Nå advarer han turister mot vintercruise i Norge

-Cruisepassasjerer kan ikke regne med å bli reddet ved havari, mener sikkerhetsekspert.

Slik startet dramaet på Hustadvika i Møre og Romsdal den 23. mars 2019. Video: Odd Roar Lange

BERGEN (ODD ROAR LANGE): Mens norsk reiseliv gir full gass i jakten på vinterturister så advarer ekspert i ulykkesforebygging, professor Jan Erik Vinnem, mot vintercruise langs norskekysten.
Vinnem jobber ved Institutt for marin teknikk ved NTNU og kom med sine sterke advarsler under den nasjonale cruisekonferansen i Bergen i oktober.
Jan Erik Vinnem trekker frem nesten-havariet med Viking Sky på Hustadvika 23. mars som et eksempel på hvor svak den norske beredskapen i virkeligheten er.
For selv med maksimal tilgang på redningshelikoptre i nærheten, og et vellykket samarbeide mellom frivilligapparat og nødetatene på land, så viste det seg at evakueringen tok veldig lang tid. Altfor lang tid!

-Hadde ankerkjettingene på Viking Sky røket så ville skipet grunnstøt og kantret. Kun et par hundre personer ville blitt reddet via helikopter og andre redningstiltak. Mange hundre, kanskje opp mot 1000, ville ha omkommet. Det ville blitt den største ulykken i moderne tid i Norge. Det ville i tillegg til et stort ansatt omkomne ha ført til et gigantisk erstatningssøksmål fra USA og andre. Sannsynligvis på størrelse med det norske oljefondet, sier Vinnem.

Beredskapen holder ikke

-Den nylige økningen i vintercruiseaktiviteten i Nord-Norge er den primære bekymringen, mener risikoeksperten.
Passasjerer som er om bord på vintercruiseskip langs norskekysten tror at de blir reddet dersom noe alvorlig skjer med skipet. Men de tar trolig feil. Og professor Vinnem er ikke i tvil:
-Det er en risiko ferdes på sjøen. Men spørsmålet er om cruisepassasjerer tar stilling til denne risikoen, slik sjøfolk vil gjøre.
Det er viktig å erkjenne, som også Vikingrederiets Torstein Hagen bekreftet 19. september i NRK , at det ikke er mulig å oppnå en tilfredsstillende beredskap.
Uansett hvor stort antall helikoptre som er tilgjengelig så vil en full evakuering ta dager og kanskje uker, fortsetter Vinnem.

Jan Erik Vinnem er professor operasjonell marin risiko ved Institutt for marin teknikk. Her i aksjon under den nasjonale cruisekonferansen i Bergen. Foto: Odd Roar Lange

Ubrukelige livbåter

Viking Sky hadde vel 1395 personer om bord. Fordelt på 465 passasjerlugarer og 230 mannskapslugarer.
De fem disponible redningshelikoptrene rakk, i følge Hovedredningssentralen, å hente ut 460 passasjerer i løpet av 18 timer. Evakueringslisten teller 30 helikopterløft. 67 prosent av menneskene på skipet var fortsatt om bord nesten et døgn etter at de første mayday-signalene ble sendt ut fra broa på Viking Sky.
Om bord hadde de også 363 tonn tungolje, som regnes som «det billigste og skitneste av oljebransjens bunnstoff», samt 465 tonn diesel.
-De største skipene kan ta opptil 6000 personer. Husk at ved grunnstøting eller kantring vil livbåter være ubrukelig, mener Jan Erik Vinnem.

-Ansvaret ved slike situasjoner er så fragmentert i Norge. Derfor måtte vi ta opp spørsmålet med Statsministeren. Det er Statsministeren som må ta ansvaret før det skjer en ny alvorlig hendelse, mener Jan Erik Vinnem, og forsetter:

Hva er konsekvensen?

Jan Erik Vinnem er en av landets fremste eksperter på sikkerhet til sjøs. Foto: Odd Roar Lange

-Dersom beredskap innenfor petroleumsvirksomheten ikke kan etableres eller opprettholdes så vil virksomheten stoppes. Cruisetrafikken har opptil flere tusen passasjerer og mange hundre ansatte om bord.
Hvis skipsfart er like sikker som petroleumsvirksomheten, hvorfor gjelder ikke samme begrensninger i forhold til beredskap, spør Vinnem.
-Og hvorfor har ikke myndighetene og cruisenæringen tilsvarende fokus på robusthet? spør Vinnem, og
svarer selv dette:
-Når tilfredsstillende beredskap ved havari ikke er mulig å oppnå så må vi primært satse på forebyggende sikkerhet og aktivitetsbegrensninger.

Løsninger

-Det bør utredes mulige tiltak for cruisetrafikken langs norskekysten nord for 62. breddegrad og i Barentshavet, sier Vinnem og har denne lista for tiltak:
°Sette begrensninger på antall passasjerer/skip/størrelser.
°Sette begrensninger i tidsperioder.
°Forby seilinger når værforholdene tilsier det.
°Kreve at skipet kan ta i mot slep
°Kreve beredskapsfartøy i nærheten.
°Ha krav rapporteringsplikt.
°Kreve mannsklpa med kjennskap til havområdene og sertifisering.
°Ha krav om helseattest for passasjerer, og samtidig informere om risiko og tiltak.

Havneselskapene har, med reiselivet som heiagjeng, gitt full gass i jakten på vintercruise. Men er sikkerheten ivaretatt godt nok? Foto: Odd Roar Lange

Myndighetene mener

I følge Vinnem har norske myndigheter svart at selv styrket beredskap ikke vil kunne gi tilstrekkelig redningskapasitet.
Og at økt kunnskap om risiko vil ha liten effekt på bransjen, fordi økonomi og seilingsplan anses som viktigere.
Norske myndigheter anfører også at det ikke er mulig å oppnå tilstrekkelig responstid langs kysten fra Vestlandet til Finnmark. Derfor vil forbedret trafikkovervåkning og slepekapasitet være nytteløst.
Å kreve seiling langt til havs når været er dårlig vil kunne være nyttig, men det vil ha mindre effekt dersom hendelser skjer når det ikke er dårlig vær.
Dermed har sikkerhetseksperten bare én løsning: Å advare både passasjerer, cruisenæringen og myndighetene mot vintercruise i Norge.
-NTNU sendte brev til Statsministerens kontor den 7. april 2019 hvor det ble foreslått en utredning samt ønsker om midlertidige tiltak fra vinteren 2019/2010.
NTNU har også foreslått at regjeringen starter arbeidet med en NOU. Men selv om denne besluttes i høst, hva skal norske myndigheter svare dersom noe skjer vinteren 2020 eller 2021?
- Det haster, og vi trenger raskest mulig en beslutning om utredning. Og midlertidige tiltak må iverksettes fra 1.1.2020, mener Jan Erik Vinnem.

Les også: Cruise: «Jeg tror vi sier det er nok nå!»