Åpner solcellepark for fly - på Sola
Bra for fremtidens fly og infrastruktur
Fredag 13. mai er det offisiell åpning av solcelleparken på Stavanger lufthavn, Sola. Solkraft blir et viktig bidrag i å rigge infrastruktur som kan betjene elektriske fly. Målet er at verdens første kommersielle rute med elektrifiserte fly skal gå mellom Stavanger og Bergen i 2026.
Solcelleparken på Stavanger lufthavn, Sola, strekker seg over 10 mål og har en produksjonskapasitet på rundt 800.000 kWh. Dermed er dette blant Norges største bakkemonterte solcelleanlegg. Det etableres med nødvendig infrastruktur og etter hvert batterier for effektutjevning, og er en del av Elnett21-prosjektet.
Solcelleparken innvies av Samferdselsdepartementet ved statssekretær Jakob Bjelland (Sp), Sola-ordfører Tom Henning Slethei (Frp) og Anette Sigmundstad, lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Sola.
Tilrettelegger for fremtidens infrastruktur
Allerede i 2026 kan de første kommersielle elflyrutene være på plass på Sola.
− Utbyggingen av et nytt, sentralisert kraftproduksjonsanlegg og nett tar fem til ti år å få helt på plass. Det er viktig for satsningen på fossilfri transport i regionen vår at vi starter arbeidet nå med å etablere kraftproduksjon der kraftbehovet er, sier Tom Henning Slethei, ordfører (Frp), Sola kommune.
– Det er åpenbart at regionale mobilitetsknutepunkt også bør bli kraftknutepunkt. Elektrifisering av båt, buss og fly gir lavere utslipp og mindre støy, men krever et mer komplekst energisystem. Vi tilrettelegger lokal infrastruktur med strøm produsert fra flere lokale, fornybare kilder som betyr at innen 2026 vil elektriske passasjerfly kunne lande og ta av på Sola med strøm produsert lokalt, sier Anette Sigmundstad, lufthavndirektør, Stavanger lufthavn, Sola.
Ferdigregulerte areal som er velegnet til kraftproduksjon
To kryssende rullebaner på Sola gjør at lufthavnen dekker et areal på 4200 mål totalt. Ettersom dette er store, ferdigregulerte areal som ikke skal benyttes til eksempelvis boligbygging eller matproduksjon, egner de seg svært godt til energiproduksjon.
– På grunn av at vi har kryssende rullebaner hos oss, har vi relativt store arealer som er viktige for lufthavnen, men som vi ikke kan lande fly på. Vi har store områder vi kan bruke til solkraftproduksjon, sier Sigmundstad.
Del av en større fornybarsatsning i Avinor
Med solkraftprosjektet skal Stavanger lufthavn, Sola, nå vise vei for å bruke sol som energikilde på flere norske lufthavner. Avinor er en pådriver for fossilfri luftfart, og har som mål å tilrettelegge for at lufthavnene med behov for det skal ha tilstrekkelig infrastruktur for lading innen 2030. Helelektriske flyruter vil føre til at strømforbruket mangedobles. En energihub på lufthavnen kan redusere behov for nettutbygging og frigjøre en tilstrekkelig mengde kraft og effekt til å lykkes med rask elektrifisering av transport.
– Dette er første del i en større energisatsning, og flere solcellepanel skal det bli. Avinor har hårete mål når det kommer til satsningen på fornybar energi, sier Sigmundstad.
Framtidens smarte og bærekraftige byer forutsetter at energi produseres fornybart og lokalt, noe som innebærer at kraftproduksjonen må foregå der behovet er. Transport er den største kilden til klimagassutslipp i Norge (30 prosent). I 2017 var totale, norske utslipp omtrent 8,8 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Elektrifisering av transport kan gi en reduksjon på rundt 2,7 millioner tonn CO2-ekvivalenter i Norge, forteller Avinor i en pressemelding.
FAKTA
Om prosjektet:
Investeringssum 13 millioner kroner
Forventet årlig produksjon 800 MWh. Det estimeres at det kan tilsvare rundt 400 tur- og returreiser med et ni-seters elektrifisert fly mellom Stavanger-Bergen, eller drift av banelys og navigasjon på Stavanger lufthavn, Sola, i 2,5 år.
Nedbetalingstid på solcelleanlegget: Gitt en strømpris på 1,5kr/KWh, er nedbetalingstiden 11 år. Gitt en strømpris på 2,5kr/KWh, er nedbetalingstiden 6,5 år.
Om Stavanger lufthavn, Sola:
En av de fire store lufthavnene i Norge (i tillegg til Oslo, Bergen og Trondheim).
Norges eldste sivile lufthavn – 85 år i år.
Lufthavnen tilrettelegger for både helikoptertrafikk og flytrafikk. I tillegg er blant annet kontrollsentralen og underveistjenesten, Hovedredningssentralen for Sør-Norge, Forsvaret inkludert drift av skvadron 330 (SAR-helikoptere), verksteder for helikopter og fly lokalisert på lufthavnen.
To kryssende rullebaner og store arealer: Avinor eier rundt 4.200 dekar hovedsakelig innenfor flyplassgjerdet. Dette utgjør drøyt 6 prosent av Sola kommune.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.