Slik kan du el-sykle Trollstigen til topps med ren glede
Jeg har reist ganske mye. Og opplevd mye moro. Men denne sykkelturen ble en av mine aller morsomste reiser – noensinne.
Og: Det sier ikke så rent lite.
(Odd Roar Lange): Trodde du at det var et slit å sykle Trollstigvegen i Møre og Romsdal til topps? Da må du bli med på denne turen.
Elektrisk glede
Å sykle til Trollstigen har strengt tatt aldri fristet meg. Jeg kjører den gjerne med bil, og nyter hvert eneste sekund. Jeg er i bra form, men ikke tilstrekkelig til å sykle den nasjonale turistvegen, Trollstigvegen, opp og samtidig nyte naturopplevelsen.
Men, hotellvertene Odd Erik og Kristine Rønning som driver Hotel Aak i Åndalsnes har i flere år hatt sykkelturisme med elektriske sykler som en drøm. I et par år har det vært testet forsiktig. Nå er alle el-syklene er på plass. Og dermed kan du leie den en el-sykkel selv om du ikke eier en selv.
Lekende lett
Dersom du er i stand til å sykle langs flat veg så er du nå i stand til å sykle til topps på Trollstigen. Verre er det ikke.
Svingene og stigningen i den berømte Trollstigvegen går rett og slett som en leik.
Fordi el-sykkelen, som ser ut som en helt vanlig sykkel, er utstyrt med en elektrisk hjelpemotor og et batteri. Når du tråkker på pedalene starter hjelpemotoren. Og dermed kan du få en sykkeltur som tar pusten fra deg når det gjelder utsikten – ikke anstrengelse.
Se flere bilder fra turen her:
- Vi har kjøpt sykler som hver koster nærmere 30 000 kr per stk, sier Odd Erik Rønning, som er innehaver og kokk på Aak hotell. Og for anledningen også dagens sykkelguide.
– Jeg legger meg foran dere, vi sykler på en rekke, aldri to i bredden og så stopper vi med jevne mellomrom oppover. Husk å nyte utsikten og opplevelsene, sier Odd Erik.
Med god hjelp
El-motorenhar ulike nivå etter hvor mye hjelp man vi ha. Fra «Eco» til «Turbo». Men kan også slå den helt av – dersom man skulle være sprø nok til å sykle den relativt tunge sykkelen uten hjelp fra motoren ...
De første svingene og strekkene imellom gikk helt fint. Det er lurt å holde utkikk bakover for å slippe de brede bobilene og turistbussene forbi. De tok godt hensyn, og med refleksvest eller jakke med sterke farger blir man godt synlig som syklist.
Magisk øyeblikk
Et stort øyeblikk på turen var da jeg nådde igjen de to italienske syklistene som syklet opp på tradisjonelle sykler. Jeg motsto ikke fristelsen å legge meg halvannen meter bak dem for å presse dem til å øke farten ...
Turen opp gikk i 5–15 km/t. Etter en halvtime er vi dessverre (!) allerede oppe på Trollstigplatået. Turistbusser, privatbiler og motorsykler fyller P-plassen. Jeg sykler videre mot toppen. Og nyter at sola skinner – og for å toppe mitt behov for å imponere forbipasserende: jeg svarte på et telefonanrop, mens jeg sykler oppover!
Tur til topps
Opp til dagens herligste lunsj. Med kortreist mat fra Aak hotellkjøkkenet. Servert av Kristine Rønning, mens jeg sitter på tovet ullpledd på en steinknaus.
Med fjellet Alnestinden i ryggen – og lunsjen blir servert på ei fjøl.
Turist-Romsdals nyeste «Sykk-El-tur til Trollstigen» får terningkast 6.
PS: Returen nedover fra 800 moh gikk uten å behøve ett eneste pedaltråkk. Med Trollstigens bredeste smil. Nå er det din tur.
Priser
Utleie fra Hotel Aak:
1 time: 150,-
4 timer: 500,-
8 timer: 650,-
Guidet tur opp Trollstigen med toretters gourmet lunsj på toppen: 1150,- per pers
Fakta om elsykkel
Alle el-sykler i Norge er klassifisert som vanlige sykler.
Toppfarten er 25 km/t for å unngå reg.avgift som moped. Ved hastigheter over dette vil den fungere som vanlig sykkel.
Normal batterispenning er 48,8 V
Det er ingen aldersgrense ved bruk av el-sykkel.
Batteriene varer fra 5-8 mil, avhengig av egen innsats, vind og terreng.
El-sykler koster fra ca 9000 - 35 000 kr
Fikk du med deg disse?
Se så fint det var i Oslo - også i gamle dager