Vil at 25-åringer skal vise legitimasjon på reisen

Nå skjerper de kontrollen på flyplassen

Hold legitimasjonen klar. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): En kasserer i taxfree-butikken på Oslo lufthavn møter mange hundre kunder i løpet av et skift. Hvis kassereren anslår at kunden er mellom under 25 år, skal kunden spørres om å vise legitimasjon når vedkommende handler alkohol eller tobakk.
- Det er nettopp dette spørsmålet Travel Retail Norways kasserere nå har blitt enda dyktigere til å stille. Nesten daglig sender vi falske kunder inn i butikkene våre. De varierer i alder og utseende, men har til felles at det de skal spørres om legitimasjon, sier kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN på selskapets nettside.
- Vi er blitt vist tillit til å selge alkohol. Den tilliten må vi forvalte strengt. Alle kasserere vet de har vår fulle støtte til å spørre en gang for mye, heller enn en gang for lite. Og det skjer, sier Dagestad og trekker på smilebåndet.

Ministeren måtte vise leg

Han viser til da næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i sommer postet et bilde på Instagram. – Røe Isaksen skrev i bildeteksten at han nettopp hadde blitt spurt om legitimasjon i vår TaxFree-butikk på Oslo Lufthavn. Det at en 39 år gammel statsråd bes om å vise legitimasjon synes jeg er flott, og viser at alle med et ungt utseende må tåle å bli spurt.

Strengere enn loven

Foruten lav terskel for å be om legitimasjon, har TRN også iverksatt en rekke andre tiltak for å ha et mest mulig ansvarlig alkohol-salg.

  • All øl selges romtemperert. Selv om det selges kald øl i terminalen og om bord i fly, ønsker ikke TRN å bidra til økt konsum i terminalområdet. Alkoholdig drikke krysseksponeres ikke med andre produkter, som for eksempel sjokolade eller parfyme.

  • Eksponering av småflasker ved kassene ville økt spontansalget, men gjøres ikke.

  • Kunder må oppsøke spritavdelingen aktivt bak lukkete vegger.

Tiltakene i listen er initiert av TRN og er ikke myndighetspålagt. Dagestad mener, i følge nettsiden, imidlertid det er naturlig for selskapet å definere ekstra restriktive rammer for seg selv.
– Gjennom vår kontrakt med Avinor er vi gitt et stort ansvar når vi selger varer som alkohol og tobakk. Nettopp derfor ønsker vi på flere områder å være mer restriktive enn vi blir pålagt, for å være sikre på at vi forvalter ansvaret best mulig.

Guest UserKommentar