Søndag lovte de doble bonuspoeng - så kom en dramatisk melding

Stanser populært bonusprogram. Dette betyr det for deg

Foto: Odd Roar Lange

Foto: Odd Roar Lange

Søndag formiddag sendte Norwegian ut det som skulle være et fristende reisetilbud til mange titusen medlemmer av fordelsprogrammet Norwegian Reward.
Et drøyt døgn senere sender selskapet ut denne dramatiske meldingen:

Vi innfører midlertidige endringer i Norwegian Reward-programmet. Norwegian Reward sine tjenester til Norwegian vil bli satt på pause mens Norwegian gjennomgår en rekonstruksjon eller en såkalt examinership.
«Examinership» er en velkjent reorganiseringsprosess i Irland som tillater selskaper som i normale situasjoner er finansielt levedyktige, å restrukturere deler av forretningen. Nylig har Virgin Atlantic og CityJet gjennomgått liknende prosesser med positive resultater.
Prosessen er estimert til å ta opp til fem måneder.
Reward- medlemsskapet ditt vil fremdeles være aktivt, men i pausen vil det ikke være mulig for Reward-medlemmer å opptjene eller bruke CashPoints eller Rewards når man bestiller reiser med Norwegian (flybilletter, ekstra bagasje osv.).

Poeng kan være tapt

Norwegian bryter dermed avtalen de har med sine Reward-medlemmer, og frykten for at de blir langt mindre verd er i forhold til bruk er berettiget.
Dette sier Norwegian:
Etter pausen blir det en mulig begrensing på bruk av CashPoints.
Når pausen er over vil du igjen kunne tjene og benytte CashPoints og Rewards på Norwegian sine produkter og tjenester, men vi reserverer oss retten til å begrense bruk av CashPoints som betaling inntil virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.

Forlengelser varighet

Norwegian fortsetter: Vi forstår at disse endringene, i tillegg til den pågående pandemien og myndighetenes reiserestriksjoner, ikke gjør det mulig å tjene og bruke CashPoints og Rewards som normalt. Derfor vil vi gi alle våre medlemmer muligheten til å utvide varigheten på alle CashPoints som utløper 31. desember 2021 med ett år. Det vil komme mer informasjon om dette.
Gyldigheten på opptjente Rewards har vært fryst siden i fjor, samtidig som antall flyvninger man trenger for å kvalifisere for Rewards er nedjustert, og dette vil fortsette videre.

Hva skjer med kundenes Norwegian Reward-poeng?                     Foto: Odd Roar Lange

Hva skjer med kundenes Norwegian Reward-poeng? Foto: Odd Roar Lange

Lover fortsatt full verdi

Selskapet lover at de ikke skal devaluere CashPoints (ett CashPoint tilsvarer fremdeles én krone), og at målet er å gjenåpne Reward så fort virkningene av pandemien avtar og Norwegian kan returnere til en mer normal drift.
Det har i lengre tid vært spekulert i at CashPoints vil bli omgjort til aksjer. Selskapet gir foreløpig ingen informasjon om dette i sin pressemelding. Men til nettstedet E24 sier finansdirektør Geir Karlsen at dette er urealistisk.

Forsinket tilbakebetaling

Rekonstruksjonsprosessen Norwegian nå er inne i medfører en rekke begrensninger på det rettslige handlingsrommet til Norwegian, skriver selskapet på sin side.
Mengden refusjonskrav som har kommet inn siden mars 2020 har vært enorm og vi har hele tiden gjort alt vi kan for å refundere våre kunder så raskt som mulig.
Siden pandemien traff har vi refundert mer enn seks milliarder kroner til våre kunder, mer enn de fleste andre flyselskaper. 95 prosent av kundene med krav fra før rekonstruksjonsprosessen ble igangsatt har allerede fått refusjon.
Enkelte av kravene som kom inn før vi gikk inn i den prosessen 18. november 2020 er likevel fortsatt ikke refundert, og den pågående rekonstruksjonsprosessen gjør at vi dessverre må stanse videre utbetaling av disse.
Vi forstår at det er frustrerende for de få det gjelder, og det beklager vi. Samtidig gjør vi alt vi kan for å finne en løsning på denne situasjonen. Så snart vi har klarhet i hva dette betyr for de enkelte kundene og deres refusjonskrav, vil vi ta kontakt med den enkelte.
Når det gjelder refusjonskrav som har oppstått etter 18. november 2020, vil vi understreke at disse ikke er påvirket av rekonstruksjonsprosessen. Disse kravene vil bli behandlet og utbetalt på normal måte
, skriver Norwegian.