Kommentar: -Destinasjonsselskap starter med cruise. Det er slett ikke bra
Det er både sjokkerende og overraskende
Det er avisa Fredrikstad Blad som forteller den sjokkerende nyheten om at Visit Østfold står bak skjærgårdscruise med båten Ny-Viagra III i sommer.
Avisa forteller det som en glad-nyhet. Noe det kanskje er for noen. Men strengt tatt er det en sterk bismak og noe helt nytt i norske reiseliv.
Aktiv aktør
Nå går Visit Østfold inn i markedet som aktiv aktør ved å tilby cruise tre ganger i uka. De blir altså en konkurrent med det som er egne medlemmer, og eventuelt kommende medlemmer. Og i konkurranse med medlemmer fra andre destinasjonsselskap i Østfold. Visit Østfold mottar støtte til markedsføring fra Østfold fylkeskommune. Nå brukes noen av pengene til ren markedsaktivitet - i konkurranse med det markedet de skal støtte.
Jeg har aldri hørt om maken noe sted - verken i Norge eller Norden.
Dette er ikke jobben de skal gjøre
Jeg har fulgt norsk reiseliv tett i over 30 år, og felles for destinasjonsselskapene i Norge er at de skal markedsføre og selge medlemmenes tjenester. Ikke drifte en reiselvisopplevelse som dette.
Det ville vært mer enn underlig og temmelig illojalt om Visit Fredrikstad & Hvaler skulle starte opp restaurant i lokalene de frem til nå har leid i Gamlebyen i Fredrikstad.
Eller om Visit Moss skulle ha startet sommerhotell.
Hvem tenkte hva?
Det er rett og slett ikke til å tro, og jeg lurer på hva de har tenkt her?
Og enda mer - om ikke det finnes noen som har ringt med varselklokkene og ønsket å stoppe prosjektet?
Visit Østfold skal være det offisielle markedsføringsselskapet og samlende organet for reiselivet i Østfold. Ikke - i følge sine egne dokumenter - en aktiv reiselivsaktør i konkurranser med næringen.
Nå skifter de side og i følge nettsiden ønsker Visit Østfold med disse turene «å bidra til spennende og hyggelige opplevelser i vår egen region.»
Feil satsing
Det er selvsagt prisverdig at Visit Østfold heier og løfter frem aktører som vil selge Østfold og skape verdiskaping i et fylke som trenger det sårt.
Men de skal ikke gå inn som en aktiv aktør på denne måten.
Visit Østfold er paraplyorganisasjon for destinasjoner i Halden, Sarpsborg, Indre Østfold, Fredrikstad & Hvaler og Mosseregionen.
I følge nettsidene er Visit Østfold er det offisielle markedsføringsselskapet og det samlende organet for reiselivet i Østfold-regionen. visitoestfold.com er den offisielle turistportalen for Østfold.
Dette skal de gjøre
Visit Østfold skal som et regionalt destinasjonsselskap fremme reiselivet i Østfold. Gjennom aktivt samarbeid med aktuelle aktører innen reiselivet jobber selskapet for å øke attraksjonsverdien, turist- og besøkstall og omsetning i lokalt næringsliv i Østfold.
Få østfoldingene til å bruke eget fylke
Få hyttefolk/faste besøkende til å delta på arrangementer
Fortelle turister og besøkende hva som skjer i regionen når de er på besøk
Inkludere det lokale næringslivet
Markedsføre arrangement og koble på reiselivsnæringen
Hovedoppdraget til Visit Østfold er å øke verdien av store arrangement, ved å gi faglig støtte til arrangøren gjennom samarbeid med destinasjonsselskapene og lokalt næringsliv. Sammen gjøres det et felles løft for å styrke reiselivssatsingen i fylket.
Hvor oppdraget med å stå bak cruise i Hvalerskjærgården? Det er foreløpig høst uklart.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.