Billige flybilletter: De lurer deg trill rundt
Her er det virkelig lett å ende opp med en kostbar tabbe.
(ODD ROAR LANGE) Hver eneste måned får jeg en rekke telefonsamtaler og eposter fra folk som er blitt lurt i jakten på billige flybilletter. De trodde de hadde kjøpt billetter fra seriøse selgere og formidlere, og mange trodde at de handlet hos navngitte kjente flyselskap.
Men de ikke får tilbake pengene for kansellerte flyreiser. Fellesnevneren er at selskapene som solgte dem billettene er som sunket i jorden. Det er umulig å få svar fra dem, og følgelig umulig å få pengene tilbake.
Og det er mange gjengangere blant disse selskapene.
Beholder pengene
I et intervju med Canariavisen gir jeg blant annet dette klare rådet til dem som jakter billige flybilletter:
– Det aller viktigste, hvis man ønsker forutsigbarhet, trygghet og service, er å unngå nettsider som Bravofly, Supersaver, Skyscanner, Travellink etc.
Dette ser ut som fine norske nettsider når det gjelder bestilling, men er sterkt underbemannede utenlandske selskap.
Og når det kommer til kundeservice kan du anse det som totalt fraværende.
– De retter seg sjelden eller aldri etter avgjørelser i Reiseklagenemnda. De tjener pengene sine på å lure deg til å betale for ekstratjenester som du enten ikke trenger eller som er inkludert i billetter som du kan kjøpe direkte fra flyselskapet.
Og ved å beholde pengene for kansellerte flyreiser, som skulle vært tilbakebetalt til flypassasjerene.
Pressesjef Bettina Lemeßier i Travellink Norden kommer med det jeg oppfatter som en trist bortforklaring:
Hun er, ikke overraskende, uenig i at selskapet holder tilbake kundenes refusjoner, og sier dette:
– Absolutt ikke. Travellink holder ikke igjen refusjoner. Som et reisebyrå fungerer vi som et mellomledd mellom reisetilbydere og reisende. Flyselskaper må godkjenne refusjonskrav og arrangere disse før vi kan gi refusjon til kundene, sier hun til Canariavisen.
Hun peker på at flyselskapene må godkjenne refusjonen før de kan gi den videre til kunden.
– Tiden det tar for flyselskapene å prosessere refusjoner for våre kunder varierer stort. Noen flyselskaper godkjenner refusjoner innen få dager og disse overføres da til kunden. I andre situasjoner venter vi enda på at flyselskaper skal godkjenne refusjonskrav sendt inn i mars 2020.
Vi sender alltid refusjoner til våre kunder så raskt og effektivt som mulig når de har blitt mottatt fra et flyselskap.
Travellink soper inn på billettformidling, men tar intet ansvar når noe går galt. Selv når det er 13 måneder siden flyreisen ble avlyst! Det er bare én ting å gjøre: Hold deg unna Travellink.
Med liten skrift
Når du søker etter billige billetter vil du svært ofte få opp ulike billett-tilbydere øverst i nettsøket. Søker du etter billige billetter med Norwegian så er det slett ikke sikkert at det er Norwegian som dukker opp først.
Det er ofte en såkalt søkemotor og useriøs billettformidler som helt lovlig har kjøpt seg plass i søkesvaret. Se derfor nøye etter ordet «annonse» før du klikker deg inn på selve nettsiden. Og sjekk for all del at det er nettsiden til det flyselskapet du ønsker å fly med.
Dette skal du gjøre
Det beste tipset er:
Kjøp alltid flybilletter direkte hos flyselskapet eller etablerte reisebyrå som har en tydelig og synlig kundeservice.
Du kan også bruke søkemotor som Finn Reise i jakten på billige billetter. Der sendes du videre til de respektive flyselskapene når du kommer til selve kjøp av billetter.
Mange ser seg blind på pris og ender i trøbbel.
– Flybilletter har to priser: den man betaler ved bestilling og den man betaler dersom flyet ikke går som planlagt eller noe annet endrer seg underveis. Den billige billetten volder ofte store problemer og ekstra kostnader dersom ikke alt går som planlagt.
I jakten på de aller billigste billettene er det mange som ser seg blind på pris og glemmer at de egentlig ville satt stor pris på den ekstra sikkerheten og servicen som vanligvis følger de litt dyrere billettene.
Om The Travel Inspector:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar er også fast bidragsyter med reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet/Aller Media.