Merch-boom: Restauranter tjener fett på ny trend

Koronapandemien satte fart på trenden. Nå har restaurantmerch blitt en millionindustri.

Fra nettsiden til La Colombe i Sør-Afrika.

(ODD ROAR LANGE): Restauranter selger nå alt fra t-skjorter til porselen. Eksperter mener det handler om mer enn bare penger.
Gå inn på nettsiden til en populær restaurant, og du vil sannsynligvis finne en egen nettbutikk. Restaurantmerch har blitt big business, og utvalget strekker seg langt utover enkle t-skjorter og nøkkelringer.

Negroni

- Det startet med at vi hadde på oss t-skjorter med teksten «Negronis like mama used to make» på ulike pop-ups. Snart gikk vi over til baseballcapser, forteller Linden Pride, medeier av Dante NYC til nettsiden Theworlds50best.com

Dante har tidligere toppet listen over verdens beste barer. Pride sier kundene ville ha alt:

- Det forbløffer meg at folk poster bilder av Dante NYC-capsen over hele verden. Stamgjester kommer inn og kjøper gjerne 10 eller flere capser om gangen for å dele med venner.

Mer enn bare penger

James Gaag er kjøkkensjef på La Colombe i Cape Town, som er rangert som nummer 49 på listen over verdens 50 beste restauranter. Han mener merch handler om mer enn bare inntekter:
- Vi prøver å skape opplevelser som varer livet ut. Det har vært spesielt å gi gjestene muligheten til å ta med seg en fysisk bit av oss hjem.
La Colombes bestselger er en porselenstomat med messinglokk, som brukes til en forrett med røkt auberginepate.
- Gjestene elsker den rett og slett, sier Gaag.

Startet under pandemien

Flere restauranter begynte å selge merch under koronapandemien. Jeremy Chan, kokk på Ikoyi i London, forteller:
- Nedstengningen satte definitivt i gang ting for oss. Ideen var: "La oss lage noe fint for gjestene våre, og håpe at de ikke glemmer oss." Derfra fortsatte det bare.
Ikoyi selger nå t-skjorter, handlenett og vannflasker. Chan er tungt involvert i designet:
- Jeg bruker veska vår hele tiden, sier han.

Tips meg gjerne

Kjenner du til norske restauranter som har kastet seg på merch-bølgen? Skriv gjerne i kommentarfeltet eller under artikkelen på Facebook.

·      Om The Travel Inspector:

·      Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

·      Om Odd Roar Lange:

·      Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.