7 smarte måter å tjene penger på cruiseturister på

Du lykkes hvis du gjør det på den rette måten

Kan man gjøre turister fra cruiseskip til verdifulle kunder? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Cruiseskipene er tilbake i Norge etter to års fravær. Og med det første anløpene dukker diskusjonen om cruisepassasjerenes verdi for lokalsamfunnet opp igjen. Dét er en debatt vi skal tåle. Men parallelt med debatten er det også smart å se om det er noe man kan gjøre for å bedre situasjonen. I alle fall hvis man har tanker om å tjene penger på cruisegjestene.

En butikkeier av en klesbutikk på Vestlandet var lei av at turistene bare gikk forbi butikken hans i stedet for å bli kunder i butikken, og la deretter en plan for hvordan han kunne gjøre de forbipasserende til attraktive kunder. Her får du oppskriften, og dersom du tilpasser den til dine lokale forhold og ditt vareutvalg så kan du snu den negative trenden til noe positivt. Husk å involvere alle de ansatte i planene og strategien, slik at alle får et eierskap til «prosjekt cruiseturister»:

Tilpasser du vareutvalget og måten dere jobber på når det kommer «annerledes« kunder på besøk? Foto: Odd Roar Lange

7 tips som gjør cruiseturister til verdifulle kunder.

1) Sjekk anløpsdatoene og tidene for årets cruiseanløp. Disse får du fra havnekontoret.

2) Tilpass åpningstidene etter anløpene. Er det søndagsanløp så holder du søndagsåpent, er det kveldsanløp så holder du søndagsåpent.

3) Ha ansatte som snakker passasjerenes språk tilgjengelig i butikken. Gjester som får snakke sitt eget språk øker betalingsviljen betraktelig.

4) Merk varene med priser i euro. Dette er spesielt viktig ved varer som er i utstillingsvindu/på gata.

5) Ta i mot betaling i euro og dollar.

6) Ha varer som er på salg lett og synlig tilgjengelig, og igjen: merk prisen i euro.

7) Ha en skilt med «velkommen til oss» på skipets språk. Gjestene forventer selgere, ikke ekspeditører.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.