THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette er det mest irriterende med flyselskapene

Nei, det er ikke fly som er forsinket eller at det er for trangt mellom seteradene. Unødvendig frustrasjon. Når du venter, venter og venter. Både på flyet - og informasjonen. Foto: Odd Roar Lange

Med tanke på at flyselskapene har ansatt veldig mange flinke medarbeidere som er eksperter på informasjon så er det til å undres at ikke dette kan bli bedre. Det handler om informasjon til passasjerene.

Hvis flyene er forsinket så kan det være mange årsaker. Sent innkomne fly, manglende crew, manglende hviletid for crewet, dårlig vær eller tekniske problemer. Det siste er verst på flyplasser som ikke har flyteknikere stasjonert og på jobb. Da må problemene løses via telefon. Det er ikke alltid like lett.

Enkel kundeservice

Men: det er lett å gi informasjon til passasjerene. Selv om man ikke har noen beskjed å formidle. Dèt er nemlig også en informasjon. Og ikke minst: si at "vi kommer med siste nytt om 15 minutter", 30 minutter - eller lignende. Slik at informasjonsflyten og ventetiden blir forutsigbar.

Flyselskapene er jevnt over elendig på dette. Det vil si, det er ikke selskapet, men de som jobber der. For en sjelden gang opplever vi unntakene, der informasjonsflyten er god. Det skjer ikke ofte. Men da blir det rett og slett mye mindre irriterende å vente.

Når går flyet? Foto: Odd Roar Lange

Send på mobil

Og: For småbarnsforeldre er det lettere å planlegge.

I dag har flyselskapene mobilnummeret til de reisende, de har høyttaler ved gaten og tv-skjerm på samme sted. Dette er utmerkede informasjonskanaler. Det skal ikke være vanskelig å forbedre bruken av disse.

På en av mine siste flyreiser var flyet en halv time forsinket. Ikke mye tid, sånn i utgangspunktet. Men når passasjerene står klare til boarding med ytterjakker på, en ung mor står med spebarn på armen og ryggsekk på ryggen - og den flyplassansatte holder informasjonen for seg - da er det unødvendig dårlig service.

Det er lov å si i fra

Se for deg at noen i en hotellresepsjon gjør det samme. Eller i nærbutikken. Lar deg vente i kø - mens ingenting synlig skjer.

Da er det lov å bli irritert. Og det er lov å tenke: dette er dårlig kundebehandling.

Og det er lov å si i fra. Men husk: den beste servicen får du dersom du gjør det på en hyggelig måte.