THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Kan vi stole på reisetipsene?

Reisejournalister gir deg tips om reisemål de mener du bør velge. Men er det reelle reisemål dersom de anbefalte kan kjøpe seg plass på lista?

Gode ferieminner - fra en listetopp Lofoten. Foto: Odd Roar Lange

 

Reiseliv: Trenger vi reisejournalister dersom det er mulig å kjøpe seg inn på 10-på-topp-lister?

Spørsmålet aktualiserere seg i forbindelse med lister som blir laget av nettsteder som Nettavisen Reisetips. De har blant annet presentert de 10 beste julebyene i Norge, og senest en liste over 10 hotell de anbefaler. Slike lister deles gjerne av reiselivsaktørene på de anbefalte destinasjonene. Når National Geographic og CNN anbefaler norske reisemål så bli anbefalingen mottatt med begeistring. Men Nettavisens Reisetips har en annen praksis. Der journalister (?) lager en liste - og salgsavdelingen kontakter de ti på lista og tilbyr dem å betale for lenking.

På jakt etter gode ferieopplevelser. Foto: Odd Roar Lange

Dette skriver nettstedet på sin side:

Guidene og artiklene på Nettavisen Reisetips er skrevet med reelle anbefalinger og vurderinger. Det som skiller Nettavisen Reisetips fra tradisjonelle reiseartikler innenfor den redaksjonelle sfæren er at lenker til hotell og flyselskaper er av kommersiell art.

Jeg synes praksisen er svært betenkelig, selv om artikkelen merkes med "kommersiell markedsføring".

For det er temmelig innlysende at det er lettest å prioritere destinasjoner som er villig til å - (og har ressurser til å) - betale for å ha lenke i artikkelen. Og reiselivsbransjen bør - etter min mening - være varsom med å heise flagget for slike kåringer og å dele dem på sosiale medier. I alle fall dersom de gjør det også for de tradisjonelle og ikke betalbare listetoppene. Hva synes du?