Dette blir høstens reisevinnere
Gode nyheter for deg som vil ha høstferie i Norge
(ODD ROAR LANGE): Folkehelseinstituttet og regjeringen strammer grepet om nordmenns reisevaner. Forsøket med litt åpnere grenser, litt mer frislipp på reiseaktiviteter til grønne (gule) land fikk dessverre en uønsket effekt: kraftig vekst i smittetallene, både i Norge og i øvrige deler av Europa. Dermed var det ingen vei utenom: Flere røde land på lista til Utenriksdepartementet.
Og en enda tydeligere beskjed når det gjelder gule land: Ikke reis uten at du absolutt må.
Og til det er å si, at det må vi sannsynligvis ikke.
Klart for den fine høsten
Nå er sommeren på hell. Det betyr muligheter for en fantastisk reiselivshøst i Norge. Fordi nordmenn gjerne vil fortsette å reise, vi har fått masse reiseinspirasjon gjennom sommeren, og vi er klare for flere opplevelser i Norge. Nå må reiselivet gjøre seg klare. For nå skilles vinnerne fra taperne.
For: Nordmenn er et kjøpesterkt publikum som igjen er blitt stolte av å reise i eget land. Og de vil reise mer.
Derfor er det mange som kan glede seg til de kommende ukene og månedene.
Hva skjer nå?
Med den nye smitteutviklingen - og erfaringen fra i sommer - er det imidlertid ikke stor optimisme å spore for dem som jobber med utenlandsmarkedet. Det gjelder både nordmenns reiser til utlandet, og utlendingers reiser til Norge.
Enten må man håpe på en snarlig og vellykket vaksine.
Eller man må se om det er mer bærekraft i å endre forretningsmodellen.
Det siste er kanskje det smarteste. For dét er det eneste man har kontroll over selv.
En rekke norske reiselivsbedrifter lever av å legge til rette for pakkereiser for utenlandske gjester som vil ha ferie i Norge, eller for nordmenn som vil ha tilsvarende pakkereiser i utlandet. For begge deler ser det dessverre mørkt ut denne høsten.
Å lage pakkereiser for nordmenn i Norge kan kanskje synes som en god «quick-fix».
Men nordmenn er ikke vant til å dra på pakkereise i eget land. Vi reiser heller alene og gjør som vi vil. Dermed kan pakkereisearrangører, som lager glimrende pakker for nordmenn, risikere at den norske gjesten kopierer reiseruta og innholdet - og gjennomfører turen på egen hånd.
Derfor må arrangøren tenke klokt, og gjøre pakken ekslusiv og ikke-kopier-bar. Blant annet gjennom eksklusive avtaler med underleverandører som ikke selger til enkeltkunder.
Det er ikke lett
Utviklingen i norske reiseliv de siste årene har vært så eksplosiv at det fra tid til annen har gitt følelsen av å være selv-solgt. Det holdt med en ok markedsføringsplan, så fikk produktutviklingen komme i neste omgang. Reisejournalistikken har heller ikke vært av det kritiske slaget.
Den har vært markedsavdelingens nyttige fetter. Men ting er i ferd med å snu. Reiselivsbransjen blir gransket med lupe. Og ikke alt som dukker opp er like bra.
Derfor kommer dagens kritikk fra journalister, mot tungvektere som Hurtigruten, overraskende på bransjen. Og de synes ute av stand til å håndtere situasjonen, til tross for det paradoksale: Kommunikasjonsmedarbeiderne er selv tidligere journalister.
Kanskje kan de hente hjelp fra andre deler av cruisebransjen, som vet hvordan det er å bli utsatt for mediekritikk - og som vet hvor uklokt det er å gjemme seg bort. Mediene glemmer ikke så fort som mange tror, og dersom ikke den som eier problemet vil stille opp, så leter journalister etter andre som kan bære ved til bålet.
Og ild slukkes med vann, ikke med mer bensin.
Prisen for suksess
Diskusjonen om prisdumping, rabatter og kampanjer gikk heftig foran årets hotellsommer. Noe valgte å beholde ordinære priser, andre skrudde prisen i været, mens atter andre gikk for store rabatter.
Kritikken har vært hardest mot dem som solgte standardrom for over 4000 kroner per natt. Det er fortsatt uvisst om kritikken skader reiselivet på lang sikt. Prisdiskusjonen i Reise-Norge er ikke over.
Men hotell som valgte rabatt-løsningen forteller om smekkfulle hotell og god inntjening. Fordi gjestene ble flere døgn enn vanlig, og de brukte mye penger både i bar og restaurant. Nordmenn har god råd - og oppdaget at det ikke alltid er dyrere å reise i Norge enn i utlandet.
Samtidig ble momsen for for persontransport, ferging av kjøretøyer, overnatting, allmennkringkasting samt adgang til kino, idrettsarrangementer, fornøyelsesparker og opplevelsessentre redusert fra 12 prosent til 6 prosent fra og med 1. april til og med 31. oktober 2020.
Selv om topplinjen er lavere enn i fjor, kan bunnlinjen vise seg å bli hyggelig lesning for reiselivet.
Dette var en tabbe
Her ble Scandic den store taperen, fordi de valgte å stenge hotellrestauranter over hele landet og heller sende sultne over til gatekjøkken, fast-food-kjeder eller til og med til konkurrerende restauranter!
Mange renholdere ved Scandichotell endte opp med å bære ut søpla fra gatekjøkken og pizzarestauranter, mens hotellet tapte viktige inntekter.
Nøkkelen til å skaffe seg gode inntekter fra norske gjester i høst ligger i å ha en god plan for markedsføring og sørge for at produktet frister til flere dagers opphold. Gjestene er reiseklare. Det er opp til aktørene å fortelle at de er der med sine tilbud.
Trygg reise
Og viktigst av alt: De må synliggjøre at gjestenes og ansattes helse, miljø og sikkerhet er i høysetet. Det har det sikkert ført tidligere også, men man glemmer å fortelle om det.
Gjestene vil gjerne besøke steder hvor de føler seg trygge. Og det finnes mange gode tips.
Kanskje kan flere låne denne ideen fra de fem store familieparkene i Norge.
Helsvart ble til rekordsommer
Mange spådde en helsvart reisesommer i Norge, og at nordmenns besøk ikke på noen måte kunne veie opp for tapet av utlendinger. Nå viser det seg at mye av skepsisen ble gjort til skamme. Hoteller, resorter, familieparker, restauranter, campingplasser og utleieleiligheter har vært stappfulle hele sommeren. Nye rekordomsetninger rapporteres fra alle landsdeler.
Nå brer den samme skepsisen seg foran høsten. Noen mener at nå er det helt slutt på nordmenns reiser, og da er det slutt på inntektene.
Mye tyder på at det er feil - heldigvis.
For nordmenn kan ikke reise til utlandet, men det betyr ikke at de slutter å reise.
Nå vil de reise i Norge også til høsten. Det handler om å gripe sjansen. For den er der.
Mange seniorer er reiseklare og har knapt brukt en krone på fem måneder. Nå skal de reise.
Og køen av nordmenn som skulle på storbyferie og langweekend til utlandet er borte. Nå vil de oppleve Norge i stedet.
Dette bør reiselivet tenke på
°Du kan ikke selge finvær, men opplevelser
°Nordmenn elsker kombinasjonen av tradisjon og innovasjon. Utnytt dine fordeler
°Du kan ikke selge fagre løfter, men overbevise med trygghet og sikkerhet
°Du må bytte ut sommerbilder, og gjøre plass for fine høststemninger
°Du må rydde opp i bedriftens sosiale mediekonti
°Du må gjøre klart til gjester som gjerne blir i flere dager dersom de er fornøyd
°Du må gjøre booking og kjøp enkelt og synlig
°Du kan tjene mer penger på færre gjester, dersom de får anledning til å bruke tid og penger
°Du må tenke langsiktig - for innsatsen i høst vil betale seg også i hele 2021
Framsnakking til suksess
Derfor er det opp til reiselivsaktørene selv å fortelle om trygghet, sikkerhet og at du har et godt tilbud som venter dem når de kommer.
Den sikre veien til tomme ordrebøker og hotellrom er å stå frem og fortelle om dystre utsikter og risiko for konkurs.
For hvem tør bestille eller reise til et sted som snakker ned seg selv, og som kan være konkurs før kunden rekker å sjekke inn?
Det er ikke lett å være reisende i disse dager. Det er ikke lett å jobbe som reiselivsvertskap, heller.
Men det finnes løsninger - og løsningen ligger definitivt ikke i å snakke ned sin egen næring, sitt eget produkt eller sin egen arbeidsplass.
Høstens reisevinnere blir de som kan samarbeide, som tilpasser produktet og tjenestene til reiseglade og nysgjerrige nordmenn, og de som virkelig ønsker å bli en vinner.