«Derfor bør sjefen for Hurtigruten gå av»

Det handler ikke lenger bare om tillit fra styret

På vei ut?: Mange spør nå hvor lenge Daniel Skjeldam kan sitte som konsernsjef i Hurtigruten. Foto: Odd Roar Lange

På vei ut?: Mange spør nå hvor lenge Daniel Skjeldam kan sitte som konsernsjef i Hurtigruten.
Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Styreleder I Hurtigruten Group, Trygve Hegnar, ønsket først ikke å si noe om han hadde tillit til at konsernsjef Daniel Skjeldam er rett mann til å føre reiselivskonsernet Hurtigruten videre.
Så kom han med en kort redegjørelse på vegne av styret i Hurtigruten Group:
Styret har full tillit til Daniel Skjeldam og støtter ham og de ansatte (…). 
Hegnar, som ikke har for vane å være skånsom med kritikk og slakt i alle retninger, har oppført seg som en pusekatt de siste dagene. Det samme har resten av norsk reiseliv. Men mer om dét litt senere.

Fra skrape i lakken til full grunnstøting

For Hurtigruteskandalen handler om noe mye større enn å ha tillit fra styret. Det handler om tilliten fra passasjerer og fra samarbeidspartnere.
Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom mer enn 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser. De ulike rederiene som har trafikkert det vi kjenner som kjerneverdien til Hurtigruten, kystruten Bergen-Kirkenes, har vært ute mer enn én stormnatt før. Det har vært forlis, grunnstøtinger, økonomiske stormer og beinharde tak på styrerom og i generalforsamlinger.

Selv om også tidligere det har vært tøffe tider så har selskapet som nå seiler under fellesnavnet Hurtigruten på alle verdenshav trolig aldri opplevd maken til orkan som de opplever nå.
Dette til tross for at det så langt heldigvis ikke er fremkommet opplysninger om tap av menneskeliv.

Hva skal barnet hete?

Selskapet Hurtigruten har selv valgt å markedsføre cruiseaktiviteten og kystfartaktiviteten under nettopp fellesnavnet Hurtigruten.
Når mange hurtigrutevenner langs kysten er oppgitt over medienes bruk av ordet «Hurtigruten» er det litt uforståelig. Cruiseskipet MS «Fram» har seilt under Hurtigrutens navn i 13 år, MS «Midnatssol» har vekslet mellom cruisetrafikk og kysttrafikk og både MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» er en del av fellesmerkevaren Hurtigruten.
Om Hurtigruten tydeligere kommer til å skille mellom kystruten og cruisefarten når Havila Kystruten starter opp 1. januar er foreløpig uvisst.

Tilliten som forsvant i løpet av en uke

At styret i Hurtigruten Group foreløpig har en vernende hånd om konsernledelsen er en mager trøst for Daniel Skjeldam og hans stab.
Skjeldam gjorde det han måtte gjøre da han la seg paddeflat og beklaget, beklaget og beklaget tidligere denne uka.
Men Hurtigruten har et gedigent problem.
Beklagelsene blir ikke oppfattet som ekte. Fordi:

° Beklagelsene kom for sent
° Beklagelsene blir oppfattet som formulert av kommunikasjonseksperter, ikke av Skjeldam.
° Publikum opplever at selskapet ikke svarer på spørsmålene som blir stilt i media.
° Publikum reagerer negativt på at konsernlederen befant seg i Oslo i stedet for i Tromsø (der MS «Roald Amundsen« ligger.
° Hurtigruten dekker seg bak å ha satt i gang en ekstern gransking, og ønsker å avvente med å svare på de vanskelige spørsmålene til denne er klar.

Merkevaren «Hurtigruten» har fått en smell som det vil ta lang til å rette opp. Og det rammer mye mer enn selskapet selv. Foto: Odd Roar Lange

Merkevaren «Hurtigruten» har fått en smell som det vil ta lang til å rette opp. Og det rammer mye mer enn selskapet selv. Foto: Odd Roar Lange

Krisehåndtering til stryk

Det mest alvorlige for hurtigruteskandalen er ikke at den er alvorlig bare for Hurtigruten.
Men at den med voldsom tyngde rammer hele norsk reiseliv. Et reiseliv som er en av landets viktigste næringer.
En næring som med lengsel så frem til høsten med håp om at man sakte men sikkert kunne få en økning i aktiviteten. Men som nå blir satt uker og måneder tilbake fordi Hurtigruten har påført det Norge en stigende smittetrend.
Over hele landet blir planlagte sensommerarrangement nå stanset fordi smitteøkningen rammer oss alle. Arrangement som ellers kunne ha vært gjennomført.
Planer om små og mellomstore konferanser blir avlyst eller skjøvet ut i tid. Alt på grunn av Hurtigruteskandalen som ser ut til å vokse for hver dag som går.
Nye avsløringer kommer nærmest time for time. Elendigheten ser ikke ut til å ta slutt. Og i mellomtiden må hurtigrutepassasjerer oppholde seg på lugarene sine.
At ikke flere reiselivsledere har slått neven i bordet og åpent kommet med kritikk mot Hurtigruten er ikke noe mindre enn uforståelig.
Hadde cruiserederier som AIDA eller TUI stått bak en tilsvarende covid-19-skandale i Norge så hadde internett tatt fyr.
Akkurat nå ser norske reiselivsledere mer ut som logrende hunder som har fått beskjed om å sitte stille i båten.

Derfor bør sjefen gå

Daniel Skjeldam har utvilsomt vært en av de viktigste faktorene for suksessen bak Hurtigruten de åtte årene han har vært sjef. Skjeldam er en person som er lett å like, blant annet fordi han virker åpen, ærlig og troverdig. Han har vært en tydelig og god sjef for flere tusen ansatte, og han har brydd seg om dem. Derfor er han godt likt.
I løpet av den siste uka - når det var aller viktigst - glapp det.
Dersom Skjeldam er den lederen vi tror han er så bør han trekke seg fra jobben nå - fordi det er viktig for Hurtigruten spesielt og norsk reiseliv generelt.
Tillit i styrerommet er lite verd dersom man har mistet den blant kundene, gjestene og samarbeidspartere.
På et skip skal en god kaptein være den siste som forlater skuta dersom den går på grunn og synker.
I et børsnotert konsern gjelder ikke de samme sjømannslovene.
Der er det like gjerne et tegn på ansvarlighet å være den første som går.

Hvem gjorde hva?

Peke-leken er allerede i full gang i og utenfor Hurtigruten. Hvem gjorde hva da alt gikk galt? Skjeldam har allerede pekt på svikt i internkommunikasjonen. Det er uklart om han peker på direktør for samfunnskontakt i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege, PR-sjef Øystein Knoph eller ansvarlig for internkommunikasjon (Global Internal Communication Manager), Benedicte Loennechen.
Eller om det er noen andre som er blitt skyteskive.
Skjeldam har bygd opp en knallsterk intern stolthet og lojalitet i Hurtigruten.
Å være lojal mot egen arbeidsgiver er vel og bra.
For når coronasyke kolleger blir sendt til sykehus i taxi i stedet for med sykebil, fordi sykebilene ville skapt negativ oppmerksomhet på kaia i Tromsø, da har lojaliteten blitt selskapets største fiende.
Konserndirektør for maritime operasjoner, Bent Martini, som er operativ leder for drift av av både skip og hotell, kan også gå en utrygg høst i møte - hva jobben angår.
Martini var med på skandalecruiset med MS «Roald Amundsen» - på ferie sammen med familien.
Pekeleken kommer ikke til å være over før toppsjefen selv går av.
For det blir praktisk talt en umulig å fjerne folk i ledergruppa uten at Daniel Skjeldam, som gjentatte ganger har påpekt at han har ansvaret for situasjonen rederiet har havnet i, går først ut døra på Havnelageret i Oslo - der ledelsen sitter.
Hurtigruten Group må starte arbeidet med å bygge opp tilliten til selskapet så snart som mulig.
Både fordi Hurtigruten trenger det, men like mye fordi hele norsk reiseliv trenger det.
Reiselivet i Norge har rett og slett ikke råd til å vente.
Og da er det vanskelig å se en annen utvei enn at konsernsjefen slipper noen andre til.