkle over Flesland en periode og så kunne returnere til Oslo - og allikevel har rikelig med drivstoff igjen. Dersom flyet - når det kommer til en alternativ flyplass ikke har nok drivstoff til 30 minutters flyvning, skal kapteinen varsle tårnet med «mayday» og «fuel emergency».