SAS raser etter pengedryss til Norwegian

Luftfartskrigen spisser seg til

SAS er lite fornøyd med den norske regjeringens krisepakke.       Foto: Odd oa Lange

SAS er lite fornøyd med den norske regjeringens krisepakke. Foto: Odd oa Lange

(ODD ROAR LANGE): Regjeringen bevilger mer enn 7 milliarder til luftfarten i 2021, og har i dag foreslått for Stortinget å bevilge 1,5 milliarder kroner til mulig deltakelse i et hybridlån utstedt av Norwegian. Slikt blir det bråk av.

Pengedrysset

- Vi har tro på at et rekonstruert Norwegian kan være en viktig aktør i norsk luftfart i fremtiden, sier samferdelsminister Knut Arild Hareide.

Regjeringen har satt flere forutsetninger for å delta i rekonstruksjonen, som blant annet inkluderer krav om at selskapet må tilføres nødvendig ny kapital på minimum 4,5 milliarder kroner, hovedsakelig fra institusjonelle og strategiske investorer, og at hybridlånet skjer på markedsmessige vilkår. En eventuell deltakelse avhenger av den pågående rekonstruksjonprosessen i Norwegian.

- Lykkes Norwegian med dette arbeidet, har regjeringen sagt at vi kan bidra med et hybridlån. Men det er en krevende prosess selskapet er i gang med, og Norwegian er blant annet avhengige av å få inn langsiktige og strategiske eiere. Staten har ikke ambisjoner om å bli eier i Norwegian, sier næringsminister Iselin Nybø.

Støtte til Avinor

Avinors økonomi er sterkt berørt av nedgangen i flytrafikken, og det er betydelig usikkerhet knyttet til når, og hvor raskt, Avinors inntekter vil ta seg opp igjen. Regjeringen foreslår derfor å bevilge 2 750 millioner kroner til Avinor AS, for å ta høyde for behov for støtte i første halvår 2021.

Opprettholder flytilbudet

- Luftfarten har vært hardt rammet det siste året, samtidig er mange avhengig av fly for å komme seg til sykehus og andre viktige avtaler. Derfor har det vært viktig for regjeringen å sikre et minstetilbud av flyruter i hele Norge under pandemien, poengterer Hareide.

Flyrutekjøp er det viktigste tiltaket for å opprettholde flytilbudet, og det er bevilget totalt ca. 2 milliarder kroner til flyrutekjøp i 2021. Beløpet dekker også det ordinære kjøpet av regionale flyruter (såkalte FOT-ruter), som ikke er knyttet til Covid-19-tiltak.

Prognosene for flytrafikken er fortsatt lave, og Avinor og flyselskapene antar at det kan ta flere år før trafikken er tilbake på nivået før virusutbruddet. Ruter som hadde lave marginer allerede før etterspørselssvikten, vil være ekstra sårbare når minstetilbudskjøpet etter hvert opphører. Regjeringen har derfor besluttet å kunngjøre en ordinær FOT-konkurranse for rutene Florø–Oslo, Ørsta-Volda–Oslo, Stokmarknes–Bodø og Stokmarknes–Tromsø.

- Ved å inkludere disse rutene i FOT-ordningen for en periode, vil de få lengre tid til å hente seg inn igjen med et godt rutetilbud i mellomtiden, sier samferdselsministeren.

SAS raser

Kommentar fra norgessjef i SAS, Kjetil Håbjørg til dagens melding fra regjeringen.  

- SAS er dypt skuffet over at regjeringen foreslår å utsette en kompensasjon til luftfarten. Det er svært uheldig at Norwegians vanskelige økonomiske situasjon nok en gang brukes som argument for å holde SAS utenfor en berettiget kompensasjonsordning.

De inngripende reiserestriksjonene regjeringen har innført og som nå er forsterket, medfører store tap for bransjen og SAS. Siden luftfarten er holdt utenfor den generelle kompensasjonsordningen for næringslivet, er det for oss ubegripelig at regjeringen ikke ser behovet for at luftfarten i større grad kompenseres.

SAS har utført samfunnskritiske tjenester for Norge i 75 år. Vi vil fortsatt jobbe for å synliggjøre effektene denne krisen har hatt for SAS, og ser frem til den politiske prosessen i Stortinget, sier SAS-sjefen.

Skjermbilde 2021-01-29 kl. 19.15.26.png