Nå vil de starte nytt reiselivsselskap

Og da forsvinner disse to

Fra årsmøtet i Møre og Romsdal Reiseliv 2020.                         Foto: Odd Roar Lange

Fra årsmøtet i Møre og Romsdal Reiseliv 2020. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Reiselivet i Møre og Romsdal starter nå arbeidet med å etablere ett nytt og større reiselivsselskap. I dag består Møre og Romsdal Reiseliv av en rekke bedrifter som er samlet under to store paraplyer - destinasjonsselskapene Visit Nordmøre og Romsdal samt Destinasjon Ålesund & Sunnmøre. I tillegg kommer «lillebroren» Geiranger Utvikling AS - og selvsagt en rekke aktører som står utenfor de disse selskapene. Møre og Romsdal Reiseliv.

Må slå seg sammen

I flere år har det vært jobbet mer eller mindre helhjertet for å forberede en sammenslåing av selskapene til ett felles destinasjonsselskap som skal sørge for markedsføring, markedsutvikling, produktutvikling og destinasjonsutvikling.
Nå ber politikerne i Møre og Romsdal, som i år har bevilget 7 millioner kroner ekstra markedsaktiviteter for selskapene, om at arbeidet intensiveres og at tempoet øker.
Opprinnelig var sammenslåing et krav for ekstrabevilgningen som ble gitt tidligere i år. Kravet ble utsatt - men dukket opp igjen under årsmøtet i paraplyorganisasjonen Møre og Romsdal Reiseliv denne uka.
De 7 millionene kommer i tillegg til de ordinære 1 590 000, samtidig som det vanlige kravet om at destinasjonsselskapene må stille tilsvarende sum er frafalt på grunn av koronasinasjonen.
På årsmøtet i Molde deltok også assisterende regional- og næringssjef Eivind Vartdal Ryste, som representant for Møre og Romsdal fylkeskommmune. Og oppfordringen fra den store økonomiske bidragsyteren ikke til å ta feil av:
-Vi skal ikke slå sammen to eksisterende selskap, men etablere ett helt nytt. Og finne en helt ny organisering for fremtiden. Og arbeidet må starte raskt.

Får intern støtte

Og planene støttes av den nyvalgte lederen av Møre og Romsdal Reiseliv, Karin Helen Halle, som til daglig er kommunalsjef næring og utvikling i Surnadal kommune. Hun overtar etter Lars Olav Hustad, som går ut av styret.
-Prosessen er viktigere enn målet. Men dette er prosesser som jeg har erfaring fra, og er sikker på at det skal gå bra, sa Halle under årsmøtet.
Regnskapet for 2019 viser et overskudd på 12000 kroner mot et budsjettert underskudd på nær 440 000 kroner. Dette betyr at det ble brukt over 400 000 mindre til markedsføring av fylket enn det årsmøtet 2019 ønsket.
Nå endrer Møre og Romsdal Reiseliv markedsstrategien:

-Møre og Romsdal har tatt en viktig posisjon i reiselivet i løpet av denne sommeren. Det rapporteres at det har vært fullt flere plasser på enkelte dager. Og ekstrabevilgningene har kommet godt med. Vi skal fortsette arbeidet med å markedsføre oss for det norske og for det nære utenlandsmarkedet, bekreftet reiselivssjef Tom Anker Skrede i Visit Ålesund & Sunnmøre.
Og bekreftet dermed at at Møre og Romsdal Reiseliv dropper tidligere planer om å markedsføre seg for fjernmarkeder på USA og Asia. Dette er også i tråd med klare krav fra fylkestinget i Møre og Romsdal tidligere i år, da koronastøtten ble vedtatt.
-Vi må følge smittesituasjonen i markedet nøye og sørge for å kunne agere raskere, avsluttet Tom Anker Skrede.