Nei, denne feriemyten om mannen stemmer ikke
For dette elsker nordmenn å gjøre i ferien
(ODD ROAR LANGE): Etter flere år med slagordet Powered by nature gikk Visit Norway over til større fokus på Powered by culture.
Fordi kulturturisme antas å øke verdiskapingspotensialet på grunn av høyere døgnforbruk, økende globalt markedspotensial, mulighet for utjevning av sesongutfordringer og bidra til økt sysselsetting over hele landet.
Powered by Culture skal bidra til å løfte fram kunst og kultur i det internasjonale profileringsarbeidet av Norge som reisemål.
Ny undersøkelse avdekker
Og nå gir satsingen på norsk kultur resultatet.
Nordmenn som også fikk med seg kulturminner under Norgesferien i 2020 var mer tilfreds med med ferien sin enn dem som bare hadde naturopplevelser.
Dette viser en undersøkelse Norstat gjennomførte for Riksantikvaren høsten 2020.
Tusen respondenter fikk spørsmål om alt fra naturopplevelser til hotell- og restaurantopplevelser, kulturliv og om de hadde besøkt kulturminner. Med kulturminner menes for eksempel historiske steder, attraksjoner eller bygninger.
Norge – ditt nærmeste ferieland
I undersøkelsen sier 73 prosent av de spurte at de er godt fornøyde med Norge som sitt nærmeste ferieland. Hele 57 prosent av dem som har besøkt kulturminner, sier at de er svært fornøyde med ferien sin. Til sammenligning sier 46 prosent av dem som prioriterte naturopplevelser, at de er svært fornøyde
– Dette er oppløftende tall. Næring med utgangspunkt i kulturmiljø og kulturminner skaper arbeidsplasser i hele landet. Kortreist ferie er også bærekraftig. De som formidler mangfoldet av opplevelser Norge kan by på, gjør en fantastisk innsats for å ta vare på kulturhistorien vår for kommende generasjoner. Norge har fantastisk mye å by på. Vi trenger ikke dra til utlandet for å oppleve spennende kulturhistorie, sier riksantikvar Hanna Geiran.
Best likt
Blant ferieopplevelsene vi likte best i 2020 er natur, matopplevelser og kulturminner. Hjemmeferie skårer også svært høyt. Men myten om at det er kvinner som trekker med seg uvillige mannfolk til kulturminneopplevelser, stemmer ifølge undersøkelsen dårlig.
Kulturminneopplevelser er eneste kategori med kjønnsforskjell, og det er menn som liker dette best.
Kortreist ferie
I undersøkelsen til Norstat bekrefter flere at de i 2021 vil bruke nærområdene og regionen sin mer, til kortere turer og opplevelser. Dessuten melder 65 prosent om en økt vilje til å bruke lokalt næringsliv.
– Vi vet at mange bedrifter som driver næring med utgangspunkt i kulturmiljøer og kulturminner sliter etter et år med korona og reiserestriksjoner. Mange står i fare for å miste jobbene sine. Når smittevernhensyn igjen tillater det, håper jeg så mange som mulig besøker kulturmiljøer og kulturminner i sin region, sier Hanna Geiran.
Stor interesse blant yngre
Et annet funn i undersøkelsen er at 27 prosent av de yngste respondentene melder om økt interesse for kulturminner i 2020. Kulturminner blir også viktigere når vi planlegger sommerferien i 2021. Dette gjelder særlig for aldersgruppene mellom 18 og 29 år og de som er over 60 år.
– Dette er interessante tall. Også sammenliknet med andre undersøkelser som viser at historie og identitet opptar yngre mennesker på en annen måte enn før. Det kan være at vi i et samfunn hvor vi flytter mer på oss, setter enda større pris på å sette oss inn i vår egen historie. Uansett er det fint å tenke på at kulturmiljøer er supre reisemål for oss alle, sier Hanna Geiran.