- Restaurantene tigger om tips. Slutt med dét
Dette skal du gjøre neste gang du er på restaurant
(ODD ROAR LANGE): Sommeren er høyesesong for Norgesferie og reiser i egent land. Og med reiser følger gjerne besøk på restauranter, kafeer, puber og barer. En gyllen anledning for reiselivsnæringen til å vise seg fra sin best side. I stedet opptrer de som tiggere. Det er både unødvendig og pinlig.
Å forvente eller håpe at kundene i Norge skal betale tips for en vare de ennå ikke har mottatt, drukket eller spist gjør tiggingen enda verre.
Presses til tips
Godt over halvparten av oss opplever et forventningspress om å gi driks i restaurant, og skulle ønske at de slapp å betale ekstra for måltidet, viser en tidligere undersøkelse TNS Gallup utførte for TV 2-programmet «Matkontrollen» for en tid tilbake.
Vi føler oss gjerrige og utakknemlig, og fremfor alt - som amatører - når vi ikke gir tips. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt den følelsen. Jeg trodde kanskje det skulle gå over med erfaring og kunnskap.
Det gjør ikke det. Nå må det bli slutt på tiggingen.
Hvor lenge har restaurantene tenkt å beholde en ordning som altså seks av ti gjester ikke ønsker ?
De verste av de verste
Noen restauranter er til og med såpass frekke at de forventer tips selv når gjestene bestiller og henter sin egen mat og drikke ved disken.
Det er altså ikke snakk om en servitørsituasjon i det hele tatt. Men allikevel gir de deg en betalingsterminal der du aktivt må velge bort tips før du får betalt selve regningen. Det er simpelt hen uhørt.
Det er strengt tatt ikke noe bedre at du utsettes for den samme formen for frekk tigging når servitøren kommer til bordet med terminalen og regningen.
Må betale skatt
Bransjen selv hevder at servitørene ikke er så opptatt av tips. Det er ikke sant! Dersom de ikke var så hissige på å få oss til å betale tips så hadde de heller ikke påtvunget gjestene sine en tipssituasjon.
Det er ikke bra for gjesten. Og når det ikke er bra for gjesten så er det heller ikke bra for restauranten.
Det handler om å være det gode vertskap.
Arbeidsgiverne ble fra 2019 pålagt å lønnsinnberette tips som arbeidstakerne mottar. Dette innebærer at arbeidsgiver må holde oversikt over hvor mye tips de ansatte mottar og behandle dette beløpet som lønn. Pliktene skal gjelde uavhengig av om den ansatte mottar tips direkte fra en kunde eller etter en form for fordeling.
Tips har vært og er fortsatt skattepliktig. Men myndighetene mente at det var gode grunner for å tro at mange ikke har oppgitt tips de har mottatt. Og derfor fikk arbeidsgivere fra 2019 fikk en plikt til å innberette det skattepliktige beløpet.
NHO Reiseliv mente at tipsen er en gave fra gjesten til de ansatte og ikke var bedriftens eiendom. De mente at servitøren skulle få beholde tipsen sin selv.
Tipstrøbbel
Tipsen skaper problemer for gjestene, den skaper merarbeid for arbeidsgiveren og har i en årrekke har ført til rettsoppgjør mellom kolleger og mellom ansatte og ledelsen. Og tipstrøbbel fører fortsatt til nye rettssaker.
Tiden er overmoden til å droppe hele tips-kjøret.
De ansatte i hotell- og restaurantbransjen skal minimum ha sin tariffavtalte lønn.
I tillegg står selvsagt en arbeidsgiver fritt til å gi medarbeidere personlige tillegg dersom vedkommende gjør en ekstra god jobb.
Men dette ansvaret skal ikke dyttes over på gjester som føler seg både gjerrige og uhøflige.
God service + god mat = en god opplevelse.
Det er dette vi forventer og betaler for når vi besøker en restaurant. Det er allerede inkludert i prisen.
Men det er ikke slik at restaurantene kan inkludere bare et minimum av service og kvalitet i den faste prisen, og deretter forvente at resten skal man betale ekstra for.
Det er en utdatert tanke - og det er på tide å kvitte seg med hele tipsordningen.
Og dette krever en innsats fra både de ansatte og ledelsen. Sistnevnte må akseptere å gi de ansatte høyere lønn eller andre goder som tilsvarer tipsen, og de ansatte må akseptere at tips er noe man ikke plager gjestene med.
Skimter vi et lite håp?
Den heldigvis tilbakelagte pandemien førte til at en rekke serveringssteder tok i bruk nye bestillings- og betalingsløsninger.
Gjerne via en unik kode ved hvert bord, og betaling via vipps eller betalingskort. Det har gjort det mindre flaut å ikke betale tips, selv om noen restauranter prøver seg også via dette systemet.
Når du besøker en norsk restaurant, bare eller pub som forventer at du betaler tips så skal du
1) Droppe å betale tips
2) Si i fra på en hyggelig måte hvorfor du ikke betaler tips
3) Velge en annen restaurant neste gang dersom du fortsatt er misfornøyd og synes tiggingen er ubehagelig
På denne måten kan du bidra til at restaurantene tvinges til å avvikle en ordning som for lengst er avlegs.
Og til deg som restaurantgjest: Neste gang du tenker at det er greit å gi 100 kroner i driks. Vær klar over at 50 kroner går rett til staten og ikke til servitøren eller kokken.
Dropp driksen. Oppgrader heller maten du bestiller med en hundrelapp.
Dét er et godt tips.
Om The Travel Inspector:
Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.
Om Odd Roar Lange:
Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene mine på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.