Disse 13 skal vise deg det beste av Reiselivs-Norge

Nytt elitelag skal selge Norge til utenlandske turister

Bente Bratland Holm har satt sammen et nytt storyteller-lag. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Innovasjon Norge vil begeistre verden med nye historier fra hele landet. Derfor henter reiselivsdirektør Bente Bratland Holm inn erfarne profiler fra TV-produksjon, journalistikk, kreative miljøer og norsk reiseliv for å bidra i et skifte i markedsføringen av Norge. Med på den nye medielaget blir blant andre Jon Erik Skaret fra Trigger, regissøren Kristin Dahlen Rogstad og reiselivsjournalist Christine Baglo.

Digitalt løft

 - Det laget vi bygger nå, med syv nyansettelser og seks eksisterende ansatte, får oppdraget med å lage digital markedsføring i absolutt verdensklasse, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

- Hvordan kommer norske og utenlandske turister til å merke forskjellen på dagens og morgendagens Visit Norway?

-Vi har ikke landet den nye innholdsstrategien enda, men vi vet at den kommer til å ha et sterkt fokus på historier som berører. Vi prøver oss på et mer inspirerende innhold, fra flere deler av landet, økt fokus på kultur og så vil vi jobbe for å treffe bedre med innholdet vi jobber med. Vi ønsker at Norge skal gå fra å bare være vakker – til å bli både interessant, morsom og utfordrende, sier Bratland Holm til Thetravelinspector.no

340 personer søkte på de nye stillingene, og det har vært en intens prosess på sensommeren for å finne de syv utvalgte. Lederen for den nye avdelingen, Katrine Mosfjeld, mener hun nå har et team som kompletterer hverandre godt.

Historiefortellere på laget

Norge er full av spennende historier som skal fortelles og selges. Foto: Odd Roar Lange

- Vi søkte etter mennesker som har utmerket seg som historiefortellere, enten gjennom evnen til å finne historier, talent for å fortelle dem eller evne til å få historiene ut. Vi trengte folk som kjenner bransjen, men også folk utenfra som ser andre historier enn de vi tradisjonelt har fortalt, og som kan fortelle dem på nye måter. Nå får vi et in-house miljø som kan finne og utvikle en idé, og følge den helt frem til publikum, sier Mosfjeld.  

Nye former for kommunikasjon

Reiseliv er verdens raskest voksende eksportnæring. I denne tøffe konkurransen er det krevende å skille seg ut i mengden av nettsted, bilder, filmer og budskap. Med nye grep og annerledes historiefortelling skal Norge bygges som landet med bærekraftige og unike reiseopplevelser hele året.

- Innovasjon Norge har hentet mange dyktige folk fra Visit Oslo. Hvordan vil dette påvirke slagkraften der?

- Visit Oslo har mange gode folk, og det er et naturlig «neste skritt» å søke seg inn til Visit Norway dersom man vil arbeide innenfor det samme feltet, men ønsker seg nye utfordringer. Vi har vært heldige å få flere søkere derfra, og de har alle jobbet mange år i Visit Oslo. De vil selvsagt bli savnet i Visit Oslo, men det åpner seg samtidig nye attraktive stillinger hvor jeg er helt sikker på at Visit Oslo vil få ny og spennende kompetanse inn i sin organisasjon, sier reiselivsdirektøren videre.

 - Vårt mål er hele Norge, hele året. Vi har plass til flere besøkende, og har enormt mye å by på som fortsatt er godt bevarte hemmeligheter. Markedsføringen av Norge har så langt vært vellykket, men de nye digitale mulighetene krever en helt annen form for kommunikasjon, sier Bratland Holm.
- Vil vi se flere omorganiseringer/endringer i Innovasjon Norge reiseliv i tiden som kommer?

-Nei, nå har vi vi den riggen som vi mener er optimal akkurat nå. Men, organisasjoner må hele tiden tilpasse seg omverden, og hvordan vi er best tjent å arbeide om noe år, er vanskelig å si, sier Bente Bratland Holm til Thetravelinspector.no

Dette er de nyansatte

De syv nysatte er Ragnhild Ås Harbo, Kristin Dahlen Rogstad, Jon Erik Skaret, Christine Baglo, Evgenia Egorova, Yuri Sali og Christian Preben Rafn.
- Dette er nybrottsarbeid. Vi vet hvor vi vil, men veien blir i noen grad til mens vi går. Vi får en digital avdeling på 13 personer med ulike former for spisskompetanse. Nå setter vi dem i samme rom med mål om å skape engasjerende historier om og fra Norge som fortjener å bli fortalt, sier Bente Bratland Holm.

 Arbeidet er allerede igang, og hele det nye teamet vil være på plass fra 1. januar.

Her er Bente Bratland Holms dream team:

Ragnhild Ås Harbo, Prosjektleder

Ragnhild er kjent for å stå både foran og bak kameraet. Hennes seneste prosjekt er ide og research til TV-serien «F-ordet» med Ulrikke Falck på NRK P3. Hun har også erfaring fra blant annet NRK Nyheter og Aftenposten TV, og har også erfaring med skrivende journalistikk og radio. I 2015 vant hun Årets Videopris under Østlandets journalistkonferanse «Gull og Gråstein».

Kristin Dahlen Rogstad, Prosjektleder

Kristins er i mammaperm, men hennes siste jobb var for produksjonsselskapet Mastiff AS hvor hun var redaktør for nettserien «Veien til Pærra». Hun har bred regissørerfaring med blant annet «Datoen» på NRK, «Alt for Norge» på TV Norge og «En dag i livet» på TV3. Hun vant Gullruten både i 2014, 2017 og 2018. Kristin har grunnutdanning i fotografi, og master i dokumentarfilm fra Høgskolen i Lillehammer, og ble utnevnt Beste Studentproduksjon med dokumentarfilmen «Tilbake»

Jon Erik Skaret, Creative lead (Kreativ leder)

Jon Erik er kreatør i Trigger, og brenner for store ideer som kan flytte fjell og gjøre en forskjell. Han har vært involvert i flere av de kjente kampanjene fra Trigger, og hadde sammen med en kollega ideen til «Stopp Bryllupet» på oppdrag fra Plan Norge. Han er designutdannet med bachelor i AD, og har også jobbet som designer og AD. Jon Erik har hentet hjem en rekke internasjonale nominasjoner og priser for sine arbeider.

Christine Baglo, Webredaktør for VisitNorway.com

Christine Baglo blir webredaktør i VisitNorway. Foto: Odd Roar Lange

Christine er en av Norges mest erfarne og produktive reisejournalister. Gjennom 18 år har hun vært reisejournalist, reisekommentator og er for tiden ansvarlig for reisestoff i Dagsavisen. Hun har skrevet to norske reisebøker og jobbet som frilans reisejournalist for andre medier. De siste ti årene har hun hatt én misjon: å få folk til å reise mer i Norge. 

Evgenia Egorova, Social lead (Leder sosiale medie)

Evgenia jobber i dag i Nord-Norsk Reiseliv i Tromsø hvor hun har vært markedsansvarlig og Social Media Manager og nå sist Change manager. Hun har flere enn en gang vært invitert til internasjonale konferanser, for å fortelle om hvordan Nord-Norsk Reiseliv har arbeidet med sosiale medier under hennes ledelse. Hun har en Master i reiseliv fra Høgskolen i Finnmark og leverte masteroppgaven «Would you go to the end of the world because I tweet you so?» 

Yuri Sali, Media lead (Leder internasjonal media)

Yuri kommer fra stillingen som kommunikasjonsrådgiver i VisitOSLO, og har brukt de siste 15 årene for nettopp å løfte besøksnæringene i Oslo. Han har solid erfaring med å håndtere medier fra hele verden, og i fjor var han en del av teamet som sikret at over 600 journalister og influencere besøkte og rapporterte fra Oslo. Yuri er fra Firenze, og er i tillegg til italiensk også flytende i norsk, engelsk, spansk og fransk.

Christian Preben Rafn, Innholdsanalyse

Christian har de siste 10 årene jobbet som Content Manager i VisitOSLO. Han har jobbet med produksjon, tilpasning og utvikling av norske og engelske tekster og bilder på visitoslo.com, og øvrige digitale kanaler som VisitOSLO distribuerer sitt innhold til. Han har vært sentral i å etablere en rekke nye kanaler for innholdet, og har vært brennende opptatt av å analysere bruken av innholdet i disse kanalene. Christian blant annet bachelor i journalistikk fra University of Queensland.

Teamet består i tillegg av følgende fra Innovasjon Norge:
Kjetil Røed (teknisk ansvarlig), Jørgen Flo (frontend-utvikler), Ingrid Nernæs (merkevareansvarlig og ansvarlig for kjernehistorier), Fredrik Bjørlo (prosjektleder og sosiale media), Terje Karlung (selger og prosjektmedarbeider), og Katrine Mosfjeld.