Reiseforsikring: Hevdet hun fikk vepsebol i sexleketøyet
Men forsikringsselskapet tok siste stikk
(ODD ROAR LANGE): Så mange som 1 av 10 nordmenn har ikke reiseforsikring. Og blant personer i alderen 18-33 år er det så mange som 200 000 nordmenn som ikke har skaffet seg slik forsikring før reisen starter.
Men overdreven tro på at «reiseforsikringen dekker alt» kan også føre til komplikasjoner. Og det fører til underlige klagesaker. Mer om det litt seinere.
Millard i erstatning
Reiseskadeerstatningene går i været og erstatningsutbetalingene på reiseforsikring økte med sju prosent første halvår 2018 i forhold til samme periode i 2017.
Regningen endte på nesten 1,1 milliard kroner, viser tall som forsikringsselskapene har meldt inn til Finans Norge. Tallene for hele 2018 er ikke klare før i midten av februar.
Ni av ti nordmenn har altså skaffet seg reiseforsikring. Det kan være alt fra endagsforsikringer, reiseforsikring som er avgrenset til en konkret reise, eller det som omtales som helårsforsikring. Husk at denne gjelder hele året, men bare for et begrenset antall dager per reise. Vanligvis 60-70 dager.
De uvanlige klagesakene
Rundt halvparten av reiseerstatningene gjelder folk som blir syke på turen.
– Det er særlig erstatninger i forbindelse med sykdom på reise som øker. Her går erstatningene første halvår 2018 opp med ni prosent hittil sammenliknet med tilsvarende periode i 2017, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i Finans Norge.
Men det finnes også reiseskadesaker fra 2018 av det mer uvanlige slaget.
- Kunden skrev til oss: Veps som bygde bol inni og ødela en gjenstand (Womanizer-sexleketøy for voksne), forteller Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
- Fikk kunden erstatning for dette?
- Nei, dette gir ikke erstatning. Reiseforsikringen dekker nemlig ikke skadeverk av insekter, fortsetter Voll.
Falt i vannet
At det kan være vanskelig å holde balansen om bord i båt har vel noen hver erfart fra tid til annen. Blant annet denne forsikringskunden:
«De var på båtferie og grunnstøtte. Vedkommende skulle skyve båten bort fra skjæret og falt da ut av båten. Personen, ramlet og landet på en hylle under vann», skriver vedkommende i skademeldingen.
Da personen kom opp av vannet var de progressive brillene borte og Rolex-klokka hang og slang rundt armen med ødelagt glass. Også et gullarmbånd fikk skrammer og en gullørering ble mistet. Vedkommende brakk heldigvis ikke noe, men ble kraftig forslått, forteller Arne Voll, og føyer til at kunden fikk erstatning.
Hundebråk og feil billett
Å leie hus i ferien i stedet for å bo på hotell er blitt mer og mer vanlig. Ikke uten grunn har boligformidlere som airbnb blitt større enn hotellene i flere byer i Europa.
Men ikke alle er like fornøyd med hvor de havner.
- Som kunden som hadde bestilt et rekkehus i ferien. Men det viste det seg at det var masse løshunder som bråket til alle døgnets tider, samt katter på terrassen og som kom inn i huset. Dette var så ubehagelig at de ble nødt til å få leid seg ett annet sted. De søkte erstatning for dobbeltbooking, forteller Voll.
I dette tilfellet: Ikke erstatning, siden dette blir en klagesak mot bookingbyrået.
En annen kunde hadde kjøpt billett med ferja mellom Danmark og Norge - feil vei. Det var midt i sommerrushet og det var fullt på ferja, slik at bilen og familien kom ikke om bord på den reisen de ønsket.
De måtte kjøpe ny billett til en seinere avgang og mente reiseforsikringen burde dekke dette.
Her svarer Arne Voll: De fikk ikke erstatning siden reiseforsikring ikke dekker tabber.
Har du lest disse sakene:
Slik unngår jeg alltid trøbbel med forsvunnet bagasje