Så lite legger cruiseturistene igjen i Norge nå
Nye tall avslører hva cruisegjesten er verd
OSLO (ODD ROAR LANGE): Cruiseturismen i Norge vokser - og et kommer til å øke i årene som kommer. Men cruiseturistene er blant de minst lønnsomme for norsk næringsliv. Det viser tall fra Innovasjon Norges cruiseundersøkelsen 2019.
-2019 er det åttende året på rad med turistvekst i Norge, sier Margrethe Helgebostad, fagansvarlig analyse reiseliv i Innovasjon Norge.
-Norge har det siste året hatt en vekst på 1,5 prosent på antall reisende inn til Norge. Sverige har en økning på 5,9 prosent mens Danmark har en nedgang på 2,3 prosent, og Storbritannia går ned med 2,6 prosent, sier Helgebostad.
Innovasjon Norges reiseundersøkelse viser at 70 prosent av det samlede turistkonsumet i Norge kommer fra nordmenn selv. 30 prosent er fra utenlandske besøkende.
Cruiseundersøkelsen
Cruisebransjen har fått hard medfart for sin andel av klimaavtrykket og problemer knyttet til sesongbasert overturisme. Innovasjon Norge har derfor gjennomført en ny stor cruiseundersøkelse hvor de har intervjuet 3000 passasjerer fordelt på 190 cruiseseilinger ved 13 rederier og i alt 34 ulike skip.
Tallene viser at 817 000 cruiseturister besøker Norge i løpet av 2019. 304 000 kommer fra Tyskland, 180 000 fra Storbritannia og 130 000 fra USA/Canada.
pengene ender i utlandet
De foreløpige tallene i cruiseundersøkelsen viser at 10 prosent av det cruiseturisten bruker på sin seilas blir igjen hos norsk næringsliv. Dette utgjør 2 145 kroner i løpet av hele seilasen. Mens rederiet sitter igjen med 23 355 kroner.
Innovasjon Norges cruiseundersøkelse 2019 viser at det å besøke Norge er viktigere for mange turister enn det faktum at de skal på cruise ett eller annet sted i verden.
Øverst kommer Molde, der 77 prosent av dem som besøkte byen svarte at «Norge som reisemål» er viktigere enn det «å dra på cruise».
Svolvær/Leknes er nummer to på denne lista, med 69 prosent. Trondheim (68) og Geiranger (64) kommer på de neste plassene.
Ålesund havn kommer best ut når det gjelder turistenes forhåndsbestillinger av aktiviteter i land (50 prosent). Mens nabobyen Molde kommer sist (7 prosent) og Trondheim (9 prosent) kommer nest sist.
Hvor mange blir igjen om bord?
- Vi vet ikke hvor mange av cruisepassasjerene som faktisk kommer i land under besøket i Norge. Her vil vi utfordre havneselskapene i å skaffe de riktige tallene, sier Margrethe Helgebostad.
-Hovedårsaken til at folk blir igjen om bord ved havneanløpene oppgis å være «dårlig vær», forteller Helgebostad.
Kritisk næringsminister
Mens norske reiselivsaktører, spesielt havneselskapene, jobber på spreng for å øke antall cruiseanløp og antall cruisepassasjerer så ber næringsminister Torbjørn Røe Isaksen dem om å tenke annerledes:
-Målet for norsk reiseliv er ikke høyest mulig antall turister. Vi må ha høyere verdiskapning innenfor bærekraftige rammer. Vi kan ikke skite i eget reir, sa Torbjørn Røe Isaksen i sitt innlegg under Innovasjon Norges reiselivs-kick-off på Radisson Blu hotell i Oslo.
For ordens skyld: Verdiskaping er ikke det samme som den totale omsetningen, slik havnesjefen i Stavanger her hevder.
- Verdensarvfjordene har sett ut som London i rushtidstrafikken. Vi er ikke glade for å lese om naboer som ikke er fornøyde med sine opplevelser av cruiseturistene. Sjøfartsdirektoratet må se om det bør komme nye regler for cruiseturisme og skipstrafikk langs kysten vår, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Myndighetene har allerede gitt verdensarvfjordene strengere reguleringer enn resten av landet, og skal nå så om dette er tilstrekkelig og om de nye reglene også skal gjelde for hele landet.
Den 29. oktober 2019 arrangeres en stor nasjonal cruisekonferanse i Bergen. Den nye cruiseundersøkelsen kommer garantert til i å bli et av temaene der.
Følg gjerne Thetravelinspector på Instagram.