HVORFOR ER DETTE TILLATT PÅ GARDERMOEN?
De plager de reisende hver eneste dag
(ODD ROAR LANGE): Dersom du har fløyet til eller fra Oslo lufthavn Gardermoen i det siste så har du knapt kunne unngå å legge merke til dem. Eller snarere: bli «overfalt» av dem.
Jeg snakker om kredittkortselgerne. Ulastelig antrukket, sittende på barkrakklignende stoler like innenfor inngangsdøra til landets hovedflyplass. Eller ved rulletrappen mellom Flytoget og innsjekkingsområdet til Norwegian og Finnair - på platået som kalles Gardermoen stasjon.
Overfallet
De er blitt mer og mer pågående. Enten du skal gå på rulletrappen opp til avgangsområdet eller det er like innenfor de elektriske betalingsportene til Flytoget. Noen ganger lener de seg så langt ut fra barkrakken sin at jeg er overbevist om at de en dag kommer til falle ned fra stolen. Det hadde kanskje vært det beste.
I stedet prøver de å få de reisende til å stoppe. Lokkematen er de underligste, med ulike spørsmål: om jeg har et kredittkort med meg, spørsmål om været utenfor, osv
Kredittkortselskapene blir mer og mer pågående - og de som stopper er kanskje noen av dem som absolutt burde gå videre.
En god løsning
Det er smart å bruke kredittkort på reiser. For hvis du betaler mer enn halvparten av reisen med et kredittkort så er det stor sjanse for at du også får med en reiseforsikring på kjøpet (sjekk vilkårene hos ditt kortselskap). Eller dersom noe går galt på reisen så kan kredittkortselskapet hjelpe deg med å få penger tilbake.
Men - at det statlige selskapet Avinor tillater denne formen for kredittkortpushing er en gåte. Det gjør reisen til en dårligere opplevelse.
Kredittkortselskapene betaler antageligvis en skyhøy husleie. Og da sier det seg selv at kredittkortkundene betaler svært godt for seg.
Det er mange grunner til å skaffe seg kredittkort. Å gjøre det på Oslo lufthavn Gardermoen er ikke en slik grunn.
La oss slippe dette
Dersom Avinor virkelig vil de reisende vel - og det bør de virkelig - så kaster de kredittkortselskapene ut fra flyplassen så fort som mulig. Det er ikke usannsynlig at det finnes en kontrakt mellom kredittinstitusjonene og Avinor. I denne bør det stå noe om oppførsel, aggressivitet og sjikane. Denne kan brukes som oppsigelsesgrunn. For de reisende må få slippe barkrakk-geriljaen som pusher på oss kreditt som i verste fall gjør flyturen svindyr.
Og jeg kjenner ikke en eneste flypassasjer som ikke klarer å finne frem til kredittkortselskapene uten å måte gå veien via provisjonsavlønnede hvitskjortekledde eller dresskledde selgere på flyplassen - som later som om de lurer på hvordan været er.
Er de noe de virkelig ikke bryr seg om - så er det været...
Les også: Nå kan kredittkortselgerne bli kastet ut fra Gardermoen
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no