Nå må ikke SAS-passasjerer gjøre som Norwegian-reisende
Gardermoen skiller lavprispassasjerer fra de øvrige reisende.
(Odd Roar Lange): Reiser du med Norwegian, hold til venstre. Reiser du med SAS (eller noen av de andre), hold til høyre. Slik er den nye hverdagen på Gardermoen. Fra 1. desember skal SAS og Norwegian sine reisende bruke ulike sikkerhetssluser. Nå kan du ikke lenger reise på gammel vane.
Ny avgangshall, ny sikkerhetskontroll og ny Pir Nord er åpnet etter lang tids testing der passasjerer fikk 1000 kroner for å gå med dette armbindet.
Dersom du går (eller bruker rulletrappen) opp den nye trappen fra Flytoget/NSB skal du gå rett frem hvis du reiser med Norwegian, og til høyre bort til det "gamle området" dersom du reiser med SAS, KLM, Lufthansa, Finnair eller noen av de andre selskapene.
I første omgang skal de nye innsjekkingsområdene i den nye avgangshallen kun tas i bruk av noen få passasjerer som skal reise langdistanse med Norwegian. All øvrig trafikk vil gå fra den eksisterende avgangshallen, men passasjerer oppfordres til å skru av autopiloten og følge med på skiltingen fremover. Det er mye nytt man skal forholde seg til, forklarer lufthavndirektør Øyvind Hasaas.
Samme som før for SAS
I forbindelse med åpningen av den nye terminalen på Oslo lufthavn gjør vi oppmerksom på at SAS bruker samme innsjekkingsområde 7-8 som tidligere, opplyser SAS.
Under prøvedriften blir det en trinnvis opptrappet bruk av de nye anleggene. Norwegians passasjerer overføres gradvis til de nye innsjekkingsområdene. SAS, Widerøe og selskaper tilknyttet Star Alliance skal benytte de eksisterende innsjekkingsområdene.
Skiller lag
- Vi mener dette er en fordeling som blir enkel og oversiktlig for de reisende. De to største flyselskapene fra Oslo lufthavn vil ha hver sin del av terminalen, forklarer Hasaas.
Et nytt område for sikkerhetskontroll av passasjerer åpnet også, foreløpig med syv løp. Området ferdigstilles under prøvedriftsperioden og det blir totalt 11 nye løp for passasjerer i dette området.
Pir nord settes i prøvedrift
Etter sikkerhetskontrollen åpenbarer pir nord seg med ny taxfree-butikk (TRN) på avgang og en rekke andre kommersielle områder. Fleksigatene i pir nord vil nå kunne brukes til å ta imot fly som kommer fra utland og skal videre til innland og omvendt – effektivt for både flyselskaper og passasjerer.
- Dette er også et område som settes i prøvedrift fra 1. desember. Vi begynner i det små, hvor kun enkelte flyvninger vil gå til og fra pir nord. Vi trapper gradvis opp, for når vi offisielt åpner i april 2017 er det viktig for oss at vi kan tilby en flyplass som fungerer godt, forklarer lufthavndirektøren.
Fortsatt byggeaktivitet
Frem mot åpningen vil man fortsatt merke stor byggeaktivitet på enkelte plasser. Dette innebærer noe støy og enkelte provisoriske veier.
- Selv om vi har åpnet de nye områdene gjenstår det fortsatt mye arbeid med de nye butikkene og serveringsstedene. Mye skal være på plass til april 2017, men det vil være byggearbeider i varierende grad gjennom resten 2017 også, sier Øyvind Hasaas.
Åpning av nye kommersielle arealer
Første september åpnet den ny taxfree-butikken på ankomst og i dag åpnet også Starbucks dørene i den nye avgangshallen.
- Starbucks er de fleste nordmenn kjente med. Dette er et verdenskjent brand som allerede er veldig populært hos oss og vi er glade for å kunne fortsette dette samarbeidet, sier Hasaas.
Ny taxfree og bokhandel
De reisende får i dag også et første møte med den nye taxfree-butikken på avgang og med bokhandelen Tanum.
- Den nye taxfree-butikken på avgang blir vesentlig større enn dagens, og det betyr mer plass til gode handleopplevelser. Den gamle tax-free butikken skal bygges om og stenger derfor en periode. Større varesortiment, store og brede handlegater og enda bedre service skal bidra til at reisende både til innlandet og til utlandet får en enda bedre start enn tidligere. Det skal også Tanums nye og store bokhandel bidra til, sier Hasaas.
Skru av autopiloten
Frem mot april 2017 oppfordrer lufthavnsjefen alle reisende til å skru av autopiloten, følge med på skiltene og ellers følge anvisningene fra flyselskapene og ansatte på flyplassen.
- Det er veldig mye som er nytt og det betyr at man i enda større grad enn tidligere må følge litt ekstra med. Både vi og flyselskapene skal gjøre vårt ytterste for at reisen skal bli bedre og det er vi sikre på at vi skal klare med de nye og flotte fasilitetene våre, sier han.