Grillkroas herlige revansje - slik skal det gjøres!
Det er ikke alltid hvordan man har det, men hvordan man tar det. Det er det som er forskjellen.
Og jeg hadde ikke ventet at lørdagens nedtur skulle bli denne ukens opptur. Men det har eierne av Grillkroa på Oppdal sørget for.
Lørdagens besøk, med fire voksne og fem barn ble en gedigen nedtur. Fordi mye gikk galt, og mest av alt fordi ansatte ikke klarte å takle situasjonen. Det endte med terningkast 1. Du kan lese hele historien her.
Men i stedet for å gjøre slik mange andre i norske reiseliv ville ha gjort: gått i skyttergravene, gjemt seg bort eller skyldt på andre, så tar eierne Geir Hellsaa og Marit Aalmen et skritt frem - og sender meg en epost. Som gjør inntrykk. Og som lover veldig godt. De tok nedturen på alvor, og snudde den til noe som jeg er sikker på kommer til å slå godt ut for Grillkroa.
Her er mailen (gjengitt med tillatelse):
God kveld Viser til din artikkel i bloggen “Toppen av Norge” hvor du beskriver ditt besøk hos oss sist lørdag. Vet ikke hvor mye vekt du legger på en tilbakemelding fra oss, men jeg synes det er riktig å skrive disse linjer. Og det gjør jeg absolutt ikke for å bortforklare noe som helst, men vil gjerne forsøke å komme med en forklaring fra vårt ståsted. Jeg har ikke den samme journalistiske erfaring som deg, og heller ikke så mye erfaring med å uttale meg i det offentlige rom, men håper du aksepterer en tilbakemelding og beklagelse. Først og fremst så er det ingen tvil om at din kritikk er absolutt berettiget, og jeg har full forståelse for dine synspunkter. For å bruke et noe forslitt uttrykk, så kan vi ikke gjøre annet en å legge oss langflate. Det som var overraskende for min del (men burde kanskje ikke være det), er den store publisiteten saken får gjennom nettet/sosiale medier. Det er selvfølgelig ikke noe hyggelig og få denne form for oppmerksomhet. Vinterfesten på Oppdal er et av vinterens høydepunkt. Med erfaring fra tidligere år er vi klar over innrykket som kommer og forbereder oss på det. Men i år overgikk det alt vi har opplevd tidligere. Spesielt lørdagskvelden var det en pågang vi ikke har opplevd tidligere og heller ikke er dimensjonert for. Noe av årsaken kan være at det var flere tilreisende enn tidligere. En annen årsak, som vi ikke dessverre ikke hadde tatt høyde for, kan være at det er et spisested mindre på Oppdal enn hva det har vært tidligere. (Hotel Oppdal har ikke restaurantdrift for tiden) Din kritikk av maten, servicen og oppfølging må vi bare ta til oss. De som var på jobb gjorde sitt beste, men for et par av de ferskeste ble denne kvelden et brutalt møte med virkeligheten i arbeidslivet. Undertegnede og frue var selv på jobb, men jeg var stort sett ute av huset da jeg drev med utkjøring av mat. Også her var det rekordtrafikk. Men vi må selvfølgelig ta selvkritikk på at vi ikke oppfattet det som skjedde i “kampens hete” og kunne gjort en forsøk på rydde opp. De som var på jobb har tatt seg veldig nær av denne saken, men det er vårt hele og fulle ansvar. På neste personalmøte vil saken være øverst på agendaen, og jeg velger å tro at det kan komme noe positivt ut av dette. For oss så vil det ha prioritet å snakke med de ansatte om hvordan klager skal håndteres og hvordan bestillinger og mat skal kvalitetssikres. Vi bør kanskje også vurdere og ha en person i døra på slike kvelder for å kunne informere gjestene om ventetid o.l. slik at de selv kan gjøre et valg. Grillkroa har eksistert i 20 år og vi velger og tro at det ikke hadde vært tilfelle om dine opplevelser hadde vært vanlig hos oss. Vi kan aldri garantere at vi i fremtiden vil være feilfrie, men forsikrer at vi gjør vårt beste for å holde liv i ca. 5 årsverk. Dine kostnader for denne uheldige opplevelsen ønsker vi naturligvis og refundere, så vi ber om et kontonummer vi kan øverføre til. Med vennlig hilsen og ønske om en fortsatt god vinter Grillkroa,Oppdal Geir Hellsaa og Marit Aalmen
Fremtiden
Jeg har lyst til å offentliggjøre mailen fordi jeg er sikker på at Hellsaa og Aalmen kommer til å reise kjerringa. Her er dagens artikkel fra lokalavisa opp.no.
De kommer til å bruke historien fra lørdag til noe som løfter stedet (som riktignok allerede var høyt elsket av mange - bare se kommentarfeltet på bloggposten fra lørdag), og de som jobber der kommer til å få en enda bedre arbeidsplass. Dét er viktig - for det smitter på kundene.
Og, jeg har fått spørsmål om jeg vil dra tilbake til Grillkroa?
Klart jeg blir nysgjerrig, og klart jeg vil det.
PS: Når det gjelder refusjon har jeg og Hellsaa/Aalmen blitt enig om følgende: De tar de 1300 kronene og overfører dette til Plan Norges kontonr 7874 06 20877.