Hva skjedde med cruisedebatten?
Norske havner setter nye besøksrekorder. Det er ris til egen bak
(ODD ROAR LANGE): Det er et uttrykk som er omtrent som dette «det er aldri smart å melke juret tomt». Allikevel er det mye som tyder på at norsk cruiseindustri forsøker å gjøre nettopp dét.
Mens Geiranger og Flåm gruer seg til 2026, da verdensarvfjordene skal stenges for cruiseskip med klimagassutslipp, er det stille i resten av Cruise-Norge. Eller «stille» er ikke riktig ord å bruke. De øker antall cruiseanløp maksimalt, og skaffer seg noen få venner og veldig mange fiender.
Spiser opp egen gevinst
Naturen er den størst skadelidende, og det hjelper dessverre lite med mer «miljøvennlige» skip, når cruisehavnene tar ut gevinsten med enda flere skip og cruiseanløp.
Cruise er bra og viktig for både reisende og reiselivet. Men monsterskip er ikke bra for noen selv om de mer mindre miljøskadelige enn før.
Gigantskipene blir flere og større enn noen gang og det er flere på vei. Cruisenæringen ønsker å omtale seg som mer miljøvennlige, men det etterlatte inntrykket er at grønnvasking er blitt cruiseindustriens fremste markedsføringsgrep akkurat nå.
Det snakkes høyt om de små gevinstene, og men er taust om de store klimatapene.
Denne sommeren settes det nye værrekorder av det negative slaget, først og fremst på de stedene som folk paradoksalt nok drar på miljøskadelige feriereiser - med fly og cruiseskip.
Medienes rolle
Cruisedebatten går ikke veldig høyt i internasjonale medier om dagen.
En av årsakene er at mange reiselivsjournalister skriver heller bruker tiden på hyllende artikler om reiser de har deltatt på i nye monsterskip enn å problematisere en av reiselivets miljøverstinger.
Nå skal mediene selvsagt kunne belyse begge sidene av den komplekse saken. Men problemsiden knyttet til dagens internasjonale cruisebransjen forsvinner fort når man samtidig har sagt ja til en luksuriøs reise.
Heller ikke her hjemme har cruisedebatten vært viktig i sommer. Lokalpolitikerne rigger seg til høstens lokalvalg og vil helst ikke mene noe om cruise og cruisebesøk. Ikke kan de så mye om reiseliv generelt eller om cruise spesielt, heller. Reiselivet er en arena man dukker opp på med brede smil når snorer skal klippes og lokalavisa tar glade bilder. Debatten får næringen ta selv, helst bak lukkede dører.
Dette må til
Når det er sagt, så er kanskje all turisme negativ sett i et miljøperspektiv. I alle fall den enorme turistveksten. Den 13. juli ble det satt en ny verdensrekord i antall kommersielle flygninger med rekordhøye 137 225. Dagen før ble det også satt rekord, da på 134 396.
Flyreiser er dypt skadelige for miljøet, men en av de vanskeligste bransjene å gjøre karbonnøytral. Kan grønn teknologi utgjøre en forskjell før det er for sent?
Det britiske reklametilsynet skal nå forby annonser som hevder at produkter er karbonnøytrale ved bruk av utslippskompensasjon, med mindre selskaper kan bevise at det faktisk fungerer. Det gjelder også for reiselivet og er en god vei i gå.
Hvor nyttig er den?
Men når det gjelder kost-nytte kommer cruise i en negativ særstilling, til tross for alle de kloke hodene som jobber med nettopp cruise og cruiseanløp.
Jeg møter sjelden flere klima-kunnskapsrike mennesker enn i cruisebransjen. Det er forunderlig at de ikke er headhuntet til selskap som jobber med ny energi, havvind eller eksempelvis Aker Horizons for lenge side. Men mange av dem lukker øynene, enten frivillig eller fordi det kreves av arbeidsgiveren, for den klima-virkeligheten næringen utsetter Norge og resten av kloden for.
Sannsynligvis ligger reiselivets eneste løsning i politikernes hender. Ved en endre rammebetingelser betydelig i grønn retning, ha en ærlig cruisedebatt, innføre de samme strenge cruiseanløpsreglene for hele Norge og tørre å ta flere «upopulære» avgjørelser til beste for morgendagens reiseliv.
I mens får cruisebransjen seile sin egen sjø.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her