Disse nettsidene lurer deg til overpris for flybilletter

Vil du spare penger så skal du styre unna disse nettsidene

(ODD ROAR LANGE): De lokker med å ha de beste prisene, supertilbud, viktige servicepakker og nyttige forsikringer. Men i realiteten betaler du for tjenester du ikke trenger, eller som du allerede har - eller som er gratis.

Det handler om flere av de store reisesøkemotorene som Supersaver og Travellink og deres flybillettsalg.
Forbrukerrådet har gjentatte ganger kritisert selskapene som formidler flyreiser og hotellovernattinger fordi de ofte oppgir en lavere pris enn den kunden faktisk skal betale.
Jeg har ved flere anledninger sjekket prisene og tilbudene som søkemotorene tilbyr. Og sammenlignet dem med flyselskapenes egne priser og rettigheter.
Å bestille en enkel flybillett uten en rekke kostbare ekstratilbud er ikke enkelt dersom du prøver de eksterne søkemotorene. De får naturligvis ikke kjøpt flybillettene billigere enn det du gjør, og dersom de ikke skal selge billettene med tap så må de hente inn tapet gjennom ekstratjenester.

Supersaver ble superdyrt

Gjennom hele bestillingsprosessen dukker nye og «smarte» tilbud opp. Disse tilbudene kommer med forklaringer om at dette er veldig lurt å kjøpe.
Og så blir du fristet til å betale for for bagasjen, avbestillingsmulighet, forsinkelseskompensasjon, setevalg, noe som kalles supportpakke (som visstnok 56 prosent av bestillerne velger premiumutgaven av), hjelp ved forsinkelser, bagasjeforsikring, enkeltreiseforsikring, mobil reiseplan, sms-varsel, billettprint via post og mye mer. Noe er frivillig andre ting er pålagt.
En billett fra Oslo til Amsterdam den første helgen i desember 2018 gikk opp fra såvidt over 2000 til nesten 3700 når jeg kom frem til betalingstidspunktet. Prisen ble ca 1500 kroner dyrere enn jeg ville fått om jeg kjøpte den direkte hos SAS.

Travellink

Utgangspunktet her er en billett som koster kr 5071, men allerede på neste side får jeg beskjed om at prisen er steget med 262,62, uten noen nærmere forklaring på prisøkningen. Prisen for bagasje er 364,62 kroner med SAS og 189,42 med Norwegian.

Deretter kommer tilleggene på rekke og rad:

Setevalg, kansellerings- og hjelpeforsikring (hva nå det siste måtte være), servicepakke (uklart innhold), kvittering på epost, elektronisk ombordstigningskort, værrapport, tilpasset mobilnettsted, og muligheter til å endre reservasjonen - men kun i løpet av 24 timer.
I tillegg kommer teksten: «Hvorfor vente? Dette er en av de beste prisene vi har sett i hele dag. Bestill nå!»
Seinere i prosessen dukker dette opp: «Vi kan holde av denne billettprisen i 10 minutter til. Etter det er det mulig at prisene stiger og at billettene ikke lenger er tilgjengelige.»

Å betale med MasterCard debet (rett fra konto) koster 22 øre i tillegg. Bruk av alle andre typer betalingskort koster kr 98,78 kroner ekstra.
I alt kommer sluttsummen på kr 7803. Dersom jeg kjøper den dyreste billetten hos Norwegian ville prisen endt på 6177 krone!

Gratis forsikring

De fleste tjenestene som bookingselskapene tar seg betalt for vil du få gratis hos flyselskapene. Betaler du minst halvparten av reisen din med kredittkort så har du i tillegg en god reiseforsikring inkludert.
I tillegg regner jeg med at du allerede har en helårs reiseforsikring som du kan bruke hvis du blir syk, hvis bagasjen blir borte eller hvis noe annet ekstraordinært skulle inntreffe. Da bruker du denne i stedet for å betale for ekstra forsikring.
Dersom bagasjen din blir forsinket på utreise vil du kunne bruke reiseforsikringen eller flyselskapets egne ordninger til å kjøpe nødvendig klær og utstyr for helgen. 

Bagasje som fortsatt er forsvunnet etter 21 dager skal refunderes i sin helhet innenfor de erstatningsrammene du har i reiseforsikringen eller billetten du har kjøpt.

Velger du de dyreste billettene hos SAS og Norwegian kan du avbestille billetten, endre, bestille et bestemt sete og ta med deg bagasje uten ekstra kostnad.
Værmelding får du gratis fra yr.no, ombordstigningskort får du gratis på flyplassen. Mobiltilpasset side er også gratis.

Husk at et kjøp gjennom eksterne søkemotorer gjør at du har et kundeforhold til disse firmaene, ikke med flyselskapet. Greit å vite dersom noe går galt på turen.

Samme vare selges to ganger

— Først legger disse selskapene seg under markedspris, så legger de til ekstra gebyrer og unødvendige forsikringer som spiller på kundens frykt og usikkerhet.
— Når kunden er klare til å betale ender prislappen ofte med å bli dyrere enn markedsprisen du finner hos flyselskapet, advarer administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen.

Prisrallyet er i gang når du skal bestille.

— Om noen gir inntrykk av at de er rimeligere enn flyselskapene selv, er det for å tjene penger på andre måter. Og som eksempler her er forsikringer mot at flyselskapet går konkurs eller at bagasje blir borte. Noen selger også ekstra bagasje, til tross for at dette allerede er inkludert i prisen. En annen måte å lure kunden på er å selge avbestillingsforsikring på fleksible billetter som i utgangspunktet kan både endres og avbestilles, sier Per Arne Villadsen.

Dette sier Supersaver

- Vi gir kundene tilbudet om ekstratjenester, og så velger de selv om de vil kjøpe dem. Vi har millioner av kunder fordelt på 46 ulike land. Og dersom dette var et tilbud de ikke ville benytte seg av, hadde vi heller ikke hatt det på våre sider. Det sier kommunikasjonssjef i Etraveli Group som står bak Supersaver, Claes Tellman.

- Blir kundene lurt, når du tilbyr dem tjenester som allerede er gratis eller ligger i folks reiseforsikring allerede?

- Vi er ikke ute etter å lure noen. Vi kan ikke vite om de har reiseforsikring, men det vet selvsagt kunden selv. Og dersom det skulle være noe feil på våre sider så ber vi selvsagt om unnskyldning for det. Vi ønsker fornøyde kunder, sier Tellman.

Dette svarer Travellink

— Travellink lager skreddersydde reiseplaner slik at kunden får en smidig bookingsprosess og beste mulige bekvemmelighet enten man reiser med samme eller med ulike flyselskap ut og tilbake, sier Emma Birgersson, som er pressekontakt for Travellink Norden.
— Kundene har mulighet til å velge betalingskort allerede i første delen av søkeprosessen, slik at de få se den endelige prisen rett etter søkeprosessen er gjennomført. Den totale prisen, inklusive serviceavgiften, finnes spesifisert øverst i høyre hjørne på nettsiden så snart man har utført søket.

— Vi tror at det er bra for å være transparent gjennom hele bookingprosessen og derfor er alle kostnader tydelige og direkte slik at kunden kan se alle bookingens kostnader. Alle ekstratjenester vi tilbyr er for at at kunden skal ha mulighet til fleksibelt å kunne skreddersy sin reise basert på egne behov, sier Emma Birgersson.

Dette sier jeg

Å bruke eksterne søkemotorer kan være smart for å finne oversikten over alle flyselskap som kan løse reisebehovet ditt. Men når du bestiller skal du være svært obs på hva du kjøper. Sannsynligvis vil det være mye billigere og veldig mye tryggere å kjøpe direkte fra flyselskapet. Dersom noe går galt på reisen, og du skal søke om refusjon fra flyselskapet så må klagen gå til bookingselskapet. Og deretter skal de få penger tilbake fra flyselskapet før de utbetaler til deg.
I tillegg er det tilnærmet umulig å komme i kontakt med bookingselskapenes helpdesk. Så med mindre du er svært god til å løse alle problemene selv så kan det oppstå enda flere utfordringer enn du trodde.