Reisefylket går i spagat - og du må betale
Det skulle bli ett samlet reiselivsfylke. Og lettere for de som reiser. Men det blir ikke slik.
Selv om reiselivstoppene i Møre og Romsdal lovet det for ett år siden.
Da de på reiselivskonferansen i Ålesund fikk denne utfordringen:
Hvordan tilrettelegge rutetrafikken for reiselivet. Hvordan er samspillet, og hvordan sikre forutsigbarhet for transportselskap, den reisende turist og markedsføring av Møre og Romsdal som reisemål.
Løftene
Jeg ledet den gangen paneldebatten med samferdselssjef i Møre og Romsdal, Arild Fuglseth, daværende direktør for Fjord1, Leif Øverland, og administrerende direktør i Fjord-Norge, Kristian B. Jørgensen, som deltagere.
Alt skulle i følge Fuglseth og Øverland bli mye bedre. Sømløse reiser i og gjennom fylket var hovedløftet til en fullsatt sal.
Det blir det ingenting av. I alle fall ikke på veldig lenge.
App-tull
Istedet har Møre og Romsdal Fylkeskommune brukt et ukjent stort beløp på å få utviklet en egen applikasjon (app) til smarttelefoner og nettbrett med navnet MR Ferjerute. Den dekker kun ferje og hurtigbåter!
Det finnes idag ca 400 000 apper å slåss om oppmerksomheten mot. Denne kommer i alle fall ikke til å stikke seg ut før appen dekker et komplett reisetilbud til de reisende.
Og da holder det ikke en gang å inneholde et komplett tilbud for sitt eget fylke. Den må virke der gps-enheten i telefonen viser at vi er. Eller der vi søker opp at den skal finne geo-informasjon. I en enda større region.
Ikke for alle
App-utvikling er dyrt, og det er uforståelig at den er så begrenset i sitt innhold - og brukergrensesnittet er heller ikke bra nok. Etter å ha testet appen (som er gratis) er jeg alt annet enn imponert. Appen krever at du er en erfaren smart-telefonbruker før du klarer å ta alle funksjoner i bruk.
Via denne appen får du vite det du trenger å vite om ferje- og hurtigbåtruter i Møre og Romsdal. Men, du kan ikke kjøpe billett. Og du får ikke vite noe om buss, fly, Hurtigruten eller tog.
På ett sted
Det var jo det som var hele intensjonen - og ønsket - fra reiselivsnæringen og kundene: Gi oss noe som henger sammen, og hvor vi finner all informasjon på ett sted. Hvor vi kan kjøpe gjennomgående billetter og der fylkesgrenser ikke er til hinder.
Senere i år lanserer Møre og Romsdal Fylkeskommune en ny app for Link Kollektivtransport (eller Fram Kollektivtransport). Det blir ett av de to navnene som skal være fellesnavnet for det nye selskapet som skal samordne busstransporten i fylket. Advokatkontoret Grette i Oslo får godt betalt for sin innsats for å registrere og etablere det nye selskapet.
Bussene skal ha felles farge og felles merking. Men det blir altså ikke sammen med appen til ferjene. Fra før har fylkeskommunen lansert en annen app som passer for reisende og turister, kalt Morotur, der turer i fylket blir presentert.
Alt dette burde selvsagt vært samlet. Vi kan ikke forvente at folk skal fylle en hel mappe med reiseapper fra ett av landets minste fylker.
Jeg har i en tidligere bloggpost fortalt om buss-satsingen. Den kommer til å bli rådyr. I Trondheim har de gjennomført en tilsvarende satsing. Det har endt med at selskapet AtB hadde i fjor et overforbruk på svimlende 156 millioner kroner.
Det bør få alarmklokkene til fylkespolitikerne i Møre og Romsdal til å kime for fullt.
Gratis
I Oslo og Akershus, Ruter AS, har allerede sitt program klart og i bruk. Og, best av alt, de ønsker å dele det de har og kan helt gratis.
De ønsker gjerne at samtlige kollektivtransportbusser i Norge har det samme piktogrammene (merkene) og den samme rødfarget på bussen. De ønsker også å utvikle billett-appen til å være nasjonal.
Slik at vi som skal bruke buss i Norge kan kjøpe billett på samme app og samme måte enten vi bor i Sørreisa, i Kristiansund, på Hareid eller i Oslo – eller andre steder i Norge.
Det vil også gjøre det lettere for norske turister når de er på besøk i Oslo. Når de allerede har lastet ned riktig app og er vant til å bruke den.
Hvem lytter de til?
Jeg tror ikke at Samferdselsetaten i Møre og Romsdal kommer til å velge den billigste og beste løsningen. Fordi det er en politisk aksept for at man kan velge en dyrer løsning bare den er vår egen. Provinsiell og segmentert reiseliv har gode kår i distrikts-Norge fordi det alltid er irriterende å ta i bruk noe som er utviklet i Oslo.
Dersom samferdselssjefene lyttet litt mer til brukerne som vil reise billig og bra - og litt mindre til dyre konsulentselskap som tjener godt på de stadig nye prosjektene - så ville det blitt færre apper, raskere sømløst reiseliv i Norge. Og enda mer penger til de som trenger dem: reiselivsnæringen - og mindre til byråkratiet.