Sommerturistene driter i Norge

Norge vil være verdens beste ferieland. men dette må på plass først.

IDYLL TIL BESVÆR: Sommerturistene vil oppleve idyllen i Norge. Men veien til perlene er brolagt av trøbbel med å finne et toalett. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Det mangler ikke på store ord når Norge skal beskrive seg selv som et perfekt feriereisemål:
«Enten du vil på eventyr, familieferie eller ha en romantisk helg: Norge er fullt av spennende opplevelser!», skriver Visit Norway.
«Lofoten – Verdens vakreste øyrike», lover Visit Lofoten.
Visit Helgeland følger opp med «Eventyrlig og ekte». Mens Trøndelag mener at maten der er ikonisk. Fjord-Norge vil ikke være noe snauere, og mener at «Fjordlandskapet er noe av det vakreste Norge har å by på!»
Sørlandet kårer seg selv til «hele familiens feriefavoritt». Og Oslo lover på strak arm «varme sommerdager som aldri tar slutt».

Bortforklaringens kunst

Det kan se ut som om ferielandet Norge er en sammenhengende suksess fra nord til sør, og øst til vest. Men det er slett ikke bare idyll.
For nå strømmer de årlige rapportene inn fra Sommer-Norge. Om problemet som det i 2023 finnes hundrevis av løsninger på. Men som manglende kommunal vilje, elendig samarbeid og utallige bortforklaringer har hindret: Derfor finner mange turister heller ikke i år offentlige toaletter de kan bruke under norgesbesøket.

Den dystre sannheten

I Lofoten har reiselivssjefen plukket 40 liter menneskebæsj i sommer. På Vestkapp har cruiseturister brutt seg inn på et toalett for å gjøre sitt høyst nødvendige på besøket i land.

Saltstraumen er flott å oppleve, men også her må turistene knipe igjen. Og i Oslo omtales mangel på toalett som det største turistproblemet.
Et enkelt søk på internett avdekker at det årlige problemet er landsomfattende. Og verre skal det bli. Med en ønsket og forventet vekst i turismen, både i volum og utvidet sesong, kommer problemet til å tilta de kommende årene.

Markedsføring - ikke vertskap

For landets 11 fylker, 356 kommuner, det ukjente antallet kommunale, interkommunale og regionale destinasjonsselskaper peker alle på hverandre når det gjelder ansvaret. Men pekeleken hjelper ikke for trengende reisende.
I stedet risikerer du å trampe midt opp i «visittkortet» når du og dine medreisende skal nyte solnedgangen i ferielandet med den «uberørte» naturen.
Fraværet av en rask løsning skaper kostbare problemer for fortvilte aktører i reiselivet. Det er dem som på nær hold får oppleve proppen i systemet og som hver dag møter sinte og fortvilte turister som prøver å snike seg til et toalettbesøk på hotellet, i restauranten, i en privat hage eller på en parkeringsplass.

Mindre markedsføring, mer destinasjonsutvikling

Destinasjonsselskapene i Norge driver med blant annet markedsføring, turistinformasjon og utviklings- og strategiarbeid.
De regionale selskapene jobber mest ut i markedet, mens de kommunale er mer aktive med tilrettelegging og samarbeid i lokalsamfunnet.
Mens ansvaret for gjestene overlates til hver enkelt bedrift - eller i verste fall: de overlates til seg selv. Friluftsloven er fin, men ikke til å løse problemet med dobesøkene.
Derfor vil fremtidens reiseliv handle mindre om markedsføring og mer om destinasjonsutvikling. Og det haster.

Alle opplever det samme problemet: Mangel på toalett og mangel på ansvarlighet.
For så langt har det vært få som rekker opp hånda og sier at vil ta ansvar å løse den, tross alt, enkle floka med å etablere nok åpne toaletter som tilfredsstiller behovet til de reisende.
Nei, de trenger ikke være like kostbare og imponerende som toalettene du finner ved Statens Vegvesens turistsatsing «Nasjonale Turistveger».
Det er tross alt bare et av turistenes ganske enkle primærbehov som skal dekkes. Det rekker å være rent, effektivt og riktig plassert - og tilgjengelig, sammen med enkle og effektive betalingsløsninger. Slike finnes, og ingen behøver å finne opp kruttet på nytt.

Ingen tid å miste

Turistskatten, som tidligst vil være på plass neste år, er ikke hele løsningen. Fordi turistskatt ikke skal innføres over hele landet.
Gode festivalarrangører landet rundt vet nøyaktig hvor mange damedo og herredo som må til per 100 besøkende.
De vet også hvordan de skal plasseres og hvordan de enkelt skal tømmes.
Det finnes allerede betydelig kompetanse og teknisk kunnskap både i kommuner, bygder og byer rundt om i landet. Denne må kommunene ta ansvar for - og straks benytte seg av.

Uten kunnskap

Løsningene må på plass både som et strakstiltak og som langsiktige løsninger fra neste sommersesong.
Og turistene er villige til å betale det det koster.
Hva er det kommunene, som er en viktig del av Reiselivs-Norge, venter på?
Man kan selvsagt fortsette å mene at «noen andre» har ansvaret eller at det er en annen etat som må utrede, evaluere, konkludere - og til slutt utsette turist-toalettsaken nok en gang.
Men det løser ikke problemet verken på kort eller lang sikt. Nå brenner det på dassen som ikke finnes.
Det er mange unnskyldninger, men ingen er gode.

Viljeløst

Det handler om vilje, ikke om penger. For reiseliv er lønnsomt for Norge.
I 2021 lå reiselivsnæringenes verdiskaping på 87,3 milliarder kroner. Dette er en økning på 35 prosent fra 2020.
AS Norge tjener med andre ord enorme penger på reiselivets kortreiste og langreiste gjester. Da fortjener i alle fall gjestene et toalett de kan bruke.
Reiselivet må pushe på og kreve at kommunen, som har det overordnede ansvar for vann og avløp, tar grep.
Mens vi som bruker toalettene skal betale for oss.
Ordningen fungerer godt en rekke steder allerede. Men dessverre: alt for dårlig, alt for mange steder rundt om i landet.
Uten tilstrekkelig toalettkapasitet i hele Norge, hele året, er det fare for at turistbrosjyrene må brukes som toalettpapir av trengende reisende.

Og i mellomtiden opplever vi at Reiselivs-Norge ikke holder det de lover - mens turister kniper igjen føler at Norgesferien går rett i dass.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.