Slik prøver hotellsidene å lure deg trill rundt

Derfor skal du ikke tro på de falske rabattene

(ODD ROAR LANGE): Dersom du har brukt hotell-søkemotorer som Booking.com og Hotels.com så har du helt sikkert lagt merke til dem: Lokketilbudene med før- og nå-priser.

Og, det er lett å la seg friste til å tro at man kan gjøre et kupp ved å slå til på den nye tilbudsprisen.

Men, stikkprøver jeg har gjennomført, viser at at tilbudsprisene ofte er dyrere enn - eller i beste fall den samme som - den du får ved å bestille via hotellenes egen nettside. I noen tilfeller lokker bookingsidene med 42 prosent rabatt. Det er bare en bløff.

Utgangsprisen på de store bookingportalenes hjemmesidene er nemlig flere hundre kroner over prisen som du finner på hjemmesiden til hotellene.

Selv etter at bookingsidene har satt ned til rabattert pris er det i de fleste tilfellene billigst å bestille direkte fra hotellet. Det er aldri dyrere.

Skylder på hotellet

— Når en før-pris vises på Hotels.com, er den basert enten på hotellets selvrapporterte standardpris før kampanjeprisen som tilbys av hotellet. Eller det er den laveste prisen som er tilgjengelig for bestilling på dette hotellet via Hotels.com en annen natt i samme periode, forklarer senior pr-sjef, Simon Matthews, i Hotels.com i London da jeg ba om en forklaring på praksisen til selskapet.

Utover dette ønsker ikke selskapet å gi flere kommentarer til saken.

 Det er viktig å påpeke at våre hotellpartnere har full kontroll over de priser som de velger å legge ut på Booking.com, også når de velger å tilby rabatter eller spesialtilbud, skriver Aida Uhac, pressekontakt på Booking.com, i en epost til SVTs forbrukerprogram Plus

— Når en partner velger å senke prisen på et av sine rom på Booking.com, da oppdager vårt system det automatisk, og løfter det fram slik at kundene skal kunne benytte tilbudet, skriver Uhac.

Booking.com og Hotels.com er de mest kjente hotellsøkemotorene, som lokker med aggressiv markedsføring med «hemmelige priser», «kun ett rom igjen til denne prisen».

Best med direktebooking

Før du bruker eksterne søkemotorer til selve bestillingen så kan det være greit å vite at hotellene fordeler de beste rommene etter følgende fordelingsnøkkel.

  • De beste rommene går til stamgjester.
  • De nest beste rommene går til de med hotellkjedens bonuskort.
  • De minst attraktive rommene går til dem som har bestilt gjennom eksterne bookingsider som Booking.com og Hotels.com

Det siste punktet kan kanskje være mer overraskende. Men saken er at hotellene betaler 15-25 prosent av romprisen i «gebyr» til bookingselskapet. Da er det mye mer lønnsomt for hotellet at du bestiller direkte hos dem.

Da er det også mulig å prute på prisen, eller eventuelt spørre om en oppgradering.

Og dette gir deg også muligheter til å samle bonuspoeng samtidig som direktebestilling gir deg ofte bedre avbestillingsmuligheter.

Dersom du bestiller via et ekstern bookingselskap så er det dette du har et kundeforhold til. Og det er hit du må rette klagen dersom noe går galt.

Svensk avsløring

Det var den svenske fjernsynskanalen SVT sitt forbrukerprogram Plus som tidligere denne uka avslørte at Booking.com bruker lurepriser for å få kundene til å tro at de fikk svært gode rabatter ved å kjøpe hotellrom gjennom deres bookingportal.

Da den svenske TV-kanalen ba bookingselskapet om en forklaring ble før-prisene fjernet.

Selskapet benekter i en epost til svenske Expressen at endringen har sammenheng med SVTs granskning.

«Booking.com har ikke gjort forandringer på hjemmesiden som følge av SVT Plus sin granskning. På Booking.com gjør vi flere tusen tester hver dag for å optimalisere den digitale opplevelsen for våre kunder», skriver booking.com på en epost til Expressens forbrukerside Dina Pengar.

Her kan du se tv-innslaget som ble sendt på SVT den 12. oktober.

EU-kommisjonen har tidligere i år avslørt at hver tredje tilbudspris på eksterne bookingsider ikke er ekte tilbudspriser.

Ingen tommel opp

Trodde du forresten at en tommel opp på hotellets side på booking.com var en kvalitetssikring eller publikums anbefaling?

Også dette er feil!
Denne tommelen kan kjøpes av hotellene, og dermed kan de gi seg selv en anbefaling.

Denne praksisen bekreftes av Booking.com, som hevder at det kun er de beste hotellene som får tilbud om å betale for en tommel opp.