-Hvordan kan cruisenæringen bli bærekraftig i Norge?
-Er det bærekraftig å frakte et 1000 tall turister med store cruiseskip inn i fjordene våre?
(ODD ROR LANGE): Stortingspolitikere møter cruisenæringen til diskusjon. Arbeiderpartuet ønsker å utarbeide ny politikk for cruisenæringen i Norge og vil vite hvordan næringen selv og andre aktører mener næringen kan rigge seg for framtida i Norge.
Stortingets Else May Botten (A) inviterer til innspillsmøte med partiets medlemmer i energi og miljøkomiteen samt transport- og kommunikasjonskomiteen om hvordan det kan legges til rette for et bærekraftig cruise-turisme i Norge.
Debatten går
-Hvordan kan cruise næringen rigge seg for en bærekraftig framtid i Norge?, er spørsmålet stortingspolitikerne ønsker å finne svaret på.
Derfor inviterer inviterer politkerne representanter fra næringen og ulike andre aktører og ordførere til innspillsmøte/dialog tirsdag 2. oktober. Møtet skal avholdes i Stortingets lokaler i Oslo.
Dramatisk økning i cruisetrafikken neste år
Den som hadde håpet på færre anløp og passasjerer etter at cruisealarmen gikk for fullt på grunn av helsefarlig luft, har lite å glede seg til i 2019.
Disse kommer
Mange av de inviterte har takket ja til invitasjonen, og disse kommer til å møte opp til dialogmøtet. Dette er
° Rita Berstad Maraak, Havnesjef , Geirangerfjord Cruise Port
° Erik Joachimsen, Cruise Northern Norway & Svalbard
° Jan Kjetil Paulsen, Seniorrådgiver skipsfart, Bellona
° Anne Mari Hjelle, Turistforeningen
° Anne Marit Bjørnflaten, Hurtigruten
° Tor Christian Sletner, VP European Government Affairs and Maritime policy, Cruise Lines International Association (CLIA)
° Inge Tangerås, Cruises Norway,
° Jonny Breivk, Bergen Havn
° John Anders Lindtveit Røse, Norges Rederiforbund
° Gunnar Malm Gamlem, Norges Rederiforbund
Bekymret
Cruisebekymringen har vokst i Norge de siste årene. Det samme har antall skip, og ikke minst antall passasjerer. Noe av økningen kommer på grunn av økt vintercruiseinteresse og satsing på cruiseanløp i mai/juni og september/oktober.
-Å skape en bærekraftig utvikling som turistland krever nasjonal innsats og tilrettelegging slik at vi kan vokse som et populært reisemål, samtidig som vi tar vare på naturen vår. Da er det viktig med god tilrettelegging for infrastruktur og andre fasiliteter som bidrar til at turistene opplever de miljøverdiene ikke blir forringet og at natur- og turistattraksjoner sikres i et bærekraftperspektiv, skriver Arbeiderpartiet i sin invitasjon.
Vil stenge norske fjorder for cruiseverstingene
Reiselivet setter nye cruiserekorder langs kysten. Samtidig øker cruisemotstanden mange steder. Nå slår Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam alarm: - Cruisebransjen har i altfor stor grad har fått regulere seg selv. Nå må Norge ta grep for å begrense skadene og for å sørge for et bærekraftig norsk reiseliv.
Metningspunktet er nådd
I sommer har vi sett at store turistdestinasjoner er i ferd med å nå et metningspunktet for hvor mange turister de kan ta i mot. Den rekordhøye tilstrømming av turister til Norge åpner mange muligheter for turistnæringen, men byr også på utfordringer som må tas på alvor. Folk vil ha de unike opplevelsene Norge kan by på, men dette krever at næringen og myndighetene jobber sammen for en bærekraftig utvikling. Derfor er det viktig at vi følger opp næringens egen målsetting om at Norge i 2030 skal ha befestet sin posisjon som et av verdens foretrukne reisemål for bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelser. Vi skal ha cruiseturisme også i framtida. Men vi må snakke om hvordan vi kan gjøre dette slik at både gjestene og lokalbefolkninga opplever dette positivt for sin kommune, fortsetter partiet.
Dette skal de snakke om
-Med dette som bakgrunn ønsker vi i å invitere en rekke ulike aktører og næringsdrivere som kjenner både cruisenæringen i Norge godt og som vi mener kan bidra konstruktivt inn i en debatt om hva som er mulig å gjøre for å legge til rette for en bærekraftig cruiseturisme i Norge ved bl.a. å drøfte:
· Er det bærekraftig å frakte et 1000 tall turister med store cruiseskip inn i fjordene våre?
· Hvordan kan kommunene og regionene legge til rette for at turismen ikke «tar knekken» på lokal samfunnene i fjordene våre
· Hvordan kan kommunene og staten legge til rette for en bærekraftig turisme i fjordene våre uten at vi står i fare for å redusere verdien av verdensarvstatusen og naturverdiene?
· Bør vi regulere skipstrafikken som seiler inn i verdensarvfjordene og andre sårbare naturområder?
· Hvordan redusere klimautslippene fra cruisenæringen
· Hvordan utvikle nullutslippsløsinger for cruistrafikken i fjordene? Vil nye teknologier som batterier og hydrogen være løsningen?